C
G guggen skrev:
Banken gör antingen en schablon värdering eller om den inte räcker anlitar eller har en värderingsman som kommer ut och värderar.
Exakt. Be banken göra en schablonvärdering först och främst - snabbt, smidigt och gratis. Om den inte räcker till kan ni ta in en värderingsman. Brukar vara en "av Samhällsbyggarna auktoriserad värderingsman" som gäller.
 
  • Gilla
uffen och 4 till
  • Laddar…
Hej! Precis som andra är inne på så ring din bank och berätta om situationen. När ni och säljarna kommit överens om priset kan banken pröva allt och då vet ni redan innan ni skriver på att de godkänner köpet. Vill ni att det ska gå lite snabbare kan ni skriva kontrakt med en klausul som säger att köpet återgår om inte banken går med på att finansiera köpet. Då har ni några dagar på er efter att ni skrivit på kontraktet för att prata med banken.

När ni är överens om pris hade jag kontaktat en mäklare. De tar mellan 10-25 000 för att hålla i kontrakt, tillträde mm.

JoMaGu JoMaGu skrev:
Vi kommer om allt går som tänkt, köpa huset privat, där med har vi fått ett guldläge där vi slipper undan budgivning. Ägarna till huset har inte gjort en värdering men vet ungefär vad de tänker sig för pris, räcker det att lägga fram summan hos banken och om vi har tur får lånelöfte på detta? Eller kommer banken att kräva en värdering? :)
 
  • Gilla
Belgorn och 1 till
  • Laddar…
undine
Jag undrar samma sak. Men tydligen kan man låna till kontantinsats etc., för hög ränta. Folk gör väl det.
Jag förstår inte heller varför Sverige tydligen har mängder av miljonärer som suttit och gömt sig. De har kommit fram nu under pandemin och köper hus som gått upp till dubbla priset på kort tid..
Man hinner ju inte spara/tjäna flera miljoner (i så fall är man ju redan väldigt rik) på 1 år så jag antar att det är antingen folk som redan är mångmiljonärer eller som lånar det mesta.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Jag skulle säga att det finns tre typer;

De som sparat

De som ägt sin bostad och på så vis tjänat in till nästa bostads kontantinsats

De som lånar kontantinsatsen på sina föräldrars hus (de har inga pengar att låna ut, men ett övervärde på sitt hus)

undine undine skrev:
Jag undrar samma sak. Men tydligen kan man låna till kontantinsats etc., för hög ränta. Folk gör väl det.
Jag förstår inte heller varför Sverige tydligen har mängder av miljonärer som suttit och gömt sig. De har kommit fram nu under pandemin och köper hus som gått upp till dubbla priset på kort tid..
Man hinner ju inte spara/tjäna flera miljoner (i så fall är man ju redan väldigt rik) på 1 år så jag antar att det är antingen folk som redan är mångmiljonärer eller som lånar det mesta.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
Hej på er, sambon och jag är intresserade av att köpa befintligt hus, som jag förstått så lånar inte banken ut mer än 85% av marknadsvärdet, hur har så många råd att vara med i budgivningar? Eller får de låna på det belopp det budas upp till?

Tack på förhand :)
Genom att bostadsägandet har varit subventionerat av staten (plus en reglerad hyresmarknad), så har bostadsägare genererat otroliga vinster över de senaste 30 åren. Så i Sverige får de allra flesta råd med sin första bostad genom att föräldrarna kan belåna sina bostäder (eller medlåntagare). Om dina föräldrar inte har ägt sitt boende så är det svårt att ta sig in på bostadsmarknaden innan man fyller 30-40 år. Speciellt då de flesta banker också kräver att staten ska försäkra lånet (dvs. fast anställning = SGI/A-kassa).
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
Vi kommer om allt går som tänkt, köpa huset privat, där med har vi fått ett guldläge där vi slipper undan budgivning. Ägarna till huset har inte gjort en värdering men vet ungefär vad de tänker sig för pris, räcker det att lägga fram summan hos banken och om vi har tur får lånelöfte på detta? Eller kommer banken att kräva en värdering? :)
Kan vara så att handläggaren på banken har vetskap om området och då inte vill ha någon värdering men annars har väl banken någon/några mäklare de litar på som de säkert rekommenderar. Kostnaden för en värdering är ingen stor kostnad hur som.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi varit hos banken (Swedbank) de krävde ingen värdering (utan som nämnt så är marknadsvärdet det vi är villiga att betala) men det vore säkrast för oss då vi behöver göra en ganska omfattande renovering så måste vi kunna låna till detta i framtiden, har vi otur när vi själva tar in mäklare efter köp och skall värdera för att få låna till och fastigheten värderas lägre än vad vi betalt blir det problem. Svårt att veta så att man inte betalar för mycket. Vet ännu inte om säljaren går med på en värdering men frågan är ställd. :)

Någon här som vågat sig på att köpa utan värdering?
 
JoMaGu JoMaGu skrev:
Nu har vi varit hos banken (Swedbank) de krävde ingen värdering (utan som nämnt så är marknadsvärdet det vi är villiga att betala) men det vore säkrast för oss då vi behöver göra en ganska omfattande renovering så måste vi kunna låna till detta i framtiden, har vi otur när vi själva tar in mäklare efter köp och skall värdera för att få låna till och fastigheten värderas lägre än vad vi betalt blir det problem. Svårt att veta så att man inte betalar för mycket. Vet ännu inte om säljaren går med på en värdering men frågan är ställd. :)

Någon här som vågat sig på att köpa utan värdering?
Förstår problemet, men kan det vara så stora skillnader? alltså om det är en väldigt omfattande renovering och ni behöver 2 Mkr och det blir pannkaka om det inte infrias. Så känns det ju lite riskabelt. Men om det handlar om mindre pengar så kan ni kanske ta det successivt. Det är lite svårt att tänka kring frågan då vi inte vet priser, vad det är för hus, er ekonomiska situation etc. Man sitter och gissar och då kan det lätt bli fel.

Generellt så har det varit säljarens marknad några år, så risken är väl större att huset blir undervärderat utan mäklare och andra budgivare. En värdering brukar väl inte vara så dyr, ca 5000kr. Så det är väl bara att göra en ? Men jag hade väntat med det tills säljarna ens accepterat ert bud.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
...har vi otur när vi själva tar in mäklare efter köp och skall värdera för att få låna till och fastigheten värderas lägre än vad vi betalt blir det problem. Svårt att veta så att man inte betalar för mycket. Vet ännu inte om säljaren går med på en värdering men frågan är ställd. :)

Någon här som vågat sig på att köpa utan värdering?
Det kan vara så att priset är i linje med vad liknande bostäder i området säljs för, och då kräver banken ingen värdering.

Det går tyvärr inte att göra som ni tänkt och värdera om (upp?) huset snart efter köpet. Enligt reglerna får bostäder inte värderas om oftare än vart femte år, om man inte gjort t ex en större tillbyggnad som grund för omvärderingen. Vid köp av ny bostad får en finansiera renoveringar på annat sätt än genom att utöka bolånet över bolånetaket, t ex sparade pengar, sponsring av snälla föräldrar eller blancolån.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går tyvärr inte att göra som ni tänkt och värdera om (upp?) huset snart efter köpet. Enligt reglerna får bostäder inte värderas om oftare än vart femte år, om man inte gjort t ex en större tillbyggnad som grund för omvärderingen. Vid köp av ny bostad får en finansiera renoveringar på annat sätt än genom att utöka bolånet över bolånetaket, t ex sparade pengar, sponsring av snälla föräldrar eller blancolån.
Regeln om att det måste gå minst fem år mellan omvärdering gäller enbart för att ändra amorteringskravet. Det går att omvärdera för att utöka bolånet.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Regeln om att det måste gå minst fem år mellan omvärdering gäller enbart för att ändra amorteringskravet. Det går att omvärdera för att utöka bolånet.
Mitt misstag.
 
Men, då ska det ju finnas utrymme att belåna upp bostaden också. Så ett minimikrav ( och det är inte säkert att banken accepterar det) är ju att totala belåningen för huset och för renoveringen ska rymmas inom lånelöftet, med amorteringskrav och alla regler. I klartext så betyder det ju att när man köper huset så ska man isåfall vara lågt belånad.

Det vi gjort är att köpa fastighet med 15% kontantinsats men ha "renoveringskassan" vid sidan om. När renoveringen är klar så amorterar man av en del av bostadslånet. Detta kräver dock att man delat upp lånet och att man har en del som är rörlig eller bunden på kort tid.

Med tanke på trådstarten så blir iallafall jag lite orolig.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan vara så att priset är i linje med vad liknande bostäder i området säljs för, och då kräver banken ingen värdering.

Det går tyvärr inte att göra som ni tänkt och värdera om (upp?) huset snart efter köpet. Enligt reglerna får bostäder inte värderas om oftare än vart femte år, om man inte gjort t ex en större tillbyggnad som grund för omvärderingen. Vid köp av ny bostad får en finansiera renoveringar på annat sätt än genom att utöka bolånet över bolånetaket, t ex sparade pengar, sponsring av snälla föräldrar eller blancolån.
Det allra första för att kunna renovera måste vi ta ett privatlån vilket inte heller var några problem men ex. Om vi köper hus för 1 milj och tar privatlån på 500 tkr för att renovera, om vi senare ska göra en värdering för att få låna på mellanskillnaden (alltså det värde som huset ökat med renoveringen) Och mäklaren då värderat bostaden lägre så finns det ingen mellanskillnaden att låna på?
Eller jag kanske är helt ute å cyklar? :rofl:
 
JoMaGu JoMaGu skrev:
Det allra första för att kunna renovera måste vi ta ett privatlån vilket inte heller var några problem men ex. Om vi köper hus för 1 milj och tar privatlån på 500 tkr för att renovera, om vi senare ska göra en värdering för att få låna på mellanskillnaden (alltså det värde som huset ökat med renoveringen) Och mäklaren då värderat bostaden lägre så finns det ingen mellanskillnaden att låna på?
Eller jag kanske är helt ute å cyklar? :rofl:
Hmm. Menar du t.ex. så här; (OBS längesedan man räknade på sådant här)

Lån 1 000 000 kr
Kontantinsats 200 000 kr
Total kostnad (räknar inte med lagfart och pantbrev) 1 200 000 kr
Beläggningsgrad: ca 83%

Sedan tar ni ett privatlån på 500 000 kr och renoverar
Efter värderingen så värderas huset om till 2 000 000 kr.

Ni vill då belåna er maximalt till 85% för att slippa behöva betala den höga räntan på blankolånet ?

Ni har då fortfarande bara 200 000 kr i kontantinsats och behöver isåfall så behöver ni 100 000 kr till i cash för att komma under 85%. Detta förutsätter dock att ni får ha ett större lån och förutom bostadens så sätts det också på livssituationen (barn etc.), övriga lån (billån, studielån etc.) samt inkomst.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
Det allra första för att kunna renovera måste vi ta ett privatlån vilket inte heller var några problem men ex. Om vi köper hus för 1 milj och tar privatlån på 500 tkr för att renovera, om vi senare ska göra en värdering för att få låna på mellanskillnaden (alltså det värde som huset ökat med renoveringen) Och mäklaren då värderat bostaden lägre så finns det ingen mellanskillnaden att låna på?
Eller jag kanske är helt ute å cyklar? :rofl:
Det är i det läget du har nytta av att anlita en mäklare för värdering! I samband med värderingen inför köpet kan du ställa frågor till mäklaren om tänkta renoveringar och vad som är värdehöjande och vad som lönar sig att göra eller inte lönar sig.
Den som renoverar mha lån måste fokusera på vad som ökar värdet, för att senare kunna baka in blancolånet i bolånet. Den som renoverar för sparade pengar kan fokusera mer på vad en själv vill ha gjort med huset.

Hur akut är renoveringsbehovet? Läcker taket och avloppsrören, trampar man igenom köksgolvet vilken dag som helst, värms huset med oljepanna som tömmer plånboken lika fort som oljetanken? Då är det läge för åtgärder! Är det bara lite fult och omodernt i största allmänhet är det kanske bättre att ta det lugnt, fundera på hur en vill ha det och spara ihop pengar under tiden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.