Hej,
vi bor i ett tvåplanshus byggt av oss 2011. Vi har ett platt tak som fungerar som takaltan (ca 100 kvm). Man kommer upp på taket genom en "takkur" ca 3 m hög i högsta änden och placerad rätt centralt på taket. Runt taket löper en ca 1m hög mur. Nu är problemet att det nästan alltid blåser så mycket på taket att man inte gärna vill vara där. Vår ide är nu att låta bygga ett växthus över hela taket, blir väl ca 1m höga glaspartiväggar på muren (så att man får ståhöjd) och ett fribärande växthustak över hela! Skulle bli fantastiskt trevligt att vara där speciellt vår och höst. Dessutom skulle det skydda tätmembranet som idag används för regntätning. Det finns inga speciella höjdkrav i vår detaljplan (bara max 2 planshus) och vi har stor tomt nästan utan insyn. Så min fråga är om någon försökt sig på att få bygglov för något liknande och hur ni tror att kommunen ställer sig? Kan tillägga att huset är ett passivhus och inglasningen skulle göra det än mer energisnålt!
Tacksam för all input
Stenper
 
Låter som att det skulle bli en tredje våning vilket er detaljplan förbjuder (?).
 
Hej splinter!
Det kan man tycka, å andra sidan har man ju redan tillåtit en 3 m hög "tak kur", men växthustaket måste såklart bli högre än den! Men frågan är väl om detta "växthus på taket" ses som en till hel våning??
 
S Stenper skrev:
Hej splinter!
Det kan man tycka, å andra sidan har man ju redan tillåtit en 3 m hög "tak kur", men växthustaket måste såklart bli högre än den! Men frågan är väl om detta "växthus på taket" ses som en till hel våning??
Jag kan inte uttala mig om det blir en våning, men ni kan ju börja med glasväggarna på muren för vindskydd, och kanske en pergola i en del av taket. Man ska inte heller underskatta vad ett växthus på hela taket skulle göra med inomhusklimatet på sommaren. Rätt jädra varmt kan jag tänka mig.
 
O
Det blir svårt att glasa in eftersom det blir en våning för mycket om detaljplanen säger 2 våningar. Enligt rättspraxis en är det inte en liten avvikelse att avvika genom att bygga en våning för mycket. Tidigare räknade man en "indragen våning" som vind vilket kan förklara att ert hus fick lov med volymen som ni använder för att komma upp på taket.
 
Tack för svaren! Ja jag inser att detta blir svårt till omöjligt att få igenom men tänker ändå fråga kommunen efter semesterledigheten. Skulle tillföra oss och huset mycket och inte störa någon (men så säger ju iofs alla).
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.