Har varit nere i krypgrunden i sommarstugan och rensat ut sågspån som har "släppt" från trossbotten. Då hittade jag två burkformade föremål som jag inte har en aning om vad det är för något. För att vara på den säkra sidan så har jag hanterat dem som om de vore dynamit. Huset är byggt 1905, men jag har ingen aning om de användes vid bygget på något sätt eller om det är en senare historia. De är riktigt gamla iallafall. Och tunga. I mitten är det något som har ärgat så då borde det ju vara koppar. Det svarta runt om kopparn är något som liknar tjära till konsistensen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för någonting? Bekämpningsmedel?
 
  • Person håller ett gammalt, burkformat föremål med ärgade koppar- och tjärliknande inslag i en hand klädd i svart handsk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt, burkformat föremål täckt med smuts och tänkt tjära, med tecken på ärgad koppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två äldre, burkformade föremål med kopparfärgad ärgning och svarta, tjärliknande beläggningar, ligger på en stenig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gamla, burkformade föremål med ärgad koppar och tjära-liknande yta på stenig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stora? Batterier?
 
Ser ut att kunna vara batterier, och om någon undrar vad batterier i den storleken kan ha använts till så kan det ha varit mikrofonbatterier till äldre telefoni, lokalbatterisystem med manuell växel, en sån med vev.
 
E
Det står ju släng.
Inte läskunniga eller?
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Eller så står det livSLÄNGd.
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Eller så står det livSLÄNGd.
Troligtvis så är de så gamla och ska slängas :cool:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det ser ut somk bitar av gammal högspänningskabel.Kan du lägga upp en bild på den cirkelformade snittytan?
Då kanske jag kan artbestämma det.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
De är ca 16 cm långa och med en diameter på ca 6 cm. Nu när ni säger det så; självklart borde det ju vara ett par batterier. Att jag inte tänkte på det från början . Det förklarar ju vikten iallafall. Kopparn är väl då ena anoden eller katoden och det tjärliknade är väl kanske elektrolyten?! Gammal högspänningsledare är högst tveksamt om nu de inte använde bropelare alla öresundsbron som kraftledningsstolpar förr i tiden :p. Tack för alla svaren iallafall (y)
 
E El-Löken66 skrev:
Det står ju släng.
Inte läskunniga eller?
Det har du ju helt rätt i. Går det som komposterbart på tippen då eller :rofl::thinking:
 
G Gegert skrev:
högspänningsledare är högst tveksamt om nu de inte använde bropelare alla öresundsbron som kraftledningsstolpar förr i tiden
Isolerade högspänningsledare lägger man i marken...
 
useless useless skrev:
Isolerade högspänningsledare lägger man i marken...
Jo, det har du ju rätt i iochförsig. Men de väger såpass mycket för att vara så små, så det mesta tyder ju på att det är bly i dem.
 
Högspänningskabel är mycket tunga. Ser du koppardelen på båda ändarna? Består den av enskilda trådar?Gamla jordkablar hade alltid en blymantel som vattenskydd.
Det finns nog inga batterier med kopparelektroder. Dom brukade ha zink och kol som elektroder.

Jag är spekulant.
 
Jaså? Det visste jag inte att gamla högspänningskablar kunde vara blymantlade. Man lär sig något varje dag. Frågan är dock varför det står utskrivet livslängd (troligtvis är det väl det som står skrivet) om det är en kabel?
 
tommib
Jag tippar också på batterier, eller "Torrelement" som jag misstänker är texten ovanför livslängden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.