Hej,
Jag har en vedeldad campingkamin för ett tält komplett med rökkanal. Tänkte att den också kunde vara trevlig att använda i vårt sommarställe tillfälligtvis på vintern.(med lämplig håltagning i någon vägg) Men skulle en sådan användning vara jämförbart med att installera en permanent eldstad? Dvs bygganmälan, godkännande från sotare mm?
 
Bump!
 
Det finns ju två aspekter av det. Godkännande från sotare är ju till stor del fråga om att låta en expert kontrollera att installationen är säker. Nu skriver du inte hur du tänkt göra. Men att bara ta hål i väggen och ställa dit kaminen låter inte som ett brandsäkert sätt att lösa det. Jag tror att sotaren ibland har en pragmatisk hållning att det är viktigare att en kamin är säker än laglig. Så det är möjligt att du kan få sotaren att titta på det även om du inte gör bygganmälan.

Formellt kan jag inte tänka mig att det skulle finnas någon slags undantag för en tillfällig installation. Hur skulle det undantaget se ut? Och vad skulle poängen vara? Visst går det att montera en kamin utan bygganmälan. Men se till att göra en säker installation i linje med alla regler. Och försök inte lura dig själv att det är tillåtet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ju två aspekter av det. Godkännande från sotare är ju till stor del fråga om att låta en expert kontrollera att installationen är säker. Nu skriver du inte hur du tänkt göra. Men att bara ta hål i väggen och ställa dit kaminen låter inte som ett brandsäkert sätt att lösa det. Jag tror att sotaren ibland har en pragmatisk hållning att det är viktigare att en kamin är säker än laglig. Så det är möjligt att du kan få sotaren att titta på det även om du inte gör bygganmälan.

Formellt kan jag inte tänka mig att det skulle finnas någon slags undantag för en tillfällig installation. Hur skulle det undantaget se ut? Och vad skulle poängen vara? Visst går det att montera en kamin utan bygganmälan. Men se till att göra en säker installation i linje med alla regler. Och försök inte lura dig själv att det är tillåtet.
Jag har bra koll på brandrisker avstånd täthet etc. Så jag känner mig helt säker på att kunna hantera kaminen lika säkert som jag gör i tältet. Men det är ju skillnad i att en besiktigad fast installerad kamin skall vara idiotsäker. Det är inte är camingckmin som kräver lite av användaren.

En campingkamin kan dock inte (som jag förstår) övht bli godkänd som en fast installerad eldstad så om samma regler är tillämpliga försvinner möjligheten att använda den i huset :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
En campingkamin kan dock inte (som jag förstår) övht bli godkänd som en fast installerad eldstad så om samma regler är tillämpliga försvinner möjligheten att använda den i huset
Mycket troligt. Hur skulle ens ett undantag för tillfällig installation se ut?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Mycket troligt. Hur skulle ens ett undantag för tillfällig installation se ut?
Kanske för att det just är en tillfällig användning och ingen fast installation tänker jag. Omvänt vad händer när jag plockat bort kaminen och ställer upp den på nytt för användning vid ett senare tillfälle, skall den då ombesiktigas igen?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det låter för mig lite som att man inte skulle behöva ställa på och besiktiga bilen om det bara var för tillfällig användning. En stor del av orsaken till reglerna har ju med brandsäkerhet att göra. Och det är inte roligare om huset brinner när kaminen är tillfälligt installerad. Vet du vad du gör kan du givetvis göra en säker installation vare sig det är en permanent eller tillfällig sådan. Men det är inte tillåtet utan bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.