Hej!
Har idag en klassisk furutrappa med breda vangstycken på varje sida. Min önskan är dock att ha trappsteg som går ända ut till väggen, för ett modernare utseende (se lånad bild från pinterest). Så min fråga är om det på något sätt går att göra utan att bygga om trappan från grunden? Typ jacka ur vangstyckena på något sätt och lägga faner ovanpå? Någon som gjort något liknande eller har en idé om hur det skulle kunna göras?
Men också, säkerhet framförallt såklart! :) Vill undvika göra något som påverkar bärigheten. Stegen går ca 17 mm in i vangstycket på vardera sida. Har den övre delen av vangstycket någon funktion för hållbarheten eller kan trappan bära sig själv med stödet den får underifrån?
(Vi har ett förrådsutrymme under trappan också där det nog ginge att stärka upp på undersidan om det behövs.)

Tacksam för all input!
 
  • Inredningsbild som visar en traditionell furutrappa med breda vangstycken och ett räcke på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt utformade trätrappsteg som sträcker sig från vägg till vägg utan synliga vangstycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liva väggen med vagnstycket!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Liva väggen med vagnstycket!
Bygga på väggen till samma nivå menar du? (Har inte hört uttrycket förr så chansar vilt här )
 
Ja
 
Renoveringstapet/gips ner på stycket så blir det en homogen yta
 
Ja, det är ett bra tips faktiskt som jag inte tänkt på själv!
Lite klurigt att göra på hela väggen eftersom det t.ex. finns en dörröppning nära väggen och ett vattenburet element som i så fall hade behövt flyttas ut. Men det kanske skulle gå att göra en kompromiss med att bygga ut en bit upp bara, typ i höjd med ett räcke.. Tål att tänkas på! Tack för förslaget!
 
  • Inredning av ett hus med trätrapp, vit dörröppning, väggelement och ett vattenburet element vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera en gång till om det är värt jobbet. Tänk på hur du ska städa och hur folk använder trappan, om jag ser till mig själv så körs det rätt friskt med dammsugarmunstycket i vangstycken och golvlist i huset och en målad eller tapetserad vägg hade inte sett så rolig ut efter ett år.
Inredningstidningar tänker ofta design men inte att det ska vara praktiskt också.
 
Hmm ja..det vet man kanske inte förrän man har testat, men tänker att det är lite av ett ofrånkomligt problem här eftersom vi alltid brukar få dammsuga uppepå vangstycket också när vi dammsuger trappan :)
(mycket päls som flyger runt och lägger sig ovanpå allt)
 
richardtenggren
Det är nog enklast att köpa/bygga en ny trapp.
Om du jackar ur så som du skriver så kommer du sänka vangstyckets hållfasthet avsevärt, det är profilens höjd som vanligtvis ger dess styvhet.

Att leka med en vanlig plastlinjal kan vara lärorikt för att visualisera hur en balk beter sig :)

Edit; man kan säkert förstärka vangstyckena underifrån också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.