Har sökt och fått beviljat bygglov för en fasadförändring (sätta igen garageport och ersätta med ett fönster) och upptag av ny dörr i en innervägg.

Nu har bygglovet strax varit publicerad i Post och Inrikes Tidningar i de stipulerade fyra veckorna som krävs innan startbesked, men tydligen ska vi också ha ett tekniskt samråd med en inspektör och ingen inspektör har utsetts och jag får inget svar när detta samråd ska ske.

Så min fråga är: får verkligen en kommun dra ut på tiden helt utan rimlig orsak? Borde inte jag bli kontaktad innan dessa fyra veckor tagit slut? Jag har ju redan väntat nästan 10 veckor på själva bygglovshandläggningen, känns lite surt att vänta ett ospecificerat antal veckor på startbeskedet...
 
  • Ledsen
SonnyListon
  • Laddar…
I min kommun står det så här i bygglovsbesluten;

”Kontakta byggnadskontoret för att boka tid för tekniskt samråd” dvs när bygglovet är beviljat är det upp till sökanden att initiera ett möte. Det står inte något sådant i ditt bygglov?

Många här bokar tid för samråd så fort de fått bygglovet eftersom de vet att inspektörerna ofta har mycket att göra (ännu mer i corona-tider). Andra hör inte av sig förrän nåt år senare när de är redo att köra igång.
 
Redigerat:
Nej, i beskedet om mitt bygglov står följande:

"Ärendet kommer att tilldelas en byggnadsinspektör som kommer att bedöma förutsättningarna för beslut om startbesked både för de bygglovpliktiga delarna men även de anmälanpliktiga (håltagning). Byggnadsinspektören kommer att kontakta dig med information om eventuella kompletteringar samt kallelse till tekniskt samråd"

När jag loggar in på bygglovssidan på kommunen så står det "Inspektör ej utsedd".. Hopplöst. Har mailat men får inget svar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Nej, i beskedet om mitt bygglov står följande:

"Ärendet kommer att tilldelas en byggnadsinspektör som kommer att bedöma förutsättningarna för beslut om startbesked både för de bygglovpliktiga delarna men även de anmälanpliktiga (håltagning). Byggnadsinspektören kommer att kontakta dig med information om eventuella kompletteringar samt kallelse till tekniskt samråd"

När jag loggar in på bygglovssidan på kommunen så står det "Inspektör ej utsedd".. Hopplöst. Har mailat men får inget svar.
Du får bara en allmän kallelse till tekniskt samråd, tiden måste du boka själv.

Och det kan du göra samma dag som du fått bygglov.

Det är bara att jaga dom så du får ett underlag för samrådet (och tid).

Upplägget varierar mellan kommuner.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Du får bara en allmän kallelse till tekniskt samråd, tiden måste du boka själv.

Och det kan du göra samma dag som du fått bygglov.

Det är bara att jaga dom så du får ett underlag för samrådet (och tid).

Upplägget varierar mellan kommuner.
Nej, tyvärr är det inte så i Stockholm. Jag ringde nyss och mycket riktigt så ska jag bara sitta i båten och vänta så kommer en inspektör ta kontakt med mig. Kanske om en vecka, kanske om hundra veckor. Allmänt råd: flytta inte till Stockholm om ni inte gillar att bli arga som fan på kommunens stup i kvarten.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Med den byråkratin är det inte konstigt om man "glömmer" bygglov
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Nej, tyvärr är det inte så i Stockholm. Jag ringde nyss och mycket riktigt så ska jag bara sitta i båten och vänta så kommer en inspektör ta kontakt med mig. Kanske om en vecka, kanske om hundra veckor. Allmänt råd: flytta inte till Stockholm om ni inte gillar att bli arga som fan på kommunens stup i kvarten.
Jag tror nog att du får en kallelse till tekniskt samråd där det står vilka handlingar du ska ta fram inför samrådet.

Men det står inget datum på kallelsen, utan du får boka den då du har handlingarna framme.

Så fungerar det på fler ställen och många ställen är mycket långsamma.

PS. Jobbar som kontrollansvarig så detta problem är vanligt. Jaga på mer. Mycket enkla ärenden kan man få startbesked på direkt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det verkar inte sannolikt att det kommer behövas ett tekniskt samråd för det du ska göra, men du behöver ju ändå ett startbesked, så det kanske kvittar i sammanhanget.
 
Redigerat:
Contrefort Contrefort skrev:
Det verkar inte sannolikt att det kommer behövas ett tekniskt samråd för det du ska göra, men du behöver ju ändå ett startbesked, så det kanske kvittar i sammanhanget.
Tänkte också så. Det känns som en åtgärd som kunde fått startbesked i bygglovet (om TS lämnat in en enkel kontrollplan som godkänts).
 
A Autodidak1 skrev:
PS. Jobbar som kontrollansvarig så detta problem är vanligt. Jaga på mer. Mycket enkla ärenden kan man få startbesked på direkt.
Nu har jag jagat på i flera månader och tyvärr så är det helt enkelt så att Stockholm har "kö" för tekniskt samråd. Ingen jävel kan säga hur lång kö, men jag har hört folk som ska bygga lösvirkeshus och har fått vänta i mer än 5 månader. Helt Kafka-artat.

Vore intressant att höra om någon annan från Stockholm drabbats av denna kö (eller myndighetsobstruktion snarare). Jag tillhör Västa Söderorts bygglovsdistrikt. Hur ser det ut i andra distrikt?
 
Nu har jag fått startbesked. Tog bara fyra månader från bygglovsbeslutet. Bra jobbat Stockholm :confused:
 
P
Det tog närmare ett halvår för oss (inte Stockholm). Det var ett jäkla bök att dra ur byggavdelningen vilka kompletterande dokument som krävdes för startbesked och vilka krav dokumenten skulle uppfylla.

Istället för att presentera en specifikation på nödvändiga dokument och vilka formella krav som ställdes på dokumenten så kom begäran av dokumenten en i taget. När ett dokument var inlämnat tog det ett tag och sen kom begäran av nästa dokument.
 
  • Wow
svirrsvirr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.