Det finns folk som kör 20 mil för ett fruntimmers skull, så för en vedpanna är det väl ingenting?
 
Jasså så du bor 20 mil här ifrån.. *ler* Nä 20 mil är väl inget.. Åkte 90 mil varannan vecka för mitt fruntimmers skull.: *ler*

Kan kanske bli aktuellt i ett senare skede om man vill ha lite råd ang. intrimmning. mm.
 
Traryd. Har 20 mil till Göteborg, så det blir ju nåt sånt.
Du är välkommen.
 
Träffade en kompis idag som kör en Atmos 40. Han tyckte att den var lite bökig att sota annars var han helnöjd. Hur sotar man Atmosen? Han pratade om uppifrån. Men sen hann jag inte få veta mer. Vad säger ni som har Atmos.
 
Kompisens DC 35:a sotat med en fyrkantig Borste på baksidan kommer inte ihåg hur många kanaler det är.. 4 el 6 eller nåt sånt.. nåra drag upp och ner.. sitter inte mycket där.. sedan öppnar han en lucka i botten på det paketat och suger ut askan. Sedan suger han ut hela pannan.. tar vär 10-15 min.. sedan bara att tanda och elda en vacka till under högsäsong..

Men Apersson kan sääkert förklara bättre.. som e en AtmosGUD.. *ler*

/Rodge
 
Det var väl en bra beskrivning.

Man tar bort en lucka baktill på ovansidan och en nertill där bak. Lyft ut turbulatorn och dra igenom medföljande borste i kanalerna. Jag har inte räknat dem, men det måste vara minst sex stycken.
Sen kör jag med grovdammsugare och suger ut det som ligger innanför den nedre luckan. Det samlas en del damm på en kant under övre luckan också.
Det blir inte mycket sot, men draget gör att lätt aska flyger med in i värmeväxlaren, och en del av det blir liggande där.

Inkluderat att tömma ut nedtrillad aska ur sekundärkammaren och suga ut ev. stoft ur rökröret (det är en lucka där också) tar proceduren en kvart, när man blivit van.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.