Har en nibe 360 Fighter från 2009 som just nu har en havererad kompressor.

min fråga är går det att köra endast fläkten/ventilationen utan att aktivera elpatron och kompressor? Inomhusklimatet blir inte bra utan ventilation.

tack på förhand

ps. Kompressorn skall bytas men först efter semestern, så tills dess hade det varit skönt med ventilation ds.
 
Ja det går, men då får du inget varmvatten
 
L lordi skrev:
Ja det går, men då får du inget varmvatten
det gör inget då jag har en extern vvb i serie med pumpen som värmer varmvatten.

men hur gör jag för att bara köra ventilationen?
 
T
Det bör räcka att man kopplar bort kompressorkablen från reläkortet och ställer vpn i sommar drift :thinking:
 
T tobbetk skrev:
Det bör räcka att man kopplar bort kompressorkablen från reläkortet och ställer vpn i sommar drift :thinking:
och vilken kabel är det?
 
Japp, sätt VP i sommarläge med driftlägesknappen och koppla bort kompressorn fysiskt precis som tobbetk skrev.
Egentligen spelar det inte så stor roll om du värmer varmvatten med elpatron i värmepumpen eller i varmvattenberedaren.
Elpatronen ska vara tillåten ändå vid normaldrift.
Varmvattenberedaren antar jag att ni har som spets för att fylla ett större badkar eller för att klara en större varmvattenförbrukning.
 
B Berka81 skrev:
och vilken kabel är det?
Elcentral med öppet kabinett som visar kablar, säkringar och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt elschemat ska det vara plint 34,35 och 36. Alltså de tre nedersta på reläkortet (X29).
Notera vilken som sitter var innan du lossar (ta foto är bra för minnet)
 
L lordi skrev:
Enligt elschemat ska det vara plint 34,35 och 36. Alltså de tre nedersta på reläkortet (X29).
Notera vilken som sitter var innan du lossar (ta foto är bra för minnet)
alltså dessa 3?

Elskåp med öppen dörr visande kablage och komponenter, röd cirkel markerar tre anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Berka81 skrev:
alltså dessa 3?

[bild]
Japp. Precis! Foto på hur de sitter har du ju redan kom jag på :)
 
L lordi skrev:
Japp. Precis! Foto på hur de sitter har du ju redan kom jag på :)
kanon! Stort tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.