Hej!

Vi vill bygga ett hus på ca 70 - 80 kvadrat och letar prefab trähus att bygga. JAg tyckte Värsåsvillan såg fint och bra ut, någon som erfarenhet alternativt byggt och vill ge tips, råd, varningar eller foto?
Vi kollar även på Älvsbyhus och Smålandsvillor. Någon speciell ni rekommenferar eller avråder från?

Mvh/
Petra

JAg bifogar en bild på tomten och huset som redan står där - Det ska ju passa in.
 
  • Sundstugan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi var väldigt intresserade av att bygga en Värsåsvilla och träffade säljaren 26/1. Han hade en ännu intressantare planlösning av huset vi gillade och lovade att han skulle skicka oss en kalkyl och ritning på planlösningen på tisdagen därefter. Vi har fortfarande inte sett av den trots påstötningar per telefon och mail. Han skyller på att det sitter bara två personer som ska serva hela landet. Jag kontaktade huvudkontoret och undrade hur lång tid man ska behöva vänta på ett pris. Jag fick till svar att de har fullt förtroende för sin säljare men de har mycket att göra just nu. Själv tycker jag att det är ett fruktansvärt respektlöst sätt att behandla sina kunder på. Om man inte har tid eller lust att sälja hus kan man tala om det istället. :(

Det är vår erfarenhet av Värsåsvillan...
 
Har samma erfarenheter av Värsåsvillans Norrköpingskontor. Fick efter många påtryckningar fram en kalkyl där tillägget för rostfria vitvaror var beräknat till 40 000:-. Fick aldrig svar på vad den siffran kom ifrån eftersom vi hittade en seriös säljare på Vallsjöhus i Norrköping. Det valet har vi aldrig ångrat!
 
Det låter ju väldigt trist. Jag gillar verkligen deras hus. 2 personer med samma erfarenhet verkar ju inte så lovande... ska kolla vidare.
 
Du kan ju alltid ta med deras ritningar till någon annan husleverantör så ska du se att de kan rita om huset "lite" så att du får precis osm du vil ha det!
 
Mycket smart idé!
 
matbr107:s inlägg grundar sig säkert på den gamla agenturen för Värsåsvillan i Norrköping/Linköping.
Vi har byggt med den nya agenturen och är mycket nöjda. Alla fel som blev till i inledningsskedet under "gamla agenturen" har rättats till.
Byggfirman=agenturen i Norrköping ska ha idel lovord. Dom fick ta över en hel del strul från tidigare ägare och har verkligen ansträngt sig för att rätta till allt. Det enda man kan säga är väl att byggboomen stört arbetet en aning men inga stora problem har uppkommit. Du behöver inte vara rädd för kontakt med dem.

Viola
 
Hej!

Vad glad jag blir, jag gillar ders hus så mycket så jag hoppades att få höra något positivt. Jag fick ett snabbt svar av säljaren Anneli i Stockholm. Återkommer med hur det fortgår.

/
Petra
 
Vi hade kontakt med den för nästan exakt två år sedan. Har inte hört att de har agentur sedan dess men jag kan ju ha fel. Kul om de har fått tummen ur för de gör ju som sagt fina hus i fabriken men i slutänden handlar det ju alltid om hantverkarnas kvalitet för att få en fin finish på huset!
 
Hej Petra!
Vi bygger med Värsåsvillan och hitills har det fungerat bra. Vår säljare i Stockholm är verkligen hjälpsam och tillmötesgående, men lite virrig ibland.
Om man bygger med delad entreprenad och alltså själv är byggherre, skall man veta att man måste fixa mycket själv, men bara man är nogrann och förstår att allt fixar sig tillslut går det bra.
Om det blir Värsåsvillan och du bygger i Stockholm, så försök få till ett kontrakt med Värmdö grävteknik för både grund och markarbeten, han är verkligen proffsig, kunnig och erfaren.
Lycka till /j
 
Här kan du se varför vi inte valde Älvsbyhus:

svt.se - Nyheter

Vi har just skrivit kontrakt med Fiskarhedenvillan, det har varit mycket bra att ha att göra med så här långt. Det är dock inte Prefab.
 
Man kan ju undra hur danska och svenska byggnormer skiljer sig åt.
Har vi undermånliga normer i sverige?
Älvsbyhus har gjort en blunder somm byggt med andra normer än de som gäller i danmark men det kan ju inte vara helt felaktigt om de följt svenska normer i alla fall. jag menar husen ramlar väl inte ihop och blir mer mögliga och dyligt än här?
 
hejhej! vi har ritat vårt hus själva och varit i kontakt med ett antal husbyggare, av olika anledningar sökte vi vidare och fick kontakt med Värsåsvillan. Även det var stockholmskontoret. Otroligt snabba, inom en och en halv vecka hade vi fått offert från både Värsåsvillan, spräng och grund - som är värmdö grävteknik, samt skrivit. då bygger de enligt våra ritningar. vi e jättenöjda! so far so good är vi nöjda med Värsåsvillan.. sen har man märkt att man alltid måste dubbelkolla ritningar etc supernoga (håller med om virrigheten), men så är det ju alltid när det är så många personer inblandade.. gå gärna in och följ vårt bygge - dreamhouse. lycka till!!!
 
Än så länge måste jag säga att Värsås säljare Anneli skött sig super. Efter bara några dagar fick vi specificeradeofferter på två olika hus. Vi måste bara gå igenom allt och se exakt vad vi vill ha och jämföra med Skidstas förslag (som vi även haft kontakt med). Kul att få så mycket feedback!
Vi ska bygga i Södermanland, söder om Nyköping fast vi bor i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.