Hej!
Vi bor i en 70-tals funkisvilla med fasad av ljust sandstenstegel (också kallat mexitegel om jag förstått det rätt). Eftersom det inte är vårt planerade för-evigt-hem, utan kanske mer 10 år framöver, så vill vi inte lägga pengarna det kostar att putsa hela fasaden (känns också som lite mer underhållskrävande). Gillar att det nu är relativt underhållsfritt, så att måla teglet går bort p.g.a. det. Men jag hade gärna velat ha en mer homogen yta och färg där skarvarna mellan teglet inte syns lika väl. Sprang över begreppet "säckskurning" och tänkte att det kunde vara ett billigare alternativ. Är det någon som har gjort det på mexitegel eller liknande tegel som har mer skrovlig yta än de vanliga röda stenarna? Är det svårare att få snyggt?

Skicka gärna bilder! :) Tips på andra alternativ är också välkommet!
 
  • Närbild på en ljus sandstenstegelfasad från en 70-tals funkisvilla med synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Osäker om det skulle bli så bra och är väldigt stort jobb jämfört med att måla.

Om du istället målar med silikatfärg blir det underhållsfritt och du får en jämn vit färg på tegel och fog.
 
  • Gilla
Hellenna
  • Laddar…
Jag undrar också vad man ska göra med gamla mexifasader. Med tanke på hur många det finns så borde detta vara ett aktuellt ämne. Av vad jag har föstått så är ju hållfastheten i sådana här fasader urkass. Det är med andra ord inget jättebra utgångsläge för att bygga vidare på dem. Jag pratade med någon murare om möjligheterna att putsa min fasad. Då fick jag rådet att riva mexifasaden och sätta upp skivor och putsa istället. Detta då för att puts är en enorm investering och så kanske man vill ha ett bättre underlag.

Men att tex måla fasaden med någon silikatfärg eller motsvarande kanske är en god ide. Det borde ju inte vara så fruktansvärt dyrt. Men om man åker på problem i from av vidhäftning eller missfärgningar eller vad det nu kan vara så lär man ju ha skapat sig problem inför framtiden. När jag frågat runt så får så olika tips om färg och metoder att jag blir helt rådvill.
 
  • Gilla
Hellenna
  • Laddar…
M mf76 skrev:
Osäker om det skulle bli så bra och är väldigt stort jobb jämfört med att måla.

Om du istället målar med silikatfärg blir det underhållsfritt och du får en jämn vit färg på tegel och fog.
Okej. Hur länge kan man räkna med att silikatfärg står sig utan att det behöver tvättas eller målas om?
Vet inte vad grannarna använt för typ av färger, men flera av de målade tegelhusen i området ser rätt missfärgade ut i jämförelse med de rena tegelhusen. Därav tänkte jag att någon tunnputs vore bättre
 
O Olf Oggler skrev:
Jag undrar också vad man ska göra med gamla mexifasader. Med tanke på hur många det finns så borde detta vara ett aktuellt ämne. Av vad jag har föstått så är ju hållfastheten i sådana här fasader urkass. Det är med andra ord inget jättebra utgångsläge för att bygga vidare på dem. Jag pratade med någon murare om möjligheterna att putsa min fasad. Då fick jag rådet att riva mexifasaden och sätta upp skivor och putsa istället. Detta då för att puts är en enorm investering och så kanske man vill ha ett bättre underlag.

Men att tex måla fasaden med någon silikatfärg eller motsvarande kanske är en god ide. Det borde ju inte vara så fruktansvärt dyrt. Men om man åker på problem i from av vidhäftning eller missfärgningar eller vad det nu kan vara så lär man ju ha skapat sig problem inför framtiden. När jag frågat runt så får så olika tips om färg och metoder att jag blir helt rådvill.
Ja jag håller med Fasaden som den är nu ser ju ren och fräsch ut i alla fall, så vill inte heller förstöra något som funkar.
 
Hellenna Hellenna skrev:
Ja jag håller med Fasaden som den är nu ser ju ren och fräsch ut i alla fall, så vill inte heller förstöra något som funkar.
Varför då "göra" något öht?
Fasaden är underhållsfri som den är, låt den vara. Allt man får för sig att "göra" gör huset fulare och skapar underhållsbehov.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför då "göra" något öht?
Fasaden är underhållsfri som den är, låt den vara. Allt man får för sig att "göra" gör huset fulare och skapar underhållsbehov.
Det håller jag nog inte med om. Finns stor förbättringspotential för utseendet av mexitegel i mitt tycke Och många med mig tycker detsamma, så att försöka göra något skulle troligen göra det mer attraktivt för köpare sen. Att det blir ett visst underhåll är inget större problem, men om det håller sig fräscht till försäljning om 10-ish år är det ett stort plus
 
Med tanke på hurmånga changerade mexifasader det finns ute i landet så är det ju lite förvånande att det inte finns ett rekommenderat standardförfarande för målning eller ev slamning. Jag syftar då på hela klabbet. Allt från de olika stegen i processen till de specifika produkterna.

Nr jag borrar i den här problematiken så får jag ju känslan av att jag är först ut i hela landet med att fundera på att måla mexifasaden. Eller slamma kanske.
 
Hellenna Hellenna skrev:
Att det blir ett visst underhåll är inget större problem,
Mja...det finns alltid underhåll, och den listan bör alla modifieringar på huset se till att korta, inte förlänga.
De brukar iaf de som utför/betalar tycka...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Med tanke på hurmånga changerade mexifasader det finns ute i landet så är det ju lite förvånande att det inte finns ett rekommenderat standardförfarande för målning eller ev slamning. Jag syftar då på hela klabbet. Allt från de olika stegen i processen till de specifika produkterna.

Nr jag borrar i den här problematiken så får jag ju känslan av att jag är först ut i hela landet med att fundera på att måla mexifasaden. Eller slamma kanske.
Ja, och en del säger ju att mexitegel behöver slammas innan målning - och en del att det går bra att måla rätt på ¯\_(ツ)_/¯ Många olika bud..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...det finns alltid underhåll, och den listan bör alla modifieringar på huset se till att korta, inte förlänga.
De brukar iaf de som utför/betalar tycka...
Underhållsfritt är såklart bra, men det finns ju fler faktorer som väger emot, tycker väldigt många utförare/betalare tror jag :) Estetik varande en av dem. Men absolut ska man väl försöka undvika att göra saker där man inte hinner/orkar/har råd att åtgärda eventuella problem innan de eventuellt gör skada på huset! Har svårt att se att vi skulle hamna i de trakterna med någon av de åtgärder som diskuteras här, men söker som sagt ett alternativ som inte ändrar underhållet fööör mycket.
 
Putsa alla dagar i veckan. Vi hade också grovhugget mexitegel, dessutom svagt rosa. Lät putsa ytan, slutputs med genomfärgad puts. Det blev kanonbra, som ett nytt hus och har säkert höjt värdet mer än vad det kostat. Plus att det är underhållsfritt.
 
  • Gilla
Hellenna
  • Laddar…
Hur länge har det suttit? Hur mkt blev det per kvadratmeter?
 
  • Gilla
Hellenna
  • Laddar…
Behövde ni göra något specifikt grundarbete för att det var mexitegel? Eller bara "det vanliga"?
 
N
T Thomas_Blekinge skrev:
Putsa alla dagar i veckan. Vi hade också grovhugget mexitegel, dessutom svagt rosa. Lät putsa ytan, slutputs med genomfärgad puts. Det blev kanonbra, som ett nytt hus och har säkert höjt värdet mer än vad det kostat. Plus att det är underhållsfritt.
Det är inte underhållsfritt, kommer underhåll om kanske 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.