Hej,

Vi har precis fått en betongplatta färdiggjuten för ett uterum som ska byggas i höst. Håller på att ta in offerter och det skiftar rätt mycket.

Nyfärdig betongplatta för uterum med byggmaterial och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har beställt en ”Vinterträdgård Plus” med pulpettak fråb Willab Garden. Allt levereras komplett i färdigkapade delar och skjutdörrspartier, så det är mest att skruva ihop allting och se till att det blir rakt (så tänker jag iallafall).

3D-rendering av ett modernt uterum med skjutdörrspartier och pulpettak mot en gul husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uterummet byggs mot vår befintliga husfasad och en av väggarna (mot grannen) byggs i lösvirke. Övriga två väggar blir skjutdörrspartier och sedan blir det 50mm kanalplast tak.

Uterummet ska även monteras ”in i befintlig fasad” på huset, för att bryta luftspalten. Detta moment fick jag en uppskattning på ca 4 timmar från en hantverkare.

Vad skulle ni uppskatta i tidsåtgång för att bygga ihop detta (om man är två personer)?

Bifogar skiss på hur det ska bli + konstruktionsanvisning från Willab.

Mvh, Frederik
 
Ska ni måla själva? En bekant beställde färdigkapat men missbedömde hur lång tid det tog att måla...
 
Hej! Det levereras grundmålat (vitt), men vi ska färdigmåla synliga limträbalkar på utsidan samt panelväggen mot grannen.

Tiden för målningen tänker jag som en separat grej, bygget/monteringen är det jag skulle vilja få lite tidskoll på.
 
Svårt att bedöma men ja hade räknat med minst 2 man 2 veckor. Alltså typ 160 timmar
 
2 gubbar 3 dagar om det inte är för mycket kludd med anslutningen mot huset…
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…

Bästa svaret

Stomme: 1 dag då det är Exakt kapat.
Tak: 1 dag - 1,5 dag beroende på inskärning i fasaden.
Skjutdörrar: 1dag.
Diverse: plåt, Montering hängränna, lås etc.
Avetablering: 1 dag. Fixa till det sista, städa, köra bort skräp mm

Totalt ca 5 dagar 2 man.
Om man byggt ett gäng innan vill säga.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack för tidsuppskattningen av de olika momenten. Ungefär så som jag själv tänkt att det borde kunna funka, om allt flyter på, men det krävs såklart att man gjort det ett par gånger så man kan vara effektiv. Tack, då har jag lite mer kött på benen!
 
tennet tennet skrev:
Toppen, tack för tidsuppskattningen av de olika momenten. Ungefär så som jag själv tänkt att det borde kunna funka, om allt flyter på, men det krävs såklart att man gjort det ett par gånger så man kan vara effektiv. Tack, då har jag lite mer kött på benen!
Sen bor du i sthlm så räkna med det dubbla!
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Sen bor du i sthlm så räkna med det dubbla!
Haha, ja tyvärr så flera hantverkare här har offererat.. 2 veckor+, men det känns inte helt rimligt. Då bygger jag hellre själv på 4 veckor..
 
Hej,
Ska också beställa ett komplett uterum från Wilab. Jag har precis fått bygglovet så har inte kommit så långt, men hoppas snart.
Har du beställt grundkit från dem?
Jag undrar om hur du kan montera stolpe vid skjutpartierna när du har kvar cellplast vid kantelement?
 
Marlboro.se Marlboro.se skrev:
Hej,
Ska också beställa ett komplett uterum från Wilab. Jag har precis fått bygglovet så har inte kommit så långt, men hoppas snart.
Har du beställt grundkit från dem?
Jag undrar om hur du kan montera stolpe vid skjutpartierna när du har kvar cellplast vid kantelement?
Hej! Killen som gjöt plattan hos oss sågade bort frigolit/cellplast på de ställen där stolparna ska stå (efter dimensionen på stolparna). Så direkt under stolparna är det tjockare med betong.

Vi beställde inte grundkitet från Willab, utan betongfirman köpte in kantelement och armeringsnät, golvvärme mm. Blev ungefär samma pris för materialet som att köpa från Willab.
 
  • Gilla
Marlboro.se
  • Laddar…
Marlboro.se Marlboro.se skrev:
Jag undrar om hur du kan montera stolpe vid skjutpartierna när du har kvar cellplast vid kantelement?
Här ser du ganska exakt hur han löste det med cellplasten under stolparna.
 
  • Person observerar ett grundarbete med cellplast och armeringsjärn för stolpar på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlboro.se
  • Laddar…
E egge80 skrev:
2 gubbar 3 dagar om det inte är för mycket kludd med anslutningen mot huset…
Det tror jag inte på. Mitt växthus gick på en vecka med två gubbar. Dom hade monterat Willabs innan men detta var svårare än vad dom trodde. Kör på löpande för den delen.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
Hej! Killen som gjöt plattan hos oss sågade bort frigolit/cellplast på de ställen där stolparna ska stå (efter dimensionen på stolparna). Så direkt under stolparna är det tjockare med betong.

Vi beställde inte grundkitet från Willab, utan betongfirman köpte in kantelement och armeringsnät, golvvärme mm. Blev ungefär samma pris för materialet som att köpa från Willab.
tennet tennet skrev:
Här ser du ganska exakt hur han löste det med cellplasten under stolparna.
Det är en bra lösning.
Hur var det med måttet på plattan? Gör ni 10 mm indragning på plattan jf med uterummet?
 
Marlboro.se Marlboro.se skrev:
Det är en bra lösning.
Hur var det med måttet på plattan? Gör ni 10 mm indragning på plattan jf med uterummet?
Vi gjöt plattan enligt Willabs ritningar (försökte få det exakt på millimetern), men det finns en viss diff på +/- <1cm på några ställen har jag mätt efter att plattan är färdig.. Vi kommer att platsbygga en isolerad vägg mot grannen på ena sidan av uterummet, så jag tror att den diffen kommer kunna ”trollas bort” där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.