Hej,
Är ny på forumet.
Så här är det. För några veckor sen fick jag avslag på mitt garagebygge. Jag hade planer på att bygga till mitt garage mot kortsidan på mitt hus.

Huset som vi har köpt är byggt 1941 och på tomten så står det en friggebod, ett verktygsskjul, en carport och på kortsidan har vi en altan i betong. På de ritningar jag fick av stadsbyggnadsnämnden så syns varken friggebod, skjul, carport eller altanen.
Är det så att jag har 4st svartbyggen på min tomt? Eftersom jag nyligen köpt huset, är jag då ansvarig för att dessa "inregistreras"?
Handläggaren vill göra en fastighetsreglering. Vad betyder det? Vill de komma hit och kika på vad jag har på tomten? Om samtliga byggen är "svarta" kan det bli så att jag får böter eller måste de rivas? Vad gäller?

Som sagt, är ny på forumet och detta är vårt första hus. Har mao noll koll för tillfället.
Mvh
/Calson
 
Hej!

Aj aj, så vitt jag vet så är man skyldig till att kolla upp ev fuskbyggen när man köper en fastighet. Så vill det sig illa så kan du få riva de 3 objekten.

Lycka till!!
 
Sedan kan man ju hoppas att saljaren tagit upp dessa byggen i saljprospektet, och undertecknat sin redogorelse om att det finns bygglov (brukar finnas med pa samma dokument som dar man berattar om vilka fel man kanner till) sa har du ju i det laget chansen att ga tillbaka och utkrava ersattning for kostnader du drabbas av, samt vardeminskning av att du inte fatt det boende du trott dig ha kopt.

Men, mala inte f-n pa vaggen forran du sett vad som verkligen hander. Finns inga externa klagomal sa brukar val ratt sallan tjanstemannen bry sig sa hart?
 
Hej,
Nope, det står inget alls där om mina 4 tillbyggnader. Kan jag ändå kontakta tidigare ägaren för att få tag på tidigare byggnadslov? Finns det något annat man kan göra? För det här hamnar väl ändå onte under dolda fel?

Handläggaren på stadsbyggnadskontoret vill att jag kontaktar honom omgående för att göra en fastighetsreglering. Åter igen, vad betyder det?

Kikade lite närmare på ritningen vi fick hem från stadsbygget. Carporten står inte ens på min tomt, gillestugan står på komunens tomt, altanen ligger på tok för nära kommunens tomt osv.
OM det nu blir så att jag måste riva allt, kan jag då kräva tidigare ägaren på kompensation?

Mvh
/Calson
 
Hej!

Exakt vad fastighetsreglering innebär kan jag inte svara på, varför inte fråga handläggaren själv?

Vad gäller dina kringbyggnader, och huruvida de är svartbyggen eller inte...

För veranda behövs inget bygglov om det inte är tak på den, och den inte ligger för högt över mark (tror det är 50cm som gäller). Sen kan det finnas nån regel för höjd på räcke, som jag i så fall glömt.

För friggebod gäller att du får ha max två friggebodar med en total yta på max 10 kvm, och minst 4.5 m till grannens tomtgräns, maximal höjd 3 m.

För verktygsskjul och carport kan jag inte redogöra. Sök här på forumet!


En person, som jobbade på avdelningen som hanterar bygglov i en kommun nära Göteborg, berättade att de i 99% av alla fall inte krävde att något skulle rivas. Det vanligaste var att de som hade svartbyggen fick ansöka om bygglov för det de hade, och betala den kostnaden.

Så, som Mustang06 säger, måla inte fan på väggen än... Och lycka till!  :)


EDIT: Oj, nu hann du svara medan jag skrev. OK, om byggnader ligger utanför din tomt, då känns det kanske lite dystrare, det kan jag förstå.
Kan tyvärr inte uttala mig om kompensation från säljare, osv. :-X
 
Hej,
Tack för alla svar.

Jag har idag ringt tidigare ägaren av mitt hus och frågat ut honom angående alla små hus på tomten. Så här säger han:
-Altanen byggdes av den förste ägaren 1940, alltså en del av huset och kan därför inte rivas.
-Carporten är en "lös installation" och skulle någon bråka så kan man alltid lyfta den och flytta den. (Strålande >:()
-Friggeboden är mindre än 9.8kvm och därför så får den stå där den står... Hmmm...
-Verktygsskjulet står lagligt inne på min tomt och den behöver jag inte oroa mig för.

Alltså. Det jag inte berättat här är att mitt problem just nu är inte alla små byggnader utan garaget som jag ville bygga. Nu kommer vi till själva problemet. Altanen jag har är ett 8x5m betongfundament som ligger 0.5m under mellanvåningens bottenplan. Det jag vill göra är att riva altanen, "lyfta" altanens höd med 0.5m och bygga in ett kallgarage under altanen. Garaget/altanen skulle då bli 8x4.8m. Enligt min handläggare så ligger min skiss 1.8m inne på kommunens tomt. Redan idag ligger ju min altan 2m in på kommunens tomt. Så varför får jag då avslag?

Det verkar som att stadsbyggnadsnämnden inte har en aning om vad jag har på min tomt och hur det ser ut. Tar myssen i handen och ringer handläggaren. Håll tummarna...
 
Tydligen ligger din altan tvärs över fastighetsgränsen, så den delvis hamnar på "ofri grund" (kommunens mark). Personen som handlägger ditt bygglov verkar föreslå att du gör något åt detta; exempelvis enas med markägaren/kommunen att köpa till en stycke mark så att det nya garaget i dess helhet hamnar på din egen mark.

Det låter väl rimligt? Fråga handläggaren hur han tycker du ska göra, och vem på fastighetskontoret du kontaktar om markköp!
 
Hej Billy_baver,
Du har helt rätt och det var precis så det gick till idag. Jag fick reda på att är tvungen att "omstrukturera" min tomtarea så att den överensstämmer med Lantmäteriets önskningar i samråd med Stadsbygg. Nu vet jag vilka rutor som jag måste köpa och sälja för att de ska bli nöjda. Men samtidigt måste jag får reda på om jag nu gör detta, får jag sedan byggnadslovet? Vi får se på onsdag, då skulle jag åter igen få prata med en...4:e handläggare.
Tack för alla svar. Det här forumet är strålande!!! :D
 
Det finns även en preskiberingstid på svartbyggen - har för mig att det är 10 år. Kan vara värt att kolla upp.
 
Lycka till med det hela, vi haller tummarna for att du lyckas losa det hela pa ett vettigt satt.

Fragan om vad du skulle ha for mojligheter att krava kostnadskompensation fran saljaren kan nog bara besvaras utifran hur saljprospekt och kopeavtal ser ut. Finns overhuvudtaget ingen hanvisning dar till alla de har byggnaderna sa anar jag att det skulle ses som att du bort misstanka att de inte hade papperen klara, sa da far du nog problem.
 
Intressant fråga detta. Det hänger ju på hur detta ingår i köparens undersökningsplikt.

Jag tror att man på grund av denna inte kan gå tillbaka och kräva ersättning av mäklare eller tidigare ägare om det inte kan visas att de varit uppenbart bedrägliga.
Man måste kolla detta själv vid köpet - att ritningar och verklighet stämmer överens. Vore intressant att veta hur detta ligger till, eftersom det kan bli väldigt kostsamt i en del fall.

Vårt hus står på två olika fastigheter - vilket upptäcktes när vi hade stadsarkitekten här i annant ärende. Då ville han att vi skulle reglera detta, men han har sedan inte följt upp det.

Tillbyggnaden skedde 1928. Som tur är äger vi båda fastigheterna.

Grannarna har haft en juridisk tvist om sin tomtgräns som pågått i tjugo år snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.