Ska göra tvättstugegolvet lite snyggare nere i källaren och tänkte då måla detta. Det är en del små till halvstora mindre hål/färgsläpp sedan tidigare och tänkte fylla igen dessa med "flugger easy filler" som ska fungera bra till lagning av betonggolv, eller har ni andra tips på bra produkter för detta som kanske är bättre? Groparna/färgsläppen är mellan 1-3mm djupa, så inga stora hål/gropar.

Sen tänkte jag måla med golvfärg för betong och undrar vilket förarbete jag behöver göra, t ex behöver all gammal färg bort, eller räcker det att rugga upp ytan lite? Och isåfall på vilket sätt gör jag detta bäst?

Bifogar bilder på hur det ser ut i dagsläget. Golvet är målat 1960 när huset byggdes och sitter som berget förutom där det har lossnat sedan tidigare på vissa ställen.

Gamla gröna betonggolv med fläckar och mindre hål där färgen lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt betonggolv i källare med flera hål och områden där färgen lossnat, i behov av omålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att föregående färg släppt lite här och där, vet du vad det är för färg. Vad har du under betonggolvet mot mark, årtal på huset är bra.
 
Ursäkta löste lite slarvigt. äldre hus, då är det säker betong mot mark under och då går det inte att måla med tät färg som nu. Fukten underifrån gör att färgen kommer att släppa. Sen måste det nog skrapas bort en hel del som sitter löst och inte spruckit med släpp som följd och det kanske inte syns nu.
 
Huset byggt 1960, så platta direkt på ursprängd och gräv sand/sten. Färgen har jag tyvärr ingen aning om vad det kan vara, enda jag vet är att det sitter rejält där det inte har lossnat redan.

Men vad bör jag satsa på för verktyg om jag ska ta bort färglagret? Finns det något som är ruskigt effektivt eller är det bara stå några dagar och slita?
 
Prova först med ett gammalt stämjärn hur det går, Det finns barkspade med, men den är bred och kan vara lite hård att jobba med, sitter det stenhårt så skulle jag ta bort så mycket som möjligt och flytspackla till jämn yta och prima rikligt före flytning. Sen måla med en färg som inte är alltför tät. Det med färg får du ta med en riktig målarfirma och inte dom på billiga varuhusen. Kanske någon kommer in här med tips.
 
J jonaserik skrev:
Prova först med ett gammalt stämjärn hur det går, Det finns barkspade med, men den är bred och kan vara lite hård att jobba med, sitter det stenhårt så skulle jag ta bort så mycket som möjligt och flytspackla till jämn yta och prima rikligt före flytning. Sen måla med en färg som inte är alltför tät. Det med färg får du ta med en riktig målarfirma och inte dom på billiga varuhusen. Kanske någon kommer in här med tips.
Går inte att ta med manuella verktyg, det har jag redan provat. Får se om man får lös någon färg med slipverktyg. Att flytspackla är inte på frågan då det kommer skena iväg i pengar och då det är tvättstugan nere i källaren så är det inte något som kommer beträdas dagligen och inte så mycket per gång heller vilket gör att jag inte vill kasta iväg alltför mycket pengar på detta.
 
optimum
Jag hade aldrig målat golvet igen.
Troligen fukt nedifrån som gör att färgen släpper
Slipa bort färgen.
Sedan klinker så släpper du ut fukten som vildas.

Jag gjorde om garage för några år sedan och lade typ klinker (granitkeramik)
Dock inga fuktproblem men hade marorflour målat samt ytlager var poröst och hyrde slipmaskin för betonggolv på hyrfirma.
Sedan blötte jag det och lade plattor.
OBS det ryker rejält av sådan slipmaskin så andningsskydd, hörselskydd, special dammsugare och kapsla in allt som inte ska ha skit på sig.
 
Det som släppt är flera år gammalt, har inge släppt något dom senaste 11 åren som vi bott i huset. Dränerat och luftavfuktare i utrymmet numera. Samma med klinker, då det är ett ganska stort fall i ett av rummen så kommer jag inte att lägga klinker fören det åtgärdas, och just nu lägger vi pengarna på annat så det är endast målning som kommer bli av då det är mest prisvärt och som höjer det estetiska en hel del.
Men ska kolla runt på lite olika slipmöjligheter och se vad som fungerar bäst.
 
Att det inte släppt mera kan bero på att ev fukt underifrån har ventilerat på dom ställen som färgen är borta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.