tennet tennet skrev:
Vi gjöt plattan enligt Willabs ritningar (försökte få det exakt på millimetern), men det finns en viss diff på +/- <1cm på några ställen har jag mätt efter att plattan är färdig.. Vi kommer att platsbygga en isolerad vägg mot grannen på ena sidan av uterummet, så jag tror att den diffen kommer kunna ”trollas bort” där.
Som jag förstod det från Willab så ska alla stolparna stå exakt på plattan (enligt måtten i ritningarna), men att man helst skulle montera skenorna för dörrarna med några millimeters överhäng utanför plattan..

Och sen skulle man montera någon typ av ”dropplåt” mellan plattan och dörrskenorna, så att vatten leds bort och inte kan rinna in i uterummet. Någon som vet vad det är för plåt man ska ha? Är det något jag kan köpa direkt hos typ Beijer eller Bauhaus, eller behöver man plåtslagare för detta?
 
tennet tennet skrev:
Som jag förstod det från Willab så ska alla stolparna stå exakt på plattan (enligt måtten i ritningarna), men att man helst skulle montera skenorna för dörrarna med några millimeters överhäng utanför plattan..

Och sen skulle man montera någon typ av ”dropplåt” mellan plattan och dörrskenorna, så att vatten leds bort och inte kan rinna in i uterummet. Någon som vet vad det är för plåt man ska ha? Är det något jag kan köpa direkt hos typ Beijer eller Bauhaus, eller behöver man plåtslagare för detta?
Får man inte "dropplåt" från Wilab? Därför tänker jag med 10 mm indragning jf med uterum för att avvisa regn.
Kan inte hantverkare hjä'lpa dig med dropplåten?
 
Är det Wilabs egna skjutdörrar så har de en liten slits på ytterdelen av tröskeln där dropplåten förs in. Det går i princip bra med vilket plåtband som helst med invikt nederdel, dvs den som man inte har uppåt in i slitsen, Vår byggare tog något färdigmålat, cirka 60-70 mm höjd och varje längd tror jag är 2 meter. Fästes sedan med montageskruv med packning rakt in i sockeln.

Det stora problemet med uterum är att få till klimatet bra beroende på solen. Flera vädringsfönster, gärna med någon automatik är bra att ha.
 
E Eldräven skrev:
Är det Wilabs egna skjutdörrar så har de en liten slits på ytterdelen av tröskeln där dropplåten förs in. Det går i princip bra med vilket plåtband som helst med invikt nederdel, dvs den som man inte har uppåt in i slitsen, Vår byggare tog något färdigmålat, cirka 60-70 mm höjd och varje längd tror jag är 2 meter. Fästes sedan med montageskruv med packning rakt in i sockeln.

Det stora problemet med uterum är att få till klimatet bra beroende på solen. Flera vädringsfönster, gärna med någon automatik är bra att ha.
Tackar för svar om plåten!

Vi gjöt in golvvärme
i plattan, men vi tänkte även installera en luftluftvärmepump i uterummet. Flera som rekommenderat det, just för att hyfsat billigt kunna hålla värmen vintertid (vi har beställt Willabs ”Vinterträdgård plus”), men öven för att kunna kyla ner rummet under varma sommardagar. Eller är det något annat du syftade på gällande klimatet i rummet?
 
tennet tennet skrev:
Tackar för svar om plåten!

Vi gjöt in golvvärme
i plattan, men vi tänkte även installera en luftluftvärmepump i uterummet. Flera som rekommenderat det, just för att hyfsat billigt kunna hålla värmen vintertid (vi har beställt Willabs ”Vinterträdgård plus”), men öven för att kunna kyla ner rummet under varma sommardagar. Eller är det något annat du syftade på gällande klimatet i rummet?
Jag skulle vänta tills bygget är klart och ser över senare.
Finns flera alternativ gällande kylning.
Tänkte du om traditionell värmepump ( som har innedel och utedel) eller en Monoblock?
 
Marlboro.se Marlboro.se skrev:
Jag skulle vänta tills bygget är klart och ser över senare.
Finns flera alternativ gällande kylning.
Tänkte du om traditionell värmepump ( som har innedel och utedel) eller en Monoblock?
Vi har kollat på traditionell med innedel och utedel. Känner inte till Monoblock..
 
Hur gick det för dig, vad landade timmarna på?
intressant att jämföra offert mot utfall om du vill dela med dig av dina erfarenheter :D
 
Hej! Det blev att vi byggde vårt uterum själva, eller jag byggde det tillsammans med en hantverkarkompis. Uterummet var försenat och levererades i två omgångar, så det blev svårt att planera in hantverkare. Vi monterade själva stommen (färdigkapad), taket (50mm kanalplast), monterade hängrännan och snickrade ihop en isolerad vägg mellan en måndag-fredag i september, ca 9-10 timmars arbetsdagar i snitt.

Skjutdörrarna/glaspartierna var försenade och levererades inte förrän i mitten av november. Dessa monterade vi då under ca två dagar inklusive diverse justeringar och finlir av lås och lite grejer runt omkring.

Sedan har jag lagt några extra dagar/vecka på att fixa med foder utvändigt, lister invändigt, målning av stomme, måla och fixa invändigt, montera vindskiveplåtar mm.

Vi blev helt klara med allt innan vinterkylan i december och vi är väldigt nöjda med vårt uterum nu i alla fall.
 
  • Nybyggt uterum med skjutdörrar och julgran synlig genom glaspartier, intill ett gult hus med snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt uterum med svarta skjutdörrar, kanalplasttak och isolerad vägg, sedd från utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen färdigställt uterum med skjutdörrar, tak av kanalplast, och isolerad vägg kopplat till gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt uterum inrett med möbler, julgran och belysning, med utsikt över en kvällshimmel och trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
1 vecka byggde vi vårt på efter plattan var klar. Inklu golvläggning (klinker)
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.