Vi har ett hus som står på en sluttande tomt (6-10 grader), på ovansidan finns det en annan egendom och skog (till vänster på linje teckningen). Ca. 20 meter på ovansidan finns det berg, men jag är inte säker på hur det är vid huset. Annars finns det mycket lera på tomten. Huset är över 100 år gammalt och har förlängts i nästan alla riktningar i ca. för 20 år sedan, se linjeteckning. Detta gjordes före mitt ägande.

Den gamla delen (markerad med gult på linjen till höger) har en granitvägg med en utgrävd rå källare. På de nya delarna har den utökats med Leca (murblocker) och betonggolv ovanpå, det finns betonggolv över hela området, utom ovanför den gamla källaren. Ovanför den gamla källaren finns plattor, isolering och trägolv. Golvet i den gamla källaren är gjord av betong, men det finns utrymmen mellan golvet och granitväggen, så att vatten drar ner i marken (sand och fin lera).

Problem:

A. Källare är fuktig och i regn finns det mycket vatten som sipprar igenom. På grund av lutningen och vattnet som drar ner i marken stannar det sällan länge. Jag har vidtagit åtgärder i form av att installera en kombi-fläkt och avfuktare, som utförs i rör genom en granitvägg.

B. Leca mur (ny del) drar vatten.

Huset är inte dränerad och jag behöver råd.

1) Endast nedan bygget på den nya delen har plast (markerad i blått på linjen till höger). Med andra ord saknar den nya delen plast på norra och östra sidan, medan den västra sidan har plast. Lite konstigt att det finns plast nedan och inte på byggnadens ovansida, vattnet kommer trots allt från ovansidan ... Annars är det inte plast på granitvägg på 1/3 av östra sidan, södra sida och 1/3 av västra sidan (den gamla delen).

2) Bild A visar var att plasten saknas, här har mur börjat falla av. Bild B visar att asfalt-papp har använts, så det bör inte finnas någon risk för att vatten dras upp i balkarna.

Ska jag göra följande?

Gräva ner till styrofoam (isoporplattan) för den del av den "nya" byggnaden (se bild C) och installera plast. Detta för att förhindra att den muren drar vatten. På bilden (undersidan) är det ca. 1 meter ner till isoporplattan. På grund av lutningen är ovansidan nästan 2 meter ner till isoporplattan.

Vid granitvägg (gammal del) ska jag inte installera plast på grund av risken för sättningsskador. Men istället kan jag gräva ett längsgående dike några meter på hela byggnadens ovansida så att vatten från ovansidan transporteras bort.

Förlåt för dåligt språk, har översatt från norska.

Linjeteckning av ett äldre hus, diagram över källarkonstruktion, samt bilder på fundament och vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har möjlighet börja med att dränera tomten ovanför huset så att vattnet som kommer från skogen (ovanifrån) leds runt huset. Du kan göra 2 st vinklar (tänk Citroen logo) med ett par meters mellanrum och låta dräneringen sluta nedanför huset eller i ett dike.
Gräv ner till berg och återfyll med fiberduk, drängslang/rör och makadam.
Vattnet tar alltid enklaste vägen.
Det bör göra så att din grund på huset torkar ut.
Skulle det inte räcka för du dränera ut intil grunden också, men det tror jag inte behövs.
 
J Jan_G skrev:
Om du har möjlighet börja med att dränera tomten ovanför huset så att vattnet som kommer från skogen (ovanifrån) leds runt huset. Du kan göra 2 st vinklar (tänk Citroen logo) med ett par meters mellanrum och låta dräneringen sluta nedanför huset eller i ett dike.
Gräv ner till berg och återfyll med fiberduk, drängslang/rör och makadam.
Vattnet tar alltid enklaste vägen.
Det bör göra så att din grund på huset torkar ut.
Skulle det inte räcka för du dränera ut intil grunden också, men det tror jag inte behövs.
Tack for svar. Hur nära huset ska diket vara?
 
Det beror lite på förutsättningarna, avstånd till tomtgräns osv.
Det är viktigare med vinkeln mot grunden än avständ egenltigen. Kan du få dem i 45 graders vinkel är det kanon, går det bara med 30 grader är det riktigt bra också.
Men håll minst 1 ½ meter från husknuten så du slipper leda in vatten i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.