Hej

Nybliven husägare och oftast kommer det ett köp av gräsklippare där till.
Har alltid tyckt om Klippo och därför föll det naturligt att köpa en nu.
Gillar inte självgående klippare så jag gick Oldschool och köpte en 80-talare som är odödliga.
Jag har bara ett problem och det är att handtaget är för min längd för lågt så jag bockar mig nästan när jag klipper gräset.
Min fråga till er experter är om det går att höja handtaget eller måste jag vara kreativ och involvera svets och en vinkelslip?
Jag hade hoppats på att nyttja de tre hålen som finns efter där handtaget sitter idag (70.41-1) på delen 05.01-6 men jag vet inte om dessa hål är tänkt till detta.
Någon som kan hjälpa mig här med dessa tre håls ändamål?

Schematisk illustration över delar av en äldre modell av Klippo gräsklippare, inklusive handtag och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
T TheDVL skrev:
Hej

Nybliven husägare och oftast kommer det ett köp av gräsklippare där till.
Har alltid tyckt om Klippo och därför föll det naturligt att köpa en nu.
Gillar inte självgående klippare så jag gick Oldschool och köpte en 80-talare som är odödliga.
Jag har bara ett problem och det är att handtaget är för min längd för lågt så jag bockar mig nästan när jag klipper gräset.
Min fråga till er experter är om det går att höja handtaget eller måste jag vara kreativ och involvera svets och en vinkelslip?
Jag hade hoppats på att nyttja de tre hålen som finns efter där handtaget sitter idag (70.41-1) på delen 05.01-6 men jag vet inte om dessa hål är tänkt till detta.
Någon som kan hjälpa mig här med dessa tre håls ändamål?

[bild]
Dom är sannolikt för att kunna välja vinkel på hela handtaget upp, och därmed höjden på detta. Är det en gammal tvåtaktare du hittat? Låter mycket men suveräna där det lutar. En sådan söker jag!
 
Jag har för mig att den enda reglermöjligheten är rotationen på de svarta plastplupparna 70.11-1. Jag tror inte att de tre hålen är för handtaget. Jag har också ondgjort mig över för lågt handtag på en 80-tals Klippo. Handtagshöjden är bättre på de lite nyare maskinerna, men det hjälper ju knappast dig.
 
T Träkåk skrev:
Dom är sannolikt för att kunna välja vinkel på hela handtaget upp, och därmed höjden på detta. Är det en gammal tvåtaktare du hittat? Låter mycket men suveräna där det lutar. En sådan söker jag!
Det är en 4-taktare denna klipparen.
Det hade varit grymt om det hade varit möjligt att flytta handtaget så jag hade fått höre vinkel men det är en nit som sitter i det främre hålet och går inte att flytta :(
 
hlph hlph skrev:
Jag har för mig att den enda reglermöjligheten är rotationen på de svarta plastplupparna 70.11-1. Jag tror inte att de tre hålen är för handtaget. Jag har också ondgjort mig över för lågt handtag på en 80-tals Klippo. Handtagshöjden är bättre på de lite nyare maskinerna, men det hjälper ju knappast dig.
Tack för ditt svar.
Ja det är vad jag också kan komma fram till men de bakre hålen måste ju vara till något men jag hittar tyvärr inte dess funktion
 
A
T TheDVL skrev:
Det är en 4-taktare denna klipparen.
Det hade varit grymt om det hade varit möjligt att flytta handtaget så jag hade fått höre vinkel men det är en nit som sitter i det främre hålet och går inte att flytta :(
Men det över går att byta emot ett nyare de är högre och ställbara(y)
 
Maskintok skrev:
Men det över går att byta emot ett nyare de är högre och ställbara(y)
Ok, så jag kan köpa handtag till en nyare Klippo och de passar även till äldre?
 
A
T TheDVL skrev:
Ok, så jag kan köpa handtag till en nyare Klippo och de passar även till äldre?
Jajemän.
Bara du har delbart styre.
bild kommer..
 
A
T TheDVL skrev:
Ok, så jag kan köpa handtag till en nyare Klippo och de passar även till äldre?
Närbild av en gul och röd trädgårdsmaskin med metallrör och räfflat blad nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En manuell gräsklippare och en grästrimmer lutade mot ett rött staket med en dunk bredvid på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sådant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.