Hej,

Bygger nytt hus igen, och denna gång ska jag inte lägga vattenburen golvvärme till uterummet, utan köra el slingor direkt i plattan.

Anledningen är att jag har vattenburen värme från VP i nuvarande hus (Bergvärme), men det är allt för trögt för att värma upp för endast en kväll eller 2, vintertid tar det väldigt länge trots isolerad platta osv.

Så min fråga är om någon gjort något liknande och har någon erfarenhet av denna lösning att dela, eller något annat man bör passa på ordna innan plattan gjuts.
 
Tror ju inte att det egentligen något mycket fortare att värma med el å dessutom så lär väl elmätare snurra som aldrig förr. Lägg vattenburet å komplettera med en vattenburen fläktradiator som hjälper golvvärmen när det behövs.
 
Det var det jag också trodde i mitt nuvarande uterum, men ack så länge det tar få vettig temp på golvet. Min tanke var lägga el-slingor, flytspackla, för att då ta bort "kalla golv" känslan. Ekonomisk förstår jag det är mycket sämre, men kommer ha solceller som väger upp totalförbrukningen.

Uterummet kommer inte bli fullisolerat utan av enklare glas, så kommer inte värma det mitt i vintern utan endast vår/höst när golven/klinker fortfarande är kalla.

Borde ju finnas någon annan här som gjort något liknande som kunde dela sin erfarenhet....
 
Om det bara rör sig om en kväll eller två vintertid så lär ju inte förbrukningen vara ett stort argument. Men underskatta inte tiden det tar för golvvärme att bli varm. Golvvärme är det långsammaste av alla sätt att värma oavsett om det är direktel eller vattenburet.

Jag försökte ett tag att spara energi genom att bara starta golvvärmen i badrummet innan jag skulle duscha. Med dåliga fönster kunde temperaturen sjunka till 15º i badrummet ibland. Det var fråga om en hel dags framförhållning för att få både golv och rum varmt med golvvärmen. Där är det 900W direktel på 8,5 m² badrum. När du pratar om ett uterum med avstängd värme gissar jag att det kan bli kallare än så.
 
  • Gilla
Detailer
  • Laddar…
Har bestämt mig, blir el-slingor, fördelen är jag slipper fylla systemet med sprit också. Dom får gångerna vi ska sitta där på vintern på får det kosta, och ta lite tid helt enkelt :D
 
H
Detailer Detailer skrev:
Har bestämt mig, blir el-slingor, fördelen är jag slipper fylla systemet med sprit också. Dom får gångerna vi ska sitta där på vintern på får det kosta, och ta lite tid helt enkelt :D
Har samma tanke, det kommer att bli elslingor och infravärme om det behövs.
 
  • Gilla
Detailer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.