Ngn som har erfarenhet av att bygga bastuflotte?
Har sett lite olika konstruktioner när det gäller flotten. Att man använder pontoner, flytblock eller tunnor?
Funderar även på vad det kan kosta och hur lång tid det tar att bygga?
Tänker att vi köper en del saker beg. Dörrar, fönster och aggregat. Tänker att den ska användas året runt så man bör väl isolera den.
Tror inte det är så lätt att bygga flotten. Sett andra som byggt där man haft problem med tyngdpunkten.

Bastun får vara för 6-8 personer. Och ett litet omklädningsrum före bastun.
Tacksam för lite tips (y)
 
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu är jag lite negativ, men tänk på att ni behöver bygglov. Oavsett om ni säger att ni ska flytta flotten lite nu och då.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu är jag lite negativ, men tänk på att ni behöver bygglov. Oavsett om ni säger att ni ska flytta flotten lite nu och då.
Okej! Jag visste inte att det krävs bygglov för en bastuflotte.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Sätt en elmotor på den och kalla den en bastubåt så är problemet löst.
 
  • Gilla
Christian 99
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu är jag lite negativ, men tänk på att ni behöver bygglov. Oavsett om ni säger att ni ska flytta flotten lite nu och då.
Har du någon källa på detta?
Att behöva bygglov för en flotte har jag aldrig hört talas om. Säger absolut inte att du har fel så jag aldrig undersökt saken. Blir dock nyfiken då jag har planen att bygga en bastuflotte inom några år.
 
Mtp balans så är det nog en fördel om själva flottan och pontoner är ngt större än själva bastun så att det blir mera stabilt. Kan säkert göras med tunnor och flytelement men iaf xps/eps elementer tenderar att gå i upplösning och tål lite. Det bästa är nog färdiga pontoner med prefabrikerade infästningspunkter för bjälkar.
Flotte med bastu byggd på träpontoner, uteplats och stegen ned till vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
När bygglov diskuteras tar man hänsyn till syftet med byggnaden/bastuflotten/bastun på hjul i trädgården. Och varaktighet, dvs hur permanent placeringen i verkligheten är tänkt.

Att ha en eka placerad vid en brygga innebär, i andemeningen, att meningen är att ekan ska ut på sjön och där idkar man aktiviteter som att fiska, sitta och sola, lägga till vid olika platser. Helt ok.

En bastu på ett släpvagnsunderrede som finns på tomten anses som en stadigvarande placering, även om den dras runt på fastigheten och placeras på olika platser med jämna mellanrum. Dvs den kräver bygglov.

Samma sak med en bastuflotte som mestadels av tiden ligger förankrad vid samma plats. Den kräver bygglov, även om man lite då och då tar ut den på sjön.

Det här finns det prejudikat och domar på (men orkar inte nu leta reda på den).

Det har varit allt för vanligt och nästan blivit en skröna, att bara man flyttar/åker ut med bastun nån gång så undgår man bygglov. Det är inte sant.

Det som är viktigt är SYFTET med placeringen och om man anser att det i grunden finns en VARAKTIG placering.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.