Hej
Stängde av pumpen ock luftade på gamla elementen dröjde inte länge innan det kom vatten behövs det ändå fyllas på ? Pumpen låter mycket ändå håller kanske på att rasa? Jag kör den bara ibland nu när systemet är avstängt för sommarvärmen räcker bra
 
Vad visar manometern för tryck?
Är det öppet eller slutet expansionskärl?
Hur många våningar är huset på?

1bar = 10m vattenpelare.
Så om trycket är någonstans mellan 1 & 2 bar så brukar det bli bra.

Vissa reglercentraler har automatik som kör igång cirkulationspumpen då och då, tex Danfoss ECL Comfort 110.
 
R Rörmiss skrev:
Hej
Stängde av pumpen ock luftade på gamla elementen dröjde inte länge innan det kom vatten behövs det ändå fyllas på ? Pumpen låter mycket ändå håller kanske på att rasa? Jag kör den bara ibland nu när systemet är avstängt för sommarvärmen räcker bra
Hej
Huset har delvis källare är mindre ca 80 enplans det är från1945, systemet är vedeldat med elkassett finns inget synligt tryckkärl manometer finns inte sitter en gradmätare på röret finns ett spillrör i källaren ock en varmvatten beredare inget på vinden som är oinredd
 
Det måste väl ändå finnas ett expansionskärl? I uppänden av spillröret om inte annat.

Cirkulationspumpen mår bäst av att vara igång jämt, även om du inte eldar. Den kärvar lätt ihop annars och måste då bytas.

Vill du fylla på vatten i systemet kan det vara bra att göra det under sommaren när systemet är kallt. Vattnet du fyller på är ju också kallt.
Jag hade fyllt tills det börjar rinna ur spillröret, då är det tillräckligt fullt.
 
Som sagt, du måste ha ett expansionskärl, det kan ligga på vinden i/under isoleringen. Det blir ganska stor volymökning på vattnet från 25° (på sommaren) till 70° på vintern,

Har du ett öppet kärl så bör du kolla till det så att det är helt, vissa kärl rostar sönder.

Kan du ta några bilder på anläggningen i pannrummet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, du måste ha ett expansionskärl, det kan ligga på vinden i/under isoleringen. Det blir ganska stor volymökning på vattnet från 25° (på sommaren) till 70° på vintern,

Har du ett öppet kärl så bör du kolla till det så att det är helt, vissa kärl rostar sönder.

Kan du ta några bilder på anläggningen i pannrummet?
Hej
Tack för svar ska köra igång cirkulationen när jag kommer hem bara att fylla vatten först? Pumpen låter mycket jag har motionerat den en ggr på 14dagar kan den vara trasig?
 
  • Rostiga och slitna vattenrör ovanför en grön yta, möjlig indikation på problem med pumpsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med cirkulationspump och tryckmätare under husets vattenförsörjningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön varmvattenpump monterad på en vägg bredvid en elektrisk junction box och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal kökspanna med öppna luckor, bredvid en diskbänk under vita skåp och en kalender på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna i ett rum med tegelvägg, rörsystem och handfat, eventuellt för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en vattenmantlad vedspis samt extern elkasset.
Du lär till 99,99% ha ett öppet expansionskärl uppe på vinden.

Öppna system ”tappar”/förångas en del vatten, främst under eldningssäsong.
 
R Rörmiss skrev:
Hej
Tack för svar ska köra igång cirkulationen när jag kommer hem bara att fylla vatten först? Pumpen låter mycket jag har motionerat den en ggr på 14dagar kan den vara trasig?
Det är ändå en viss mängd vatten i systemet, så det gör inget om du kör igång cirkulationspumpen innan du fyller på vatten. Låter pumpen väldigt illa kan den vara trasig, ja. Men det är isf rätt tid på året att byta pump nu!
Jag har min cirkulationspump igång året om, den drar så lite ström.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en vattenmantlad vedspis samt extern elkasset.
Du lär till 99,99% ha ett öppet expansionskärl uppe på vinden.

Öppna system ”tappar”/förångas en del vatten, främst under eldningssäsong.
Jag håller med om allt utom början av den första raden. Jag ser till vänster en vedeldad kökspanna av fabrikat Norrahammar, jag tror inte den är så ny att den heter Parca. Till höger om pannan är en vedspis, svårt att se fabrikat.
Lite ovanligt upplägg att ha elkasetten i spiskåpan, det har jag inte sett innan!
 
R Rörmiss skrev:
Hej
Stängde av pumpen ock luftade på gamla elementen dröjde inte länge innan det kom vatten behövs det ändå fyllas på ? Pumpen låter mycket ändå håller kanske på att rasa? Jag kör den bara ibland nu när systemet är avstängt för sommarvärmen räcker bra
Även cirkulationspumpen kan behöva luftas.
 
Hur har du monterat den då? Och hur luftar du den?
 
Hur luftar jag cirkulationspumpen? Hur ofta fyller man på vatten i vattenburna element? Det knäpper till ganska högt i ett av rummen,kan det bero på värmeskillnad? Är ny på detta system
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.