Hej!

Tittar på ett hus 1,5 plan med källare omdränerat i början av 2000. Finns en sättningsspricka vid ett hörn med stuprör, ett över ett fönster som ligger ca 50cm från sättningssprickan samt ett på motsatta sidan av hörnet. Säljaren är äldre och har inte så mycket uppgifter men de har försökt att laga det någon gång men det verkar vara mannen som gjort detta och finna inte kvar.

Vad tror ni leta vidare eller köpa?
 
  • Sättningssprickor i tegelvägg vid hörn nära fönster, lagade med fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sättningsspricka i husgrund vid hörn nära stuprör och glasblocksfönster, med skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av husgrund med subtil sättningsspricka vid hörn nära stuprör och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sättningsspricka i hörnet på en husvägg av tegelsten vid ett stuprör, med synliga lagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är fullständigt normalt. Det hittar du på i princip alla trähus med tegelfasad. Även om lagningen var fulare än den brukar vara.
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Jag tänkte att det är lite oroande att de försökt att laga men att det spruckit upp igen samt att det går på diagonalen. Lite svårt vi vill ju inte köpa på oss problem. Har t.ex inte sett detta på vänners hus.
 
Har liknande sprickor på varje hussida på mitt mexitegelhus.
Man måste fräsa ut fogen och sätta ny fog för att laga permanent.
 
Tack för svar!

Hur vet man egentligen om det är ett pågående problem eller om det är gammalt? Någon fler som har lite tankar angående sprickorna?
 
Staffans2000
H Hasselnot skrev:
Tack för svar!

Hur vet man egentligen om det är ett pågående problem eller om det är gammalt? Någon fler som har lite tankar angående sprickorna?
Det vet man inte.

Staffans
 
Jag gjorde en dålig ful-lagning av en spricka i en fog förra året för att jag var stressad. Detta året så är sprickan tillbaka, men inte har mitt hus rört sig för det. Mexitegel från -70.

Så denna sommar ska jag köra med vinkelslip och spåra ur ordentligt innan jag fyller på fogarna på nytt.
 
Sprickorna ser väldigt små ut (bara mindre - naturliga - rörelser i trästommen skulle jag tro), och det är väl inga sprickor i källarmuren? Isåfall inga sättningar i grunden.

Är fasaden regnutsatt kan man ju fundera på att foga om som skrevs ovan för att undvika framtida frostsprängningar - och få det att se en aning snyggare ut.
 
Mitt Mexitegel hus ser likadant ut. Ingen fara.
 
Tack för alla svar! Tyvärr gick det inte att titta hur källarmuren ser ut då källaren är inredd, dock ingen fukt som tur är! Så det är svårt att säga hur grundmuren ser ut.

Kunde se en liten spricka på utsidan av huset i grundmuren men är målad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.