Jag kan också rapportera att pumpen inte riktigt är införstådd med att det sitter ett extra filter på sugsidan (trots att det är gardenabrandat och allt(!). Inga problem under drift men det är lite bök att få igång den från torrt och jag fick fylla på vatten i omgångar för att den skulle få vatten i hela systemet.
 
Här kommer lite erfarenheter av projektet för andra som går i samma tankar.

Jag körde som sagt på NEO Lågbyggd tank á 5000 liter, med det trädgårdspaket som medföljer. Här är några pluss och minus som jag upplevt:

+ Den gick att hantera, 6 man lyfte den på plats och kunde kana ner den i sitt hål. Bra fästanordningar etc för hantering.

+ Känns sjukt stabil. Den kommer inte att implodera.

+ lätt att, utan verktyg, öppna en "inspektionslucka" i den stora manluckan och kika ner. Stora manluckan kräver verktyg för att vara barnsäker.

- Eftersom uttaget med gardena-koppling sitter i den lilla luckan som i sin tur sitter i manluckan till tanken, så föreligger det rätt stor risk att det ramlar mer smuts i tanken när man öppnar den för att koppla på slang. Man måste också koppla av slacken och stänga varje kväll, annars kan både smuts och djur ramla ner i tanken. Jag kommer köpa till ett separat uttag som man kopplar på stosen via ett din-110 rör. Men det är en extra kostnad såklart.

- Ska man följa anvisningen ska man ha 50 cm "rundkornig singel eller annat dränerande material" runt hela tanken. Kostnaden för material och leverans närmar sig tankens kostnad. De flesta hoppar nog över det, men då är frågan om de 35 årens garanti gäller.

- Stosen var extremt svår att få på, två man, 30-60 min och en halv flaska glidex. Sen sitter den bara fast av friktionen, känns som viss risk att rötter etc kan leta sig in i tanken. Löstes med byggplast och betong. ;-)

- Eftersom botten är rund, så kan inte vattenpumpen stå i tanken utan jag fick i stort sätt hänga upp den i ett snöre på en krok jag fäste i stosen. De som gav tanken ett designpris fokuserade nog bara på tryckfastheten...

- Breddavloppet sitter någon cm under inloppet bara, men där är ett vattenlås som gör att avloppet hamnar över inloppet vilket då står i vatten hela tiden... Konstig designmiss. Jag fick jacka ut i vattenlåset.

- Skräp-korgen träs på inloppet vilket gör att den är rätt meckig att få av för att hissa upp och rensa om man har tanken en bit under mark som vi har. Skräpkorgen är också alltid under vatten (eftersom botten på korgen då sitter en bit under inloppet) vilket gör att skräp alltid ligger i blöt om tanken är full, och det löser ju upp organsikt material med tiden.

Insida av en stabil, lågbyggd 5000-liters vattentank med synlig skräpkorg och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.