Hej! Jag och frugan har kikat på en stor gård, med ett förfallet hus. Jag går i tankarna om man kan återanvända timmerstommen ifall den är intakt? Dock är grunden sönder, så den måste isåfall göras om. Så vad tänker ni? Är det värt? Sparar man in några pengar på det?

Uppskattar alla svar! Ha det bra allihopa
 
Vill ni ha ett gammalt timmerhus så finns det inte så många sätt att skaffa ett gammalt timmerhus på. Tänkte ni flytta huset eller restaurera på plats?
 
M mattias90 skrev:
Hej! Jag och frugan har kikat på en stor gård, med ett förfallet hus. Jag går i tankarna om man kan återanvända timmerstommen ifall den är intakt? Dock är grunden sönder, så den måste isåfall göras om. Så vad tänker ni? Är det värt? Sparar man in några pengar på det?

Uppskattar alla svar! Ha det bra allihopa
Det är värt det! Ekonomisk är det mycket tveksamt men ett gammalt hus har själ och man lär sej mycket av att göra allt själv. Sparar pengar gör ni kanske om ni gör allt själva och inte har någon hyreskostnad för annat boende under tiden.
Ni kommer använda otroligt mycket fler timmar på ett gammalt timmerhus jämfört med att slå upp en modern regelstomme.
 
T Tsdoesds skrev:
Vill ni ha ett gammalt timmerhus så finns det inte så många sätt att skaffa ett gammalt timmerhus på. Tänkte ni flytta huset eller restaurera på plats?
Nej isåfall göra klart allt på plats. Dock behöver ju stommen lyftas skulle jag tro, så man kan fixa grunden ordentligt.
 
F fribygg skrev:
Det är värt det! Ekonomisk är det mycket tveksamt men ett gammalt hus har själ och man lär sej mycket av att göra allt själv. Sparar pengar gör ni kanske om ni gör allt själva och inte har någon hyreskostnad för annat boende under tiden.
Ni kommer använda otroligt mycket fler timmar på ett gammalt timmerhus jämfört med att slå upp en modern regelstomme.
Ja det lockar ju lite
 
Har ni råd med timmerman?
 
Ta hjälp med att byta syllstockar är ofta bra men gör förarbetet med att riva ut allt etc själva. Inte så komplicerat sedan när huset står som det ska.
 
T Tsdoesds skrev:
Har ni råd med timmerman?
Vet inte vad det skulle kosta ens? Tänkte du att han kunde bidra med något i detta fallet?
 
A Avle skrev:
Ta hjälp med att byta syllstockar är ofta bra men gör förarbetet med att riva ut allt etc själva. Inte så komplicerat sedan när huset står som det ska.
Ah okej hade du gjort en ny grund eller rättat till den som är nu? I dagsläget är det stora stenar runt huset, dock har en flyttat sig mycket vid ett ställe, så den måste ju rättas till
 
M mattias90 skrev:
Vet inte vad det skulle kosta ens? Tänkte du att han kunde bidra med något i detta fallet?
En timmerman föreställer jag mig kan svara på många av dina frågor. Åtminstone några timmars konsultation tror jag ni kommer uppleva som väldigt värdefullt
 
  • Gilla
mattias90
  • Laddar…
Rätta bara till den som är nu och se till och gräv ut en ordentlig krypgrund, se till så att det är ett bra avstånd mellan mark och syll. Lite konsultation på plats som flera nämnt är bra men riv ut allt först så du står med bar stomme. Annars är det svårt att konsultera
 
  • Gilla
mattias90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.