F
J Jonasdzm skrev:
Break even om 15 - 20 år med en normal anläggning.

Sen ska man köpa ny, för tekniken förändras...
Kanske 12 år om man inte köper tokfel. Varför skall man köpa nytt när man har en anläggning som är betald och fungerar? Ny teknik, har du belägg eller länkar på ett tekniksprång? Panelerna tuggar på sakta med liiite bättre verkningsgrad men det är inga tekniksprång vare sig på panel eller växelriktare. Snarare funktionstillväxt och loggning på växelriktarsidan och lite förbättrade skuggegenskaper utan individuell MPPT men inget direkt dramatiskt eller game changers de senaste 3-4 åren och det finns väl inget direkt som aviseras framöver heller som motiverar att nåt med en livslängd på 25-35 år skulle bytas redan efter 15 år.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
F
oshu oshu skrev:
Det börjar dyka upp nettotjänster typ Spara Vattnet.

[länk]
börjar dyka upp….. det har väl funnits i minst 2 år? Läs det finstilta med, det är inte så fantastiskt som dom får det att se ut.
 
Det gäller att ha rätt elbolag, hos Telinet tog de 49:- per månad för att köpa min el… Nollsummespel på sommaren och nettokostnad från september till april. Aldrig mer Telinet.

Har tidigare haft Skekraft som är helt ok, men just nu Borlänge energi.

Fick en slant i skatteavdrag eller vad det heter iaf, alltid något.

Tror det kommer ta 15-20 år innan det har betalat sig tyvärr.
 
varför måste nått betala sig?
tänker folk likadant när dom köper bil tv iphones resor osv
det är väl skönt o kunna kvitta elen eller få betalt av ett elbolag!!
nä folk är lite rädda för solceller !
det är ju direkt inte så mycket pengar det handlar om !en normal värdeminskinig på en ny bil på 1 år!
och att det höjer husets värde tänker väl ingen på
 
  • Gilla
Johan456 och 5 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
varför måste nått betala sig?
tänker folk likadant när dom köper bil tv iphones resor osv
det är väl skönt o kunna kvitta elen eller få betalt av ett elbolag!!
nä folk är lite rädda för solceller !
Det måste betala sig för att det inte gör någon annan nytta. Solel verkar när vi på det stora hela (historiskt) inte haft någon elbrist i Sverige, så då är det ju bra om det i alla fall ger ett ekonomiskt överskott.

Med alla nedlagda kärnkraftreaktorer har vi förvisso emellanåt brist på fossilfri kraft sommartid, så då skulle det ju faktiskt kunna göra lite nytta, men sannolikt stör mikroproduktionen elnätets stabilitet mer än den bidrar med effekt, så då kan man lika gärna vara utan den ändå.

Så den mikroproducerade solelen måste ge ett positivt ekonomiskt bidrag för att den i övrigt är meningslös. Eller får du en varm känsla i magen av att göra gott när solen skiner? I så fall, varför?
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur räknar du då?
Ju mörkare yta, desro mer värme stannar på planeten. Människan har med sin påverkan gjort planeten mycket mörkare (jordbruk, vägar, städer, skogsavverkning mm), vilket är en kraftigt bidragande orsak till uppvärmningen. Solceller är iofs en väldigt liten yta relativt sett, men du ökar definitivt uppvärmningen på jorden med dessa, både från tillverkning och från användning. Nu skall vi inte diskutera vad som driver den globala uppvärmningen i denna tråden, men man måste tänka på hela spektrumet av påverkan och inte bara ge sig på en av alla inblandade faktorer, om man vill lösa problemet.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
absolut, men vad blir återbetalningstiden för investeringen på x antal hundra tusen för att bli break even?

Sen är ju frågan hur länge solceller subventionerade, varit tal ganska länge på att beskatta försäljningen ordentligt vilket gör att det inte kommer vara värt det längre.

Sverige är tyvärr utformat så, finns det något man kan beskatta oavsett om det gagnar miljön eller inte så gör man det till slut.
Redan idag måste du skatta 41,38 öre / kWh vid försäljning sv el om du har en stor anläggning. Varför skall inte små anläggningar beskattas? Kommer säkert,
 
Nej, man skattar inte på såld el. Det är köparen som debiteras skatten.

Jag begriper inte vad du fick summan ifrån heller.
 
F
D Dr Jumping Jack skrev:
Redan idag måste du skatta 41,38 öre / kWh vid försäljning sv el om du har en stor anläggning. Varför skall inte små anläggningar beskattas? Kommer säkert,
Små anläggningar är inte företag. Man kan se 60-öringen som en justering för det. Det är i princip en nollsummespel, en sätt att ge privatpersoner möjligheten att sälja el på skapligt lika villkor. Men det kommer säkert att försvinna....
 
F fsn skrev:
börjar dyka upp….. det har väl funnits i minst 2 år? Läs det finstilta med, det är inte så fantastiskt som dom får det att se ut.
Ah, på så sätt. Tänker du på något speciellt som drar ner det attraktiva?
 
Läs inlägg 37.
 
F
oshu oshu skrev:
Ah, på så sätt. Tänker du på något speciellt som drar ner det attraktiva?
Tex att det inte kvittas rakt av, du har fortfarande "avgifter", det är strikt 6 månder produktion och 6 månader "uttag" på nätterna och när det inte producerar under 6 månaders så köper du. Ett eventuellt överskott säljs aldrig utan det bjuder du på rakt av.

JAg har inte en chans att få ihop det med det jävla skitavtalet. Hade jag fått accumulera i 9 månader och plockat ut i tre så hade det varit aktuellt. Rent ut sagt ett jävla skitavtal skulle jag säga.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
T
Jag ser inte vinning i att investera i solceller förrän man antingen förlänger livslängden på växelriktaren eller drar kostnaden på att byta denna. Hade man kunna lagra energi billigare i batterier hade det varit en annan femma.
 
F fsn skrev:
Tex att det inte kvittas rakt av, du har fortfarande "avgifter", det är strikt 6 månder produktion och 6 månader "uttag" på nätterna och när det inte producerar under 6 månaders så köper du. Ett eventuellt överskott säljs aldrig utan det bjuder du på rakt av.

JAg har inte en chans att få ihop det med det jävla skitavtalet. Hade jag fått accumulera i 9 månader och plockat ut i tre så hade det varit aktuellt. Rent ut sagt ett jävla skitavtal skulle jag säga.
Diffen mellan köp och säljpris har de döpt om till månadsavgift.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Diffen mellan köp och säljpris har de döpt om till månadsavgift.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är för att solceller egentligen inte bidrar positivt till elsystemet, utan bara är klimatpolitiskt pynt.
Har någon lyckats förhandla bort månadsavgiften på "Dela vattnet"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.