Ska sätta upp ett väggmonterat Norrgavel skrivbord med Elfa hyllsystem. Köpte betong plugg och skruv som passade till systemet, 8mm plugg.

När jag började borra märkte jag att jag nådde något organiskt material och inte betong som det är i alla andra väggar (lägenheten är från tidigt 1900-tal).

Har googlat och förstått att när man når trä räcker det med träskruv men är osäker på om det är rent trä jag har nått, eller spånskiva eller något annat? Lyckades knäppa en bild där man ser bortom de 2 cm gips jag borrade igenom.

Vad tror ni att det är för material och vad ska jag använda för att fästa upp skrivbordet?

Borrhål genom gips avslöjar organiskt material, möjligtvis trä eller spånskiva, på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på byggnadsår är det inte original spånskivor i af.
Det är inte vass?
Var vanligt att det putsades på förr.
(isåfall har du ett h-vete framför dig).
Ska finnas virke bakom, men tål tryck dåligt.
Tror det heter reverterade väggar :thinking:
Är det spån är det bara dra med träskruv.
 
T Tummarihänderna skrev:
Ska sätta upp ett väggmonterat Norrgavel skrivbord med Elfa hyllsystem. Köpte betong plugg och skruv som passade till systemet, 8mm plugg.

När jag började borra märkte jag att jag nådde något organiskt material och inte betong som det är i alla andra väggar (lägenheten är från tidigt 1900-tal).

Har googlat och förstått att när man når trä räcker det med träskruv men är osäker på om det är rent trä jag har nått, eller spånskiva eller något annat? Lyckades knäppa en bild där man ser bortom de 2 cm gips jag borrade igenom.

Vad tror ni att det är för material och vad ska jag använda för att fästa upp skrivbordet?

[bild]
Tycker det ser ut som träullit, vet inget som drar i det men har själv haft möjlighet att skruva igenom och in i stående plank.
 
Är er rekommendation att fortsätta borra tills det finns något vettigt att fästa i?

Finns det ingen plugg eller expander som kan fästa i hålet som det är nu?
 
T Tummarihänderna skrev:
Är er rekommendation att fortsätta borra tills det finns något vettigt att fästa i?

Finns det ingen plugg eller expander som kan fästa i hålet som det är nu?
Prova Biltemas gipsankare 19-490
 
Svårt att säga då det är många osäkra faktorer.

Något tungt (hylla / konsol etc) som sticker ut från väggen skapar ett stort moment som vill dra ut skruven/pluggen.
Plugg och expander behöver något fast att "expandera mot" för att orka.
Även om du hittar virke inne i väggen kommer det krävas ett tryck mot väggen så om det yttre skiktet är mjukt kommer det tryckas in.
Bra då om man kan fästa en större skiva (plywood, mdf) som fördelar trycket och är stabilt nog att tåla belastningen av det som hängs upp.

Om allt hänger på långa elfa skenor är det en fördel då det fördelar belastningen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
På tidigt 1900-tal består väggen oftast av tegel och utanpå vassmatta och puts. Du måste in i tegel (eller annat stabilt väggmatetial) om det skall fästa
 
Nu har jag borrat så långt in som min träborr når utan att nå någon form av tegel. Hålet är 8.9cm djupt varav de första 2cm är gips eller puts som nämndes innan och resten kanske är vassmatta eller liknande.

Denna väggen är en vägg mellan två rum (sovrum och kök), jag hade gissat att väggen kanske är 1.5 dm eller lite mer. Kan det vara så att det inte finns tegel i denna väggen? Vi har nått tegel när vi borrat både i hallen och även i en annan vägg i sovrummet (mot grannhuset).

Innebär detta att jag kan lägga ner hela idén eller kan det funka med gipsankare som rekommenderades tidigare?

Gällande påfrestning, bordet är 120 cm brett och 50 cm djupt och kommer vara mitt dagliga skrivbord med laptop och datorskärm. Hade tänkt att sätta upp 3 stycken Elfa "bärare" för skivan.
 
Det är alldeles klart en plankvägg med puts på vassmatta på båda sidorna. Plankorna brukar vara 2, 21/2 eller 3 tum tjocka och 6-8 tum breda. De är spontade och sammanfogade med ett stort antal grova spikar som sitter på skrå. Puts + vassmatta brukar bli ca 3 cm tjockt. Ibland förekommer det även så kallad spräckpanel närmast plankstommen. Det är vanliga brädor som sitter diagonalt och som spräckts med yxa. Enda sättet att fästa in tunga saker i en sådan vägg är med hjälp av långa skruvar. Man får ha ett batteri med skruvar i olika längder till hands. Man vet aldrig i förväg hur lång skruv som behövs.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.