Hej, jag har svetsat ihop själva underredet med hjul och dragarm till en enkel cykelbastu på 2x160cm. Det är en prototyp och jag kan nog komma att behöva göra den lite mindre för att inte väga för mycket. Men nu vill jag göra klar prototypen och se hur den blir, så får jag göra anpassningar senare utifrån det.
Jag har kvar att bygga på själva huset nu. Jag funderar nu på vad för typ av trä jag ska använda i väggar, tak och golv. Obehandlat ja, och enbart oisolerad, dvs bara en enkel rad med plankor. Men med tanke på att det blir fuktigt så kommer ju bräderna att svälla en del och då vill jag undvika slag. Antar att jag inte kan ta enkla planhyvlade plankor och lägga sida mot sida utan mellanrum eftersom väl fukten då kommer att resultera i slag? Jag är inte riktigt hemma på detta med träkonstuktioner. Ska jag bara köra på råspont kanske och sätta ihop? Och ska det då vara viss utrymme ändå mellan plankorna för att de ska kunna svälla? Eller ska jag köra på så att säga vanliga plankor i golvet med 5 mm springor? Och sedan råspont på väggar och tak, och att de också har visst utrymme kanske 5mm att svälla? Så att man inte trycker ihop dem hela med varandra? Någon som har ett tips?
 
F FAH skrev:
Hej, jag har svetsat ihop själva underredet med hjul och dragarm till en enkel cykelbastu på 2x160cm. Det är en prototyp och jag kan nog komma att behöva göra den lite mindre för att inte väga för mycket. Men nu vill jag göra klar prototypen och se hur den blir, så får jag göra anpassningar senare utifrån det.
Jag har kvar att bygga på själva huset nu. Jag funderar nu på vad för typ av trä jag ska använda i väggar, tak och golv. Obehandlat ja, och enbart oisolerad, dvs bara en enkel rad med plankor. Men med tanke på att det blir fuktigt så kommer ju bräderna att svälla en del och då vill jag undvika slag. Antar att jag inte kan ta enkla planhyvlade plankor och lägga sida mot sida utan mellanrum eftersom väl fukten då kommer att resultera i slag? Jag är inte riktigt hemma på detta med träkonstuktioner. Ska jag bara köra på råspont kanske och sätta ihop? Och ska det då vara viss utrymme ändå mellan plankorna för att de ska kunna svälla? Eller ska jag köra på så att säga vanliga plankor i golvet med 5 mm springor? Och sedan råspont på väggar och tak, och att de också har visst utrymme kanske 5mm att svälla? Så att man inte trycker ihop dem hela med varandra? Någon som har ett tips?
Jag menar givetvis 2x1,6m
 
Ett glest golv blir nog bra, kanske trallvirke 22x95 eller glespanel 28x70? Med springor i golvet löser du ju tilluft och avlopp på en gång.
Om din konstruktion håller för råspont är det ju enkelt och billigt, jag undrar om inte tunn plywood vore fördelaktigt till väggar och tak, styvt och lätt.

Hur tung blir din bastu? Vad har du tänkt för hjul?
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett glest golv blir nog bra, kanske trallvirke 22x95 eller glespanel 28x70? Med springor i golvet löser du ju tilluft och avlopp på en gång.
Om din konstruktion håller för råspont är det ju enkelt och billigt, jag undrar om inte tunn plywood vore fördelaktigt till väggar och tak, styvt och lätt.

Hur tung blir din bastu? Vad har du tänkt för hjul?
Ja, jag tror det får bli ett glest golv helt enkelt. Vad gäller väggar och tak har jag faktiskt inte tänkt på plywood, skulle det kunna funka i en bastu? https://www.byggmax.se/konstruktion...8QIVIwd7Ch2_Qwe-EAQYASABEgKE3PD_BwE#267=33589
Jag tänker om det är behandlat så kanske värmen utlöser något som inte är bra att andas in? Det kommer bli typ 85 grader i bastun.

Vad gäller råspont, för att det ska kunna utvidgas när det blir fuktigt, ska man se till så att det är lite springa emellan varje planka eller ska de sättas ihop ordentligt?

Den kommer att bli rätt tung, men har hållit stålet så tunt som möjligt, det blir som sagt en prototyp som jag får utvärdera senare. Men underredet väget ca 25 kg nu. Det blir cykelhjul 20 tums. Sedan när man bastar så kommer det dock inte vara hjulen som lyfter det hel autan då kommer bastun att stå uppställd så att säga på 4 punkter/stöd.
 
Jag gissar att det går att hålla vikten betydligt lägre,förhoppningsvis under 200kg annars blir det väl för tungt för att vara flyttbart.
En enkel konstruktion i utvändigt lackad tunn plywood med trall golv borde gå, tänk hur dåtidens plywood eller masonit båtar byggdes.
 
Har du övervägt tygväggar?
 
Cheesen
Gran asp eller al. Kåda i håret efter en bastu är inte kul.
 
  • Gilla
FAH
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Har du övervägt tygväggar?
Eller sätta ett sånt där Mobiba-tält på flaket. Noll vikt och funkar bra även under vintern. Och sen riktiga lavar inne i tältet. Har självt ett sån med fönster i väntan på en riktig bastu.
 
F fribygg skrev:
Jag gissar att det går att hålla vikten betydligt lägre,förhoppningsvis under 200kg annars blir det väl för tungt för att vara flyttbart.
En enkel konstruktion i utvändigt lackad tunn plywood med trall golv borde gå, tänk hur dåtidens plywood eller masonit båtar byggdes.
Jamen precis, jag tänker också att det borde gå. Har funderat på just tunn plywood, men är lite fundersam över eventuella farliga ångor när det hettas upp? När man frågar i affären, typ byggmax etc, så säger de att man få läsa på beskrivningen, men jag kan inte värdera den informationen. Någon som har lite koll på plywood och om det är ok att använda just till bastu där värmen når 90 grader..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att hela schabraket kommer väga 1–2 ton. Bara ytterpanelen kommer väga 150–200 kg. Med reglar och lavar och ugn och tak lär det sticka iväg.

[länk]
Exakt, det får inte bli så tungt givetvis
 
F fiskbuggaren skrev:
Har du övervägt tygväggar?
Ja, tyckte bara det var lite trist, och ser gärna att jag kan låsa den på innergården, annars snor nog någon ugnen
 
J jMartinV skrev:
Eller sätta ett sånt där Mobiba-tält på flaket. Noll vikt och funkar bra även under vintern. Och sen riktiga lavar inne i tältet. Har självt ett sån med fönster i väntan på en riktig bastu.
Exakt, det har jag som ett last case scenario
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.