Bekämpade ogräs i gräsmattan under försommaren förra året med bra resultat (Dicotex). Där det var som mest ogräs stödsådde jag under förra året med gräsfrö från Nelson Garden. Det kom upp jättebra och jag hann klippa gräset flera gånger under sensommaren.

Men nu efter vintern så ser alla stödsådda fläckar helt döda ut! Det gamla gräset ser toppen ut. Bor i Norrbotten så är precis i uppstarten av grässäsongen. Har tex inte klippt gräsmattan första gången ännu.

Men vad kan ha hänt? Och hur ska jag skaka liv i gräset?
 
  • Gräsmatta med döda partier och några enskilda grönande strån, efter vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med döda fläckar där stödsådd gjordes blandat med grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med friska gröna partier och döda bruna fläckar där gräset inte växer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med fläckar av dött gräs runt en vit stolpe, kontrast mot grönare gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gräsmatta med områden av bra tillväxt och fläckar med dött gräs efter vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gödsla gräsmattan endast!!! 2 till 3 gånger under sommaren. Inget kalk eller annat skit bara gödsla så kommer du att få fint gräs. Börja en gång på våren sen en gång i juli och en gång i augusti/September så kommer du få en grym gräsmatta men du får klippa ofta! Det går utmärkt med vanligt gödsel som finns på biltema. Jag gödslar två gånger och får alltid beröm för vår gräsmatta! Så gör dom på bla golfbanor! Använd aldrig kalk som sagt då får du mossa!
 
Kan det vara isbränna?
Kan uppstå om det trampas mycket i snön med tex. skoter.
Tror det blir syrebrist eller nått.

Kommer inte ihåg hur det brukar se ut men det brukar inte se fint ut och kan ställa till stor skada på åkrar.

Min gräsmatta har också liknande fläckar. En del kan bero på att det varit vatten på som frusit. Det är bara en teori och nu börjar den faktiskt att återhämta sej. Måste ev. kasta på matjord och så nytt om det inte tar sej riktigt.
Blir mest ogräs på den största fläcken. Den är kanske 20 kvadrat.
 
Redigerat:
Gödsla gräsmattan tre gånger på en säsong är extremt överdriver var som helst i landet och kväve på hösten bidrar bara till svaga plantor och övergödning. I Norrbotten tvivlar och jag på att två givor per per år bra och det tillför antagligen vara mer problem än det hjälper.

Jag gissar att gräset inte hunnit rota sig, ev har det blivit för tätt mellan plantorna vilket ser ut som en mycket grön matta men plantorna orkar inte bli livskraftiga. Ett alternativ är att det mest var ettåriga gräs som tog sig. Jag skulle vänta och se vad fröbanken och de plantorna som antagligen redan finns där kan ge för resultat. Ev lufta områdena med en grep eller spade.
 
Z z_bumbi skrev:
Gödsla gräsmattan tre gånger på en säsong är extremt överdriver var som helst i landet och kväve på hösten bidrar bara till svaga plantor och övergödning. I Norrbotten tvivlar och jag på att två givor per per år bra och det tillför antagligen vara mer problem än det hjälper.

Jag gissar att gräset inte hunnit rota sig, ev har det blivit för tätt mellan plantorna vilket ser ut som en mycket grön matta men plantorna orkar inte bli livskraftiga. Ett alternativ är att det mest var ettåriga gräs som tog sig. Jag skulle vänta och se vad fröbanken och de plantorna som antagligen redan finns där kan ge för resultat. Ev lufta områdena med en grep eller spade.
Det är inte alls överdrivet om man gödslar rätt, om man övergödslar 3 gånger på en säsong så är det överdrivet.

Jag gödslar 3-4ggr beroende på hur säsongen ser ut här i Norrbotten, brukar vanligtvis skippa gödsel i juli då gräset redan är nog stressat av värmen. Men vi kan ha så låga temperaturer i juli att man kan gödsla då också.

Att gå in på hösten med kväve är ingen dum idé, en sval lite naturligt regnig period är rena drömmen för våra vanligaste grässorter. Då ska man passa på att gödsla.
1/3 - 1/2dos med 2v mellanrum kan vara lagom beroende på gödsel och väder.


Varför gräset dog, jäkligt svårt att säga!
Kan ha varit isbränna, eller så stod det vatten som dödade rötterna. Kan ha varit en ansamling rajgräs som har dålig vintertålighet.

Alla typer av vinterskador bör man åtgärda på våren för att slippa ogräs och att vitgröe etablerar sig i mattan.
Har själv experimenterat detta år med att se hur långt man kan komma med att pressa befintligt gräs med gödning och frekvent klippning, min döda fläck som förra ägaren skapade var i början ca 30kvm nu är jag nere på 5-10kvm men glest fortfarande. Så stödsådd har utförts men experimentet pågick lite över en månad.
 
Svårt att säga vad som orsakat gräsdöden bara genom ett par översiktsbilder, men om vi börjar med vad det var för gräsfrön du använde? Alltså vad var det för gräsarter i fröblandningen? Rajgräs gror snabbt och växer bra men klarar norra sveriges klimat väldigt dåligt, t ex.

Vad du ska göra nu är lite svårt att sia om, men

Angående gödsling flera gånger per år eller användande av kalk eller inte så beror det på vilken jordmån (pH) man har och antalet gödselgivor per år beror på vilken sammansättning gödseln har och hur mycket man sprider varje giva.

Jag, t ex gödslar ofta men lite med ett hyggligt billigt NPK-gödsel som inte är långtidsverkande. Typ 6-8 små givor per år med en enkel handspridare brukar det bli, och jag gödslar bara med kväverik gödsel, *speciellt* på hösten.

Det här med att våra nordiska grässorter skulle må bättre av höstgödsel med lågt kväveinnehåll är en seglivad myt. Vill ni ha en vinterhärdig gräsmatta i nordiska klimat som dessutom kommer igång bra på våren så visar senaste 40+ årens forskning väldigt tydligt att det är det kväve som gäller även på hösten.
 
Vad var det för gräsfröblandning du stödsådde med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.