BigR
Lagom långt mellan träden ;) , bra starkt rep som tål sol och karbinhakar så man kan ta ner eller byta ut hängmattan enkelt. Bra hängmattor som håller 10 år som denna är det sämre tillgång på tycker jag.
Svart hängmatta upphängd mellan två träd på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Lagom långt mellan träden ;) , bra starkt rep som tål sol och karbinhakar så man kan ta ner eller byta ut hängmattan enkelt. Bra hängmattor som håller 10 år som denna är det sämre tillgång på tycker jag.
[bild]
För en som inte har grenar som hindrar linan att glida ner längs stammen. Ska man ta fram stora borren eller?
 
BigR
Du får lära dig göra knopar som stramar vid drag.
 
BigR BigR skrev:
Du får lära dig göra knopar som stramar vid drag.
Borrmaskin alltså.
 
BigR
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Borrmaskin alltså.
Det brukar sitta rätt bra med ett säkrat dubbelt eller trippelt halvslag. Prova knyta och ta en eller flera öl o ligg i hängmattan för att testa hållbarheten. Kan behövas några timmars utprovning innan du är nöjd då.:D
 
Jag har ett hängmattefästkit jag köpte för massor av år sedan. Det funkar som ett strypkoppel och är gjort av ett brett band typ säkerhetsbälte. Har suttit som berget utan att glida på tall och äppelträd.

Jag har även testat en massa hängmattor. Svindyra handknutna från sydamerika/Järna, någon i fallskärmsduk och andra dyra rackare för flera tusen. Ingen har hållit i två säsonger ens. Jag tröttnade och köpte en billig rackare på Jula och var beredd att byta varje år. Nu bytte jag efter sju år då den såg lite sunkig ut. Såklart blev det en likadan igen:
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangmatta-791139/
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Novis på hängmatta, vad rekommenderar ni?

Hur långt ska det vara mellan träden, hur monterar man?
Montera med ett lyftsling runt varje träd, det sitter bra och är lätt både att montera och demontera utan att förstöra barken på träden, sen en schakel att fästa hängmattan i
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.