A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det verkar finnas en hel del märkligheter gällande faktureringen. Jag förutsätter när du säger att ni fått 2 likadana fakturor och är 2 i hushållet att en faktura är ställd till dig och den andra fakturan till den andra i hushållet?

Enligt fakturan har ni stått för allt material. Endast arbetskostnad finns angiven. Risken för att denna faktura ska fastna inskattmasens nät är ganska stor. Dom gillar inte när en post som heter ”Övrigt” är tom. Där ligger bla. Servicebil, milersättning eller vad man nu brukar använda.

Du har köpt arbete för 2 x 100k

- Rotavdrag blir det 2x70k

Hantverkaren kommer alltså får 2x30k utbetalt från skattmasen under förutsättning att allt är rätt och det inte blir en kontroll där man hittar fel.

Har ingen aning om hur ert avtal ser ut. Men normalt så har man skrivit in att beställaren är betalningsskyldig om rotavdrag ej beviljas. Det innebär alltså att hantverkaren kommer att kräva er på 3x30k om skattmasen inte beviljar rotavdrag enkelt uttryckt.

Nu verkar det som att arbetet inte är klart. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg hur jag tycker du ska agera.
Du kan med fördel kontakta ditt försäkringsbolag redan nu och kolla lite vad dom säger.
Det finns också en konsumentvägledare i kommunen som jag tycker du ska kontakta.

Inom juridiken vet man egentligen aldrig vem som får rätt. Är det som du skriver så bedömer jag dina chanser att nå framgång till 99%.

Vet dock inte hur ert avtal ser ut. Men det verkar vara en väldigt märklig historia minst sagt.
Jag vet inte hur en faktura ska framställas eller vad det heter, vet inte varför den är delad på två? Det här är inget jag sysslar ofta med liksom. För mig var det när det kom, aha ok då betalar jag den delat på två som fakturan är på. Vi har inget sen tidigare något överenskommelse på papper.

Vi fick brev från SV om att hantverkaren fått 30.000, inte gånger två vilket då hade blivit 60.000 kronor. Sen vet jag inte om han senare kommer ansöka om de 30.000 kronor i rotavdrag?

Hur kommer hantverkaren kräva oss på 60.000 om SV inte skulle bevilja? Han kom, såg runt huset och gav oss ett pris på vad det skulle kosta och renovera. Priset han sade var 140.000 kronor.

Eftersom jag inte vet så frågar jag, vad hr försäkringsbolaget med det här att göra?

Imorgon får jag ringa konsumentverket, men jag hade helst velat skicka iväg mejl till honom idag så det inte går för lång tid emellan allt. Jag har själv semester snart som jag kommer åka bort .Men då jag inte har något konkret att komma med så får jag väl helt enkelt avvakta. I värsta fall så får jag anlita en ny hantverkare och ge dålig recension till hantverkare1.
 
A
R Rampage2216 skrev:
Kontakt skatteverket och förklara att det råder oenighet om fakturan och summan på rotavdraget är korrekt och se om de kan pausa handläggningen. Jag kan inte deras rutiner, men just nu är ni inte eniga om fakturan är rätt.
Om det går har du inte nekat rotavdraget alltså kan han inte kräva det av dig.
Skicka kort ett mejl till hantverkaren att han måste avhjälpa det som inte är klart samt att ni bestrider fakturan med avseende på rotavdraget.
Skriv inget mer än så.


Vill han inte avhjälpa sen kan ni stämma honom. Finns en mindre summa som innebär att man enbart bekostar ett minimalt rättskostnad. Om det är ca 25000 eller 45000, det är relaterat till prisbasbeloppet iaf.
Vinner ni tillbaka pengar där och nekar rotavdrag så har hantverkaren fått sig en läxa.
Hur råder det oenighet om fakturan tycker du? Frågar för att jag inte kanske ser som du gör.

Men jag om jag skriver så här, drar lite från höften, slarvsrkiver.

Hej Hantverkare,

då du undviker mina SMS och inte svarar skriver jag ett mejl till dig som jag sparar en kopia på.
Då du inte slutfört ditt jobb och mottagit all betalning så kommer jag dra in dig till ARN.

Blir det bra så lite?
 
William. skrev:
Jag vet inte hur en faktura ska framställas eller vad det heter, vet inte varför den är delad på två? Det här är inget jag sysslar ofta med liksom. För mig var det när det kom, aha ok då betalar jag den delat på två som fakturan är på. Vi har inget sen tidigare något överenskommelse på papper.

Vi fick brev från SV om att hantverkaren fått 30.000, inte gånger två vilket då hade blivit 60.000 kronor. Sen vet jag inte om han senare kommer ansöka om de 30.000 kronor i rotavdrag?

Hur kommer hantverkaren kräva oss på 60.000 om SV inte skulle bevilja? Han kom, såg runt huset och gav oss ett pris på vad det skulle kosta och renovera. Priset han sade var 140.000 kronor.

Eftersom jag inte vet så frågar jag, vad hr försäkringsbolaget med det här att göra?

Imorgon får jag ringa konsumentverket, men jag hade helst velat skicka iväg mejl till honom idag så det inte går för lång tid emellan allt. Jag har själv semester snart som jag kommer åka bort .Men då jag inte har något konkret att komma med så får jag väl helt enkelt avvakta. I värsta fall så får jag anlita en ny hantverkare och ge dålig recension till hantverkare1.
Lite rörigt verkar det vara minst sagt.

Hantverksren ger er ett pris på 140k. Muntligt låter det som? Han ska givetvis informera om att det är 140k efter rotavdrag.

”Vet inte varför den är delad på två?”
För att kunna ansöka om rotavdrag behöver man personnr. Hantverkaren har alltså fått ditt och den ”andres” personnummer och skickat 2 fakturor.
Varje faktura innehåller 30k i rotavdrag. Du skriver att ”ni” får ett brev från skattmasen på 30k i rotavdrag. Står båda era namn på brevet borde båda era namn också stå på båda fakturorna.
Är det 1 faktura per namn så borde endast ett namn stå i brevet från skattmasen.
Självklart lär hantverkaren ansöka om rot gällande båda fakturorna.

”Eftersom jag inte vet så frågar jag, vad hr försäkringsbolaget med det här att göra?”
Normalt har man något som kallas rätts skydd via sin hemförsäkring. Om det skulle bli en juridisk tvist i detta ärende så är det bra att veta vad som gäller. Ibland kan man också få bra tips hur man ska agera.
 
William. skrev:
Jag vet inte hur en faktura ska framställas eller vad det heter, vet inte varför den är delad på två? Det här är inget jag sysslar ofta med liksom. För mig var det när det kom, aha ok då betalar jag den delat på två som fakturan är på. Vi har inget sen tidigare något överenskommelse på papper.

Vi fick brev från SV om att hantverkaren fått 30.000, inte gånger två vilket då hade blivit 60.000 kronor. Sen vet jag inte om han senare kommer ansöka om de 30.000 kronor i rotavdrag?

Hur kommer hantverkaren kräva oss på 60.000 om SV inte skulle bevilja? Han kom, såg runt huset och gav oss ett pris på vad det skulle kosta och renovera. Priset han sade var 140.000 kronor.

Eftersom jag inte vet så frågar jag, vad hr försäkringsbolaget med det här att göra?

Imorgon får jag ringa konsumentverket, men jag hade helst velat skicka iväg mejl till honom idag så det inte går för lång tid emellan allt. Jag har själv semester snart som jag kommer åka bort .Men då jag inte har något konkret att komma med så får jag väl helt enkelt avvakta. I värsta fall så får jag anlita en ny hantverkare och ge dålig recension till hantverkare1.
Fakturan kan vara fel utifrån att ni kom överens om 140 000kr för jobbet. Inget nämnt om rot eller så alls då, korrekt?
I så fall har ni fått ett pris baserat på inget rotavdrag. Om ni sen ska använda rotavdrag, vilket är ett avdrag för ER, så skall det göra det billigare för er. Hantverkaren får samma betalning, men staten betalar en andel av ER del.
Om det är så här det ligger till har han tagit ert avdrag och omvandlat det till en extra inkomst för sig själv. Helt plötsligt ett bidrag till hans firma. Ni fick inte jobbet billigare men han fick mer betalt.

Om han inte får pengar från SV så kan han säga att ni kom överens om 140000 efter rotavdrag. Utan rot i så fall skulle det kosta 200000. Men han måste bevisa vad ni kom överens om ifall ni säger att det var 140000 utan rot.

I vissa hemförsäkringar kan man ha rätt till några timmars gratis juridisk rådgivning. Ni kan använda det för att få bättre koll på vem som har rätt, vad ni kan kräva etc. Få en jurist att kolla igenom ert fall.

Till hantverkaren kan du skriva att fakturan känns oklar och lite otydlig och att du vill att han förklarar de olika posterna.
Ju mer du får honom att skriva utan att säga saker själv desto bättre.

Hör gärna med konsumentverket
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lite rörigt verkar det vara minst sagt.

Hantverksren ger er ett pris på 140k. Muntligt låter det som? Han ska givetvis informera om att det är 140k efter rotavdrag.

”Vet inte varför den är delad på två?”
För att kunna ansöka om rotavdrag behöver man personnr. Hantverkaren har alltså fått ditt och den ”andres” personnummer och skickat 2 fakturor.
Varje faktura innehåller 30k i rotavdrag. Du skriver att ”ni” får ett brev från skattmasen på 30k i rotavdrag. Står båda era namn på brevet borde båda era namn också stå på båda fakturorna.
Är det 1 faktura per namn så borde endast ett namn stå i brevet från skattmasen.
Självklart lär hantverkaren ansöka om rot gällande båda fakturorna.

”Eftersom jag inte vet så frågar jag, vad hr försäkringsbolaget med det här att göra?”
Normalt har man något som kallas rätts skydd via sin hemförsäkring. Om det skulle bli en juridisk tvist i detta ärende så är det bra att veta vad som gäller. Ibland kan man också få bra tips hur man ska agera.
Som du säger, muntligt.
En bra fråga, varför han har delat fakturan på två. Kanske någon insatt som förstår varför hantverkaren gjort så? Hantverkaren har fått våra uppgifter. På fakturan står det rotavdrag på 30x2 men vi har fått brev från SV på att hantverkaren bara fått 30k rotavdrag, kanske har han sökt på 30x2 men inte fått det beviljat, jag vet inte mer än att SV har betalat ut 30k. Rotavdraget har hantverkaren sökt bara på mitt namn.

Får läsa på det här med rättsskydd och försäkringsbolagets regler kring det. Som jag sagt, aldrig haft med rättsväsendet något att göra, jag har försäkring men aldrig något som gått sönder eller att jag har behövt vända mig till försäkringsbolaget mer än att jag betalar mina avier för försäkringar.
 
A
R Rampage2216 skrev:
Fakturan kan vara fel utifrån att ni kom överens om 140 000kr för jobbet. Inget nämnt om rot eller så alls då, korrekt?
I så fall har ni fått ett pris baserat på inget rotavdrag. Om ni sen ska använda rotavdrag, vilket är ett avdrag för ER, så skall det göra det billigare för er. Hantverkaren får samma betalning, men staten betalar en andel av ER del.
Om det är så här det ligger till har han tagit ert avdrag och omvandlat det till en extra inkomst för sig själv. Helt plötsligt ett bidrag till hans firma. Ni fick inte jobbet billigare men han fick mer betalt.

Om han inte får pengar från SV så kan han säga att ni kom överens om 140000 efter rotavdrag. Utan rot i så fall skulle det kosta 200000. Men han måste bevisa vad ni kom överens om ifall ni säger att det var 140000 utan rot.

I vissa hemförsäkringar kan man ha rätt till några timmars gratis juridisk rådgivning. Ni kan använda det för att få bättre koll på vem som har rätt, vad ni kan kräva etc. Få en jurist att kolla igenom ert fall.

Till hantverkaren kan du skriva att fakturan känns oklar och lite otydlig och att du vill att han förklarar de olika posterna.
Ju mer du får honom att skriva utan att säga saker själv desto bättre.

Hör gärna med konsumentverket
Vet inte om fakturan är fel, vet inte hur en faktura ser ut mer än när jag köper mat på Ica och ser på kvittot att jag betalat för mina varor.

På brevet från SV står det att hantverkaren har fått ut 30k från SV. Vilket blir 140k från oss 30k från SV 170k. Precis, jag har tolkat allt hittills i den här tråden som att bevisbördan på allt ligger hos mig och inte något på hantverkaren. Men nu när du säger det så och om jag kommer med invändning så ligger bevisbörda på han också. Är det inte så?

Väntar tills imorgon när allt är öppet och rådfrågar instanser. Tack för all hjälp kära folk.
 
William. skrev:
Som du säger, muntligt.
En bra fråga, varför han har delat fakturan på två. Kanske någon insatt som förstår varför hantverkaren gjort så? Hantverkaren har fått våra uppgifter. På fakturan står det rotavdrag på 30x2 men vi har fått brev från SV på att hantverkaren bara fått 30k rotavdrag, kanske har han sökt på 30x2 men inte fått det beviljat, jag vet inte mer än att SV har betalat ut 30k. Rotavdraget har hantverkaren sökt bara på mitt namn.

Får läsa på det här med rättsskydd och försäkringsbolagets regler kring det. Som jag sagt, aldrig haft med rättsväsendet något att göra, jag har försäkring men aldrig något som gått sönder eller att jag har behövt vända mig till försäkringsbolaget mer än att jag betalar mina avier för försäkringar.
Varför hantverkaren använder er båda är förhoppningsvis för att ni kommit överens om det. Ni har uppenbarligen lämnat båda eras uppgifter.
Man kan välja om man vill ansöka om rot tex 70% på ena parten och 30% på andra parten.
I detta fall verkar det vara ansökt 50% på båda.
100% på en part hade inte funkat då rotbeloppet blivit för stort.

Du för nog rätt i att försöka få tag i en konsumentvägledare på kommunen imorgon. Samt kontakta ditt försäkringsbolag.

Börja så och återkom med ytterligare frågor.
 
William. skrev:
Vet inte om fakturan är fel, vet inte hur en faktura ser ut mer än när jag köper mat på Ica och ser på kvittot att jag betalat för mina varor.

På brevet från SV står det att hantverkaren har fått ut 30k från SV. Vilket blir 140k från oss 30k från SV 170k. Precis, jag har tolkat allt hittills i den här tråden som att bevisbördan på allt ligger hos mig och inte något på hantverkaren. Men nu när du säger det så och om jag kommer med invändning så ligger bevisbörda på han också. Är det inte så?

Väntar tills imorgon när allt är öppet och rådfrågar instanser. Tack för all hjälp kära folk.
Eftersom du är privatperson, konsument, som handlar av ett företag, hantverkaren, så gäller konsumentköplag eller konsumentjänstlag. Konsumenten har ett starkt skydd mot företag i dessa lagar och företaget har i majoriteten av fallen bevisbördan.
Han som företagare skulle jag säga ligger ganska dåligt till då er överenskommelse av framför allt rotavdraget uppenbarligen är väldigt oklart. Det är ganska hårda krav på att det ska vara tydligt och lättförstått för konsumenten.

Fakturan är fel om den inte visar det som är överenskommet. Jämför om du handlar mjölk på Ica men på kvittot står det att du köpt kondomer. Då är kvittot fel. Likaså din faktura till hantverkaren syftar på badrumsgolv. Det är inte rätt. Hur ska du reklamera om det uppstår ett fel om 1 år.
Om hans revisor skrivit fel så får de skicka en ny korrekt faktura.

Vår senaste faktura för badrumsrenovering bifogar jag. Lite mer detaljerad och vi hade skriftlig offert där samma info även framgår. Som jämförelse.
 
  • Exempel på en detaljerad badrumsrenoveringsfaktura med specifikation av arbetskostnader och materialkostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Hur blev det med materialet då? Enligt fakturan så skulle du köpt allt material. Gjorde du det?
 
A
T Tsdoesds skrev:
Hur blev det med materialet då? Enligt fakturan så skulle du köpt allt material. Gjorde du det?
Det blev så att jag köpte all material själv. Tror det står till och med några inlägg innan!
 
Om jag förstår dig rätt svarar han inte när du kontaktar honom, nedan klassiker brukar funka.

Kontakta hantverkaren från ett nytt telenummer eller ny mailadress och låtsas att du vill anlita honom. Bestäm sedan möte, fast inte på din adress. Rätt troligt att han dyker upp så du kan prata med honom.
 
  • Gilla
louksor och 3 till
  • Laddar…
Detta har jag varit med om också. I mitt fall gjorde jag så här:

Dokumentera noggrant försök att nå hantverkaren, exempelvis genom att ta skärmdumpar på SMS du skickat, när du försökt ringa, samt mejl du skickat. Testa alla kontaktvägar och var tydlig i din kommunikation.

När du har flera dokumenterade försöka att få kontakt utan återkoppling så skickar du ett rekommenderat brev.

I detta förklarar du ditt krav emot hantverkarens firma och att denne har X dagar på sig att göra full återbetalning eller avhjälpa felet.
I annat fall så avser du att ta ärendet vidare via Kronofogden.

Jag hade själv en hantverkare som höll sig undan i över 1 år. När jag slutligen skickade ett brev som detta, så svarade han direkt och pengarna hade jag på kontot inom några dagar.


William. skrev:
Anlitade en hantverkare för renovering. Hela summan är betald (dumt) men jobbet är inte klart till hundra procent. Vad gör jag?

Kan tillägga att hantverkaren har tagit ut rotavdrag, fick ett brev från skatteverket om att företaget tagit ut rot och att jag kan invända mig mot det om det inte finns en sån överenskommelse. Vi har en överenskommelse men inte på papper utan muntligt. Undrar om jag ska ringa skatteverket och säga att vi inte har kommit överens om det? För hantverkaren svarar inte heller, det jobbet måste avslutas nu med en annan hantverkare jag måste anlita.

Ge mig råd på min fråga är ni snälla och inte frågor utanför det här!
William. skrev:
Anlitade en hantverkare för renovering. Hela summan är betald (dumt) men jobbet är inte klart till hundra procent. Vad gör jag?

Kan tillägga att hantverkaren har tagit ut rotavdrag, fick ett brev från skatteverket om att företaget tagit ut rot och att jag kan invända mig mot det om det inte finns en sån överenskommelse. Vi har en överenskommelse men inte på papper utan muntligt. Undrar om jag ska ringa skatteverket och säga att vi inte har kommit överens om det? För hantverkaren svarar inte heller, det jobbet måste avslutas nu med en annan hantverkare jag måste anlita.

Ge mig råd på min fråga är ni snälla och inte frågor utanför det här!
 
William. skrev:
Anlitade en hantverkare för renovering. Hela summan är betald (dumt) men jobbet är inte klart till hundra procent. Vad gör jag?

Kan tillägga att hantverkaren har tagit ut rotavdrag, fick ett brev från skatteverket om att företaget tagit ut rot och att jag kan invända mig mot det om det inte finns en sån överenskommelse. Vi har en överenskommelse men inte på papper utan muntligt. Undrar om jag ska ringa skatteverket och säga att vi inte har kommit överens om det? För hantverkaren svarar inte heller, det jobbet måste avslutas nu med en annan hantverkare jag måste anlita.

Ge mig råd på min fråga är ni snälla och inte frågor utanför det här!
Jag har läst inläggen här i tråden och vad jag kan se är det ingen som nämner Besiktningsman. Vi anlitade en besiktningsman och med dennes protokoll gick vi vidare och fick rätt. Det är bra att ha en professionell besiktning så att alla fel hamnar på papper. Det är stark bevisning i en tvist. Lycka till med att stämma hantverkaren.
 
  • Gilla
AnnaLundh och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Så TS kan inte vinna något på att börja bråka om ROT. Mer än att det helt plötsligt finns en del av fakturan som hantverkaren har ett intresse av att få in då…
Det är ju utmärkt. Då har han/hon inte längre betalt allt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Så TS kan inte vinna något på att börja bråka om ROT. Mer än att det helt plötsligt finns en del av fakturan som hantverkaren har ett intresse av att få in då…

Om TS protesterar så får inte hantverkaren pengarna utbetalda, och är dom redan utbetalda från Skatteverket så får hantverkaren ett återbetalningskrav
DÅ kanske han återkommer och gör klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.