L
Jag håller precis på att renovera upp ett 200 år gammalt hus, med zink-plåttak från förmodligen 50-talet. Rostigt på ytan, men annars i gott skick. Enligt rörmokaren så MÅSTE luftningsröret som kommer upp från badrummet gå ut genom taket. Jag (och också hans kollega..) har betänkligheter ang. framtida läckage av regn om det nu skulle dras genom taket. Hellre skulle jag dra ut det precis under taket längst upp på väggen, ansluta ett (ev. smalare) rör som löper paralellt mellan tak och husvägg och leder odören från avloppet ett par meter bort då det annars mynnar ut precis brevid ett fönster.

Hur ser branschreglerna ut, måste luftningsröret gå ut genom taket? Oroar jag mig i onödan eller förekommer regnläckage då och då just i sådana konstruktioner som luftningsrör för VVS?
 
Nej, avluftningen behöver inte gå ut genom taket.
Däremot så ”måste” avluftningen vara minst 110mm när den är på kalla sidan, som tex vinden, ute.

Avluftningen bör ansluta så nära toaletten som möjligt, allra helst på samma stam, men det kan fungera om avluftningen är på annan stam.

Sedan finns det avluftningsventil/vakuumventil som kan monteras både i badrummet eller uppe på vinden.
 
Har ni enskilt avlopp?
Om avluftningen slutar under taket så kommer undersidan av takfoten att bli en mögelhärd.
 
Varför är alla rädda för takgenomföringar?? Visst är det bättre att slippa, men gör plåtslagaren sitt jobb så är det alltid bättre än alla andra nödlösningar.
 
Som sagt. Det finns miljontals genomföringar genom tak i landet. Det är en risk. Är det felgjort så kommer det att läcka. Men rätt utfört ger det ingen förhöjd risk.
 
L
Ja, varför är vi rädda för takgenomföringar..?! Det känns så utsatt och om taket läcker, förstörs mycket. Men jag ska ta till mig era svar, uppskattar också ifrågesättningen av Lasberglund och det där med mögelhärd under taket som useless påpekade låter ju inte så kul. Bra med input ifrån Demmpa och hempularen.Tacksam för alla svar, kul med ett levande forum där folk är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Vi har enskilt avlopp för övrigt.
 
Du kommer att ha ett flöde med väldigt fuktig luft ut genom röret. Det vill du inte ha i takfoten. Att dra det horisontellt ute kommer sannolikt att leda till att det fryser ihop. Risken är i alla fall klart större än om man gör som man normalt sett gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.