optimum
Demmpa Demmpa skrev:
Lite OT & ett år gammal tråd, men detta visar behovet av tidig upptäckt (brandvarnare) egen släckutrustning.

Fick nyss en notis i ”SOS Alarm”-appen om en brand i närområdet, vi bor ca 2km från brandstationen (deltidsstation) och ca 1,5 km från brandplatsen.
Åtta (8) minuter efter notisen så körde insatsledaren förbi vårt, efter ytterligare tre (3) minuter så körde första brandbilen förbi.
Det tog alltså minst tolv (12) minuter från inringt samtal tills brandbilen är på plats, då är det ända bara tre (3) km från brandstationen till brandplatsen.
Och när de väl är framme ska de plocka fram utrustning, ansluta slangar till vatten mm.
Tiden går fort och branden hinner utveckla sig snabbt.
Finns en hel del klipp på youtube med pre-arrival fire, alltså personer som filmar branden och är på plats före brandkåren har hunnit fram. Lärorikt och fler borde se dessa och förhoppningsvis se över sina brandvarnare och aldrig gå ifrån levande ljus mm.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Lite OT & ett år gammal tråd, men detta visar behovet av tidig upptäckt (brandvarnare) egen släckutrustning.

Fick nyss en notis i ”SOS Alarm”-appen om en brand i närområdet, vi bor ca 2km från brandstationen (deltidsstation) och ca 1,5 km från brandplatsen.
Åtta (8) minuter efter notisen så körde insatsledaren förbi vårt, efter ytterligare tre (3) minuter så körde första brandbilen förbi.
Det tog alltså minst tolv (12) minuter från inringt samtal tills brandbilen är på plats, då är det ända bara tre (3) km från brandstationen till brandplatsen.
Har råkat ut för precis samma sak. Var ute och promenderade i området där vi bor och det plingar till i telefonen. Tar upp och kollar och appen visar pågående brand typ 200m ifrån oss. Säger till gumman att vi tar en "detour" och kollar. När vi går in på gatan så ser vi ingen aktivitet, men efter några minuter rullar en polisbil in på gatan med blåljus. Efter ytterligare några minuter kommer 2 ambulanser och RT med flera bilar.
 
optimum optimum skrev:
Och när de väl är framme ska de plocka fram utrustning, ansluta slangar till vatten mm.
Tiden går fort och branden hinner utveckla sig snabbt.
Finns en hel del klipp på youtube med pre-arrival fire, alltså personer som filmar branden och är på plats före brandkåren har hunnit fram. Lärorikt och fler borde se dessa och förhoppningsvis se över sina brandvarnare och aldrig gå ifrån levande ljus mm.
Vi ska nog inte jämföra USA med Sverige i det fallet. Det är helt olika taktik och helt andra byggnader.
 
P Mattiaz skrev:
Vi ska nog inte jämföra USA med Sverige i det fallet. Det är helt olika taktik och helt andra byggnader.
Får väl hoppas och anta att svensk brandkår är betydligt bättre och snabbare än många av de jänkar-dito jag roat mig med att titta på via tuben.

Fascinerande vilken lång tid det oftast tar innan de ens börjar med insats, och nästan alltid med väldigt koncentrerade vattenstrålar med högt tryck som mest försvinner rakt igenom eller upp i det blå.

Dock har de väldigt mycket folk, fordon och blixtrande varningsljus, allt under 50 st per brandbil är ovanligt.
Alla är inte som min beskrivning, men det stora flertalet, eller så är det roligare att lägga upp filmer på de som inte är effektiva.

Och till topic, själv har jag brandvarnare i nästan alla rum, samt larm med rökdetektorer kopplat till larmcentral.
Jobbade tidigare inom fastighet/hotell, och har gått många utbildningar med teoretiska och praktiska övningar.
Jädrar vad fort en brand sprider sig, och i ett rum har du bara några sekunder att få bukt med den i initialförloppet innan röken och hettan blir övermäktig.
Brandvarnare är billig försäkring, skaffa dem!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Faktum är att vi använder högre tryck och i många fall väldigt mycket högre tryck. Däremot är vi inte i närheten av de flöden som används i USA.

Alldeles oavsett räddningstjänstens förmåga eller oförmåga så är alla bränder små i början. Med tidig upptäckt och någon form av släckutrustning så har man god chans att klara det själv.
 
optimum
P Mattiaz skrev:
Faktum är att vi använder högre tryck och i många fall väldigt mycket högre tryck. Däremot är vi inte i närheten av de flöden som används i USA.

Alldeles oavsett räddningstjänstens förmåga eller oförmåga så är alla bränder små i början. Med tidig upptäckt och någon form av släckutrustning så har man god chans att klara det själv.
Japp. Några pulversläckare finns både hemma och i sommarstugan på olika platser.
Jag vet att pulvret förstör en hel del men vad jag fattat är att även en novis lyckas rätt så bra med pulver.
Försäkringsbolagen brukar hellre betala för sanering / renovering än kalaset efter en mer omfattande brand.
Men givetvis är förebyggande bäst.
Och går det så hellre brandfilt än att dra släckaren vid mindre brand.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Japp. Några pulversläckare finns både hemma och i sommarstugan på olika platser.
Jag vet att pulvret förstör en hel del men vad jag fattat är att även en novis lyckas rätt så bra med pulver.
Försäkringsbolagen brukar hellre betala för sanering / renovering än kalaset efter en mer omfattande brand.
Men givetvis är förebyggande bäst.
Och går det så hellre brandfilt än att dra släckaren vid mindre brand.
Amen på allt du skriver.
Försäkringsbolagen jublar över att betala en saneringsfirma 200 000:- jämfört med en totalskada för 3000 000:- eller mer.
Antagligen får du en klapp på axeln också över ett tidigt agerande med en pulversläckare, istället för att stå handlingsförlamad i väntan på en brandkår som i princip alltid kommer för att förhindra att grannhuset brinner, då det i en utvecklad brand alltid är för sent att rädda ett hus, åtminstone på landsbygden där jag bor.
I bästa fall har jag brandkåren här och i insats inom 15-20 minuter, vi bor 10 kilometer från stationen.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Hittade denna när jag sökte lite tips om pulversläckare och bränder.
Även om tråden handlar om brandvarnare så är det säkert någon mer som är intresserad.

Instruktioner av proffs på att släcka.:heart: Arvika räddningstjänst.

 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu i år så har jag uppgraderat vårt system, har bytt ut hela systemet till ett trådbundet system, har även utökat med några detektorer.

Vi har nu 11 detektorer varav nio är multidetektorer (rök & värme), hade sju rök och två multi. Nu är det bara badrummen och klädkammaren samt vinden som inte har detektorer. Ska nog byta ut de två som är bara rök, främst för att dessa två ”tickar” var 30:e sekund.

Har en ren rökare kvar, ska eventuellt prova att sätta den på vinden.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
har bytt ut hela systemet till ett trådbundet system
Körde du vanlig 2/4-tråd eller hittade du något "smartare"?
 
Vanlig 4-tråds kopplad till Siemens/Vanderbilt SPC 4320-central, kör en detektor per ingång, har två utökningskort, så vi ser exakt vilken detektor det är som larmar.
Multidetektorerna är DP721RT.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Vanlig 4-tråds kopplad till Siemens/Vanderbilt SPC 4320-central, kör en detektor per ingång, har två utökningskort, så vi ser exakt vilken detektor det är som larmar.
Ah, väldigt snarlikt vad jag tänkt mig här.
Tvekar dock inför alla begränsningar det verkar innebära jämfört med ett adresserat system, trots en relativt komplex lösning.
Tänker på saker som akustisk lokalisering, tillfällig förbikoppling och övervakning av deckarna. Går det lätt att få till sånt i SPC?
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
För SPC finns det en ”huvudtråd”, samt ett antal andra.
Absolut, och vi skall inte gå in på hur man kan göra det i SPC här. Jag var mer inne på för- och nackdelar med olika sätt man kan koppla ihop ett större antal rökdeckare. "Direktlänkade" brandvarnare vs. "smarta" brandvarnare vs. detektorer med reläutgång vs. adresserade detektorer kopplade till hemlarm eller brandlarmscentral, trådlöst vs. trådat osv. Vad är bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.