stigen stigen skrev:
Läggtips!

Svärsonen har kommit på ett perfekt sätt att få rak skruvlinje. Han fick en speed square av mig när vi började bygga och nu är han helt frälst!

[bild]

Då han vill ha trallen tight är den här förlängaren till tvingen enkel att göra och använda.

[bild]

Dag
Ännu mer rätt blir det om man borrar 2 hål för skruven i sin speedsquare.
 
  • Gilla
Fisotto och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Uppgradering

Efter en skön natts sömn i den egna sängen var det åter dags att börja tralla. Målet är att tralla färdigt all regling denna veckan.

Mitt lilla Biltema sågstativ har fungerat någorlunda men när jag fick se, klämma och känna på Milwaukee stativet insåg jag att ett sådant skulle vara bra att ha. Priset på 2650kr kändes lite väl bra men såg att Sandbergs hade Milwaukee veckor med -20% med fraktfritt. Det blev genast köpläge! Stativet är inte så långt i basen men sidostöden går att dra ut till ca. 3m. Väldigt stabil konstruktion och hjulen uppskattas.

[bild]

[bild]

[bild]

Är det någon i närområdet som behöver ett litet sågstativ så finns det ett Biltema att hämta på Värmdö. Kostnad 0kr. OBS! Skickas ej!

[bild]

Dag
Om du fortsätter att tralla på det där viset är du snart kvalificerad för Orphei Drängar.:D
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Om du fortsätter att tralla på det där viset är du snart kvalificerad för Orphei Drängar.:D
Att kvalificera dit behöver jag nog också halka på cyckelpedalerna! :dizzy:
 
  • Haha
  • Wow
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Inne på upploppet!

Efter två intensiva byggdagar med poolbygget körde jag åter hem då ett av barbarnen ville sova över och bygga på lådbilen i morgon.
Än en gång inser man att poolens placering är perfekt i söderläge för bad och avkoppling men inte att jobba med. Till skillnad mot tidigare så kunde vi svalka oss när värmen blev för tryckande! Skönt!

Tre sidor klara. En kvar. Fräste ut hålmönstret under duschen. Fungerar perfekt och hålmönstret ger en vacker grafisk yta i trallen.

Trätrall med grafiskt hålmönster och en soluppvärmd duschstolpe i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däck vid pool med hålmönster under dusch och integrerad däckslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrall med fräst hålmönster intill en duschrör i ett trädgårds poolbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En enkel ram för den sparade rabarbern skruvades ihop för att få bättre styrsel på alla bladen.

Trätrall med rabarber i en enkel träram, vid en pool under uppbyggnad, omgiven av en frodig häck i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om en vecka blir förhoppningsvis fas 1 av poolbygget klart.
Sen får det nog bl lite paus innan fas 2 kör igång.

Dag

Halvfärdig trädäck runt en blå pool i en trädgård, med loungemöbler och en svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrall vid poolkanten med gräsmatta i bakgrunden och duschstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck under konstruktion med duschtorn och ett uthugget hålmönster, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck med inbyggd dusch och hålmönster, nära ett svart rör och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrall med fräst hålmönster vid en utomhusdusch med vatten som rinner ner längs med en svart rörpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck nära klar vid en swimmingpool, med hålmönster utfräst under duschen och den svenska flaggan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställd trädäck runt pool med perfekt söderläge, arbete pågår med en sida kvar att slutföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrall intill en pool i ett söderläge med hus och markis i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bylow och 18 till
  • Laddar…
Imponerande hög nivå på alla detaljer.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Får tacka ännu än gång för master class i trallbygge!
Min parklek fortsätter även den, men tempot har gått ner nu när jag är själv och bygger...
 
  • En delvis färdigbyggd trätrall med verktyg och omonterade plankor i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Imponerande hög nivå på alla detaljer.
Tack Njingan!

Detaljarbetet är alltid viktigt när man bygger. Några timmar extra ger tiofalt tillbaka under alla åren framöver och känslan i skapandet när det blir bra skall inte underskattas!

Dag
 
D da98jpn skrev:
Får tacka ännu än gång för master class i trallbygge!
Min parklek fortsätter även den, men tempot har gått ner nu när jag är själv och bygger...
Jag tycker det ser bra ut! (y)
Långbrädor utan skarvar kommer att underlätta underhållet många år framöver. Hastigheten i byggandet är inte så viktigt. Då är det bättre att ta bit för bit och göra det ordentligt. Då kan man njuta av resultatet i många år.

Dag
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Tackar
Jo jag kör hela brädor och i skarvar så kör jag en planka vriden 90 grader och sen fortsätter i den första riktningen. Kör nästa bara kortsidor mot poolen eftersom den är oval, blir lättare att få när bra. Blir lite kapade men ska ju bygga fler ramar och då behövs det ju korta bitar. Har än så länge väldigt lite spill.

/Jon
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Väckarklocka

I helgen när vi var på blixtsemester i Södern inträffade ett tillbud med ett litet barn vid vår strand. Barnet följde efter sin pappa som simma ut en liten bit. Jag tror inte att han visste att runt vattenskoterbryggan är det över 2m djup. För många år sedan, långt före min tid här, muddrades botten för att kunna ha segelbåtar som då var populärt. Vi har lagt skoterbryggan över djuphålet och markerat djupbranten med röda nätkulor. Men det har inte fungerat. Naturen och folk har hela tiden flyttat runt markeringen. Så idag gjorde jag en kraftigare markering av djupet med ordentlig fastsättning. En robust staketstolpe av plast bankades ner i dyn. 8mm gummilina flätades in i en markeringskedja av plast. På linan fästes röda nätkulor.
Vi får hoppas att detta fungerar framöver.

PS. Den lilla flickan kvicknade till efter ett tag men folk som var närvarande var väldig tagna. Ingen hade lagt märke när hon försvann under ytan för hon var helt tyst. Drunkning kallas ju den tysta döden. Skippa telefonen och paddan vid badet! Bada och lek med barnen i stället!

Dag

Markeringskedja med röda nätkulor vid strand för att markera djuphål nära brygga och vattenskoter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
Herregud, vilken tur att det inte slutade olyckligt!

Har goda vänner som förlorade ett barnbarn i en simhall — det gick fort, tyst och helt odramatiskt.
Tydligen är det det vanligaste skeendet. Uppsikt är viktigast för varningssignalerna är obefintliga.

Glad att det gick väl!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Herregud, vilken tur att det inte slutade olyckligt!

Har goda vänner som förlorade ett barnbarn i en simhall — det gick fort, tyst och helt odramatiskt.
Tydligen är det det vanligaste skeendet. Uppsikt är viktigast för varningssignalerna är obefintliga.

Glad att det gick väl!
//Ronnie
Instämmer! Tyvärr tycks många köra med delat ansvar när dom badar.
D.v.s ingen har det direkta ansvaret. Känner en olust när jag ser det.

Dag
 
Kopplat

Efter några veckors drift med skarvsladdar kom så äntligen elektrikern och gjorde den riktiga inkopplingen av pool och all kringutrustning.

I teknikrummet sattes en enkel taklampa och några extra eluttag. Matningen till systemet gjordes från boden vid SPA-badet. Sex år tidigare drog vi en trefasmatning från huvudvcentralen för att få en bra knutpunkt för kommande projekt. Några år senare kom den väl till nytta då Attefallshuset byggdes. Nu kunde vi än en gång använd kopplingspunkten till poolprojektet.
Poolen har två stora lampor som är monterade på långsidan mot huset. Med den placeringen slipper man direktljus mot husfasaden. Med modern teknik går det att välja färg efter humör.

Enkel taklampa och eluttag installerade i teknikrum, inkoppling efter projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elinstallation i teknikrum med säkringsbox, väggmonterad brytare, svarta kablar och gult flexibelt rör under trätak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IP44 utomhusbrytare monterad på träregel med elkabel längs betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag utomhus kopplade till svart kabel och gula flexrör under en träaltan, med en lockad brun brunn på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt system i teknikrum med säkerhetsbrytare, flera uttag och kopplingsboxar på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utebrytare monterad på trädäck vid solcellsbelagd vägg, med gul spiralkabel och rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pool med blå belysning på kvällen, inramad av trädäck och trädgårdsmöbler, mörkt utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upplyst pool med grönt ljus på träaltan under kvällshimmel, solstolar och parasoll syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhuspool med rosa belysning på kvällen, omgiven av trädäck och trädgårdsmöbler, utan direkt ljus mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En upplyst pool vid skymningen med blåa undervattenslampor och en träaltan, omgiven av en trädgård och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pool med grönt undervattensljus belägen vid träaltan och hus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



On/off på ljuset görs med ett mycket enkelt system. Biltemas IP44 utebrytare för 99kr fungerar bra. Ingen krånglig programmering utan ett enkelt val av kanal 1-4. Den nya modellen kostar nu 105kr.

Vit utomhus fjärrströmbrytare och fjärrkontroll för enkel på/av-styrning av belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid altan och SPA- bygget för sex år sedan drog vi en separat elkabel med många dubbeluttag under trallen för belysningen. Alla olika belysningar kopplades med dessa brytare på linan och det har fungerat bra hela tiden.
Användarvänligt!

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kopplat

Efter några veckors drift med skarvsladdar kom så äntligen elektrikern och gjorde den riktiga inkopplingen av pool och all kringutrustning.

I teknikrummet sattes en enkel taklampa och några extra eluttag. Matningen till systemet gjordes från boden vid SPA-badet. Sex år tidigare drog vi en trefasmatning från huvudvcentralen för att få en bra knutpunkt för kommande projekt. Några år senare kom den väl till nytta då Attefallshuset byggdes. Nu kunde vi än en gång använd kopplingspunkten till poolprojektet.
Poolen har två stora lampor som är monterade på långsidan mot huset. Med den placeringen slipper man direktljus mot husfasaden. Med modern teknik går det att välja färg efter humör.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]


On/off på ljuset görs med ett mycket enkelt system. Biltemas IP44 utebrytare för 99kr fungerar bra. Ingen krånglig programmering utan ett enkelt val av kanal 1-4. Den nya modellen kostar nu 105kr.

[bild]

Vid altan och SPA- bygget för sex år sedan drog vi en separat elkabel med många dubbeluttag under trallen för belysningen. Alla olika belysningar kopplades med dessa brytare på linan och det har fungerat bra hela tiden.
Användarvänligt!

Dag
Ja, har man tid, intresse och pengar går allt att fixa!:D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Ja, har man tid, intresse och pengar går allt att fixa!:D
Stämmer! Tid och intresse finns det gott om. Pengar är det lite sämre med.
Därför gör vi allt träarbetet själva. Annars hade poolen blivit dubbelt så dyr!
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.