Hej på er :)
Sambon och jag har bokat möte hos banken angående lånelöfte/bolån då vi om allt går som tänkt inom kort ska köpa bostad privat.

Nu till frågan, vad får vi inte missa att ställa för frågor för att få full koll på läget? Vad diskuterade ni med banken? Vad kan banken tänkas ha för krav vid privat köp av bostad?

Tack på förhand :)
 
Det beror lite grann på vad ni har möjlighet att få in med som kontantinsats, hur stort lån nu vill ha och vad ni har för inkomster. 15% ska ni ju minst ha i kontantinsats och då blir också räntan som högst. Behöver ni tex bara ta 60% i lån så har ni mycket större möjlighet att förhandla om räntan. Så ha bra koll på vad andra banker brukar kunna ge i ränta vid en viss belåningsgrad är väldigt viktigt. Ett bolån skiljer sig ju inte så mycket i avtal mellan banker. Räntan är ju den stora pucken.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Kolla hur de vill ha det med värdering. Om de tar köpeskillingen som värde eller om de vill ha en separat värdering
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Om jag uppfattar rätt så är det på gång att köpa privat, utan mäklare inblandad?

Kolla med banken vilka krav de ställer på en sådan affär. I princip alltid krävs det då en värdering, som skall utföras av en värderingsman som banken godkänner. Ofta begär banken ett underlag om objektet som liknar ett mäklarprospekt. de vill se bilder, eb beskrivning osv.

Detta är då speciellt när det handlar om privatköp.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Som jag skrev i din andra tråd så är det ytterst sannolikt att banken kräver att ett proffs (fastighetsmäklare, jurist eller liknande) skriver köpekontraktet åt er.

Det ni kan göra nu är att läsa på om fastigheten. Kontakta Lantmäteriet via deras hemsida och begär utdrag ur fastighetsregistret. I utdraget finns mycket viktig info för er och för banktjänstemannen, ta med det till banken!
Kolla upp vad andra banker har för räntor! Läs också på om regelverket för bolån med amorteringskrav och lånetak och grejer, så ni vet hur det funkar när ni har snacket med banken.
Många banker har lånekalkylator på sin hemsida där du kan mata in era uppgifter och få veta (på ett ungefär) om ni får låna den tänkta summan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
Hej på er :)
Sambon och jag har bokat möte hos banken angående lånelöfte/bolån då vi om allt går som tänkt inom kort ska köpa bostad privat.

Nu till frågan, vad får vi inte missa att ställa för frågor för att få full koll på läget? Vad diskuterade ni med banken? Vad kan banken tänkas ha för krav vid privat köp av bostad?

Tack på förhand :)
Banken vill att ni har alla era affärer hos just den banken, löneutbetalning, tjänstepension, sparande osv. De kommer vilja ha inkomstuppgift. Ju mer du har att komma med desto lägre blir räntan. Amortering är ju inte längre förhandlingsbar, den beror bara på belåningsgraden. Din fråga till banken blir: Hur mycket är max jag kan låna? Vad är lägsta räntan.
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
Har banken ändrat regler?
Vi köpte vårt hus (då lite över 4 miljoner) på blocket (!). Vi gick till banken. De gjorde en kalkyl på vår ekonomi och så vidare för att se om hur mycket vi kunde ha i lån. Vi pratade ingenting om vi köpte privat eller via mäklare. Det var inga problem alls.

Vi tänker eventuellt sälja, då vi vill bygga nytt hus. Mäklarna vi frågade ville ha mellan 110 och 150 tusen. Inte en chans säger vi! Summan är orimlig + att jag tror inte priset stiger 150 tusen bara för att vi har mäklare. Personligen tycker jag det gått hysteri i tron att man måste använda mäklare för att sälja eller köpa.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
När ni förhandlar om ränta, kom ihåg att fråga vad som händer vid förnyelse. Avtalet kanske förnyas varje år och då kanske banken ”glömmer” vilken ränterabatt ni hade innan. Värt att kolla.
När ni förhandlat klart bör ni skriva ner hur mycket under bankens lista ni fått i rabatt så att ni har med er detta nästa gång.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Har banken ändrat regler?
Vi köpte vårt hus (då lite över 4 miljoner) på blocket (!). Vi gick till banken. De gjorde en kalkyl på vår ekonomi och så vidare för att se om hur mycket vi kunde ha i lån. Vi pratade ingenting om vi köpte privat eller via mäklare. Det var inga problem alls.

Vi tänker eventuellt sälja, då vi vill bygga nytt hus. Mäklarna vi frågade ville ha mellan 110 och 150 tusen. Inte en chans säger vi! Summan är orimlig + att jag tror inte priset stiger 150 tusen bara för att vi har mäklare. Personligen tycker jag det gått hysteri i tron att man måste använda mäklare för att sälja eller köpa.
Vad var det för bank som lånade ut över 3 miljoner (?) utan att få fastigheten värderad?

Det finns absolut bitar av en fastighetsaffär som går att göra lika bra som en mäklare tar saftigt betalt för att göra; styla och fotografera, skriva objektsbeskrivningen, hålla i visningar och svara på konstiga frågor från spekulanter, rodda budgivning...
...men det här med pappersarbetet! Inte hade jag velat göra en av livets stora affärer med ett hempulat köpekontrakt! Det vill som regel inte banken heller, som väl är. Det är alltför stora risker för både köpare och säljare. Finns för många trådar här på forumet där glada amatörer knåpat ihop kontrakt, och blivit duktigt rökta.
Att inte betala ett proffs för att utforma ett juridiskt korrekt köpeavtal för att det kostar några tusenlappar - är bara dumsnålt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Swedbank krävde ingen värdering när vi köpte vårt hus privat för tre år sedan.

Bra mallar för köpekontrakt och köpebrev finns att hitta på nätet så det är absolut inga konstigheter att fixa det själv utan att blanda in nån mäklare.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
När allt löper på som det ska med en fastighetsaffär kan en i princip skriva ett egenhändigt ihopknåpat kontrakt i 2 exemplar på baksidan av ett fönsterkuvert, men om det blir någon form av problem med affären står sig ett sånt kontrakt slätt. Likadant med ett nedladdat fill-in-blank-kontrakt.

Det går naturligtvis att vara överdrivet ekonomisk, var och en gör som de själva vill, men det kan också innebära att en är penny smart but pound stupid. Det är dyrt att gå till tandläkaren och dra ut en tand, kostar flera tusen ju, så det är bättre att gå till sme'n i Katthult som gör det för en hundring svart med sin hovtång, eller hur var det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Modulent75 skrev:
Swedbank krävde ingen värdering när vi köpte vårt hus privat för tre år sedan.

Bra mallar för köpekontrakt och köpebrev finns att hitta på nätet så det är absolut inga konstigheter att fixa det själv utan att blanda in nån mäklare.
Så länge man kör affären helt bokstavstroget enl. vad det står i standardkontrakt så är det troligen rätt safe. Men det går att göra rätt grova misstag. Som lekman kan det kännas ”självklart” att ägarskapet för fastigheten inte övergår förrän full betalning erlagts. Men gör man fel så blir köparen ägare direkt när kontraktet skrivs. Men köparen är skyldig att betala enl. kontraktet. Vad händer då om köparen inte betalar? Du kan då försöka få pengarna via kronofogden. Men huset är inte ditt längre.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad var det för bank som lånade ut över 3 miljoner (?) utan att få fastigheten värderad?
Det blir alltid lika kul när en person med ensiffrigt antal inlägg kommer in och tvärsäkert kastar ur sig saker som inte låter trovärdiga :D
 
H hempularen skrev:
Så länge man kör affären helt bokstavstroget enl. vad det står i standardkontrakt så är det troligen rätt safe. Men det går att göra rätt grova misstag. Som lekman kan det kännas ”självklart” att ägarskapet för fastigheten inte övergår förrän full betalning erlagts. Men gör man fel så blir köparen ägare direkt när kontraktet skrivs. Men köparen är skyldig att betala enl. kontraktet. Vad händer då om köparen inte betalar? Du kan då försöka få pengarna via kronofogden. Men huset är inte ditt längre.
Misstaget många gör är ju att ta standardkontrakt och sen börja pilla i dem. Har en vän som sitter i skiten pga precis detta för tillfället.

Du kan lätt som lekman klämma in en paragraf som får hela avtalet att framstå som svajigt och legalt tveksamt.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Har banken ändrat regler?
Vi köpte vårt hus (då lite över 4 miljoner) på blocket (!). Vi gick till banken. De gjorde en kalkyl på vår ekonomi och så vidare för att se om hur mycket vi kunde ha i lån. Vi pratade ingenting om vi köpte privat eller via mäklare. Det var inga problem alls.

Vi tänker eventuellt sälja, då vi vill bygga nytt hus. Mäklarna vi frågade ville ha mellan 110 och 150 tusen. Inte en chans säger vi! Summan är orimlig + att jag tror inte priset stiger 150 tusen bara för att vi har mäklare. Personligen tycker jag det gått hysteri i tron att man måste använda mäklare för att sälja eller köpa.
Det beror på objektet. Ofta lönar det sig nog. Bostadsrätter och villor säljs idag ofta genom ett kundregister och kommer inte ens ut på marknaden. Mäklaren kan då få igång budgivning och priset blir högre. Att själv få ihop spekulanter är inte så lätt. Dessutom blir åtminstone jag tveksam att köpa direkt av säljaren.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.