Nu är det dags för veden!

Men, jag beöver ny förvaring. Det bästa vore om jag kunde ha åtminstone 40 m2, så man kan rotera säsongsvis.

Det måste finnas kluriga och bra lösningar på detta.

Har ni en vedförvaring som ni trivs med? Bilder?

Jag behöver inspiration.
 
Den häftigaste vedboden jag har sett är denna...
Den självöppnande vedboden - www.skogsstyrelsen.se

Jag själv har tänkt att bygga en i sommar. Tätt tak men väggar med luftspringor mellan brädorna. Stort så att jag rymmer för två år. Det blir nog inget golv utan endast grus och väggarna står på plintar. Jag har inte planerat i detalj.
Martin
 
Försök ordna ett golv av lastpallar.
 
Lasta veden på pall och flytta den med pallyftare. På något sätt flytta hela pallen till pannrummet.

Lasta på pallen, lasta in i pannan. Så få omlastningar som möjligt.

Prototypen
 
inte dumt med en sjælvøppnande vedbod :)
kanske jag bygger något liknande nær jag får tid, fast veden får stå på pallar/vagnar. eller så bygger jag några traktorvagnar med øppningsbart tak så hela årsveden ryms på en eller 2 vagnar, då ær det bara att køra fram vagnen till pannrumsdørren. och veden lastat direkt från klippen via elevatorn ner i vagnen.
 
Tack för tipsen!

Verkar som de flesta tänker mest på funktionaliteten, och visst, det ska vara enkelt. Men man vill ju att det ska se snyggt ut också. Den självöppnande boden är ju mycket fin, men tid, ork och pengar att fixa något likvärdigt saknas tyvärr.
 
Jag har 2st vedbodar. Båda rymmer ca 20 kubik.
Jag når båda med transportbanden från platsen där jag brukar ha
vedmaskinen.

Att flytta pallar med traktor eller palldragare skulle inte funka på min gräsmatta

Nackdelen är att det blir lite plock när man ska rada upp veden.
Som tur är har jag en tjej som gillar det!

Finns någon bild på den senast byggda ved boden här
Picasa Webbalbum - Andreas - Div
 
jag köpte en liten telfer på jula idag för e 500ing, jag tänker montera den vid klippen så jag kan lyfta fram stockarna från uppläggningsbordet till rullbanan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.