Hej alla,

Står i startgroparna för en stomresning av ett lite större lösvirkesprojekt, bygglovet är klart, plattan vart precis gjuten. Nu sitter jag och gör lite utförligare stomritningar innan virkesleveransen kommer och känner att jag skulle behöva lite input då jag fått lite olika bud angående hur jag bör tänka. Har pratat med flera snickare och fått flera olika svar.

Frågan gäller placeringen av de vertikala reglarna, för att illustrera vad jag menar har jag ritat upp två exempel lite snabbt.

Alternativ 1: Slaviskt löpande cc600 - Från ena sidan till den andra placeras reglarna exakt cc600, därefter adderas reglar vid fönster och dörrar. Detta gör att reglarna ibland sitter väldigt tätt och ett fönsters placering inte är precis i början/slutat av ett fack. Förstått det som att man gör enligt denna metoden för att skivor ska sluta på en regel.
Arkitektritning av en väggsektion med reglar, fönster, och storleksangivelser för ett byggprojekt.

Alternativ 2: Högst 600mm mellan två reglar. Till skillnad från alternativ 1 sitter det inte en regel löpande cc600 från ena sidan till den andra. Istället betraktar man varje obruten väggsektion som en "ny vägg" och börjar om räkningen. Detta leder till färre reglar per vägg och fler fack med fullbredd vilket borde underlätta isoleringen. Över dörrar och fönster kompletterar man sedan med reglar mitt över så det inte blir bredare än 600mm.
Sektion av stomritning för lösvirkeskonstruktion med regelplacering, fönster och dörröppningar.

Vad säger forumets samlade kompetens? Hur bör jag gå tillväga för att göra det enkelt för mig? Finns det ett alternativ 3 jag inte funderat över?

Förutsättningar:
- 1 1/2 plan.
- Väggkonstruktion utifrån-in: Omvänd lockläkt, luftningsläkt, vinddukt, liggande 45x45, stående 45x195, liggande 45x45, liggande OSB, stående gips.

Tacksam för all input jag kan få!

//Iggmo
 
Redigerat:
Eftersom du har liggande 45 på insidan behöver du inte tänka på skivmått och då känns allt 2 bäst där du slipper skära så mycket isolering
 
  • Gilla
Iggmo
  • Laddar…
Om inte cc 60 cm följs slaviskt så kommer man alltid att behöva regelritningen om t ex ngt tungt ska fästas in, eller andra ingrepp i ytterväggen i framtiden. Du kommer förmodligen att veta var reglarna är, men inte framtida ägare.

Läste t ex nyligen ett inlägg om ngn som hade tagit upp ventiler i ytterväggarna och då råkat borra av en regel, som förmodligen måste återställas.

Ser inte detta som ngt stort problem, bara ngt som man bör vara medveten om.
Cc 60 cm är ju lite som ett mantra.
 
  • Gilla
Iggmo
  • Laddar…
Du måste tänka på hur du får ner lasterna från bjälklaget/takstolarna och dessa följer c/c600/1200mm slaviskt. Så där har du svaret
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste tänka på hur du får ner lasterna från bjälklaget/takstolarna och dessa följer c/c600/1200mm slaviskt. Så där har du svaret
Takstolarna vilar på bärlinan infälld i väggarna på Plan 2. Dessa i sin tur står på mellanbjälklaget. Har tänkt mig en konstuktion likt den nedan. Sedan kompletterat med bärlinor på Plan 1. 45x220 över fönster bredare än 600mm samt dubbla 45x220 på fönster bredare än 1000mm.
Teknisk ritning av takstolar som stöds av bärlinor infällda i en väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Iggmo Iggmo skrev:
Takstolarna vilar på bärlinan infälld i väggarna på Plan 2. Dessa i sin tur står på mellanbjälklaget. Har tänkt mig en konstuktion likt den nedan. Sedan kompletterat med bärlinor på Plan 1. 45x220 över fönster bredare än 600mm samt dubbla 45x220 på fönster bredare än 1000mm.
[bild]
Du måste ha en väggregel under varje golvas om du inte har ett stående hammarband som är dimensionerat för detta
 
Har du såpass mycket jättefönster att det skulle löna sig att frångå cc60? Det är ju fortfarande ett behov av cc60 under och över fönster/dörrar menar jag. Avväxlingar är ju en vedertagen standard för att få rena kraftlinjer så långt som möjligt för att undvika att blanda in överdrivet mycket hållfasthetslära och nöja sig med dubbelt virke?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ha en väggregel under varje golvas om du inte har ett stående hammarband som är dimensionerat för detta
Det liggande hammarbandet kan lika gärna vara dimensionerat för det. Spännvidden är bara 600 mm så det klarar normalt lasten från en golvås. Stående hammarband behövs däremot över öppningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.