OK, jag behöver kapa en 30mm laminatskiva. De två delarna kommer sitta på var sin sida av spisen (vanlig, ej inbyggnad) och de snitten in mot spisen kommer man inte kunna dölja med kakel/fog som man kommer med de två andra kortsidorna (in mot väggar).

Så nu till frågan, kommer det gå åt skogen och bli flisat och fult? jag kommer sätta kantlist men om man får större flisor på ovansidan blir det ju inte snyggt.

Att såga underifrån och ev tejpa snittet med kraftig tejp brukar vara enda rådet som ges.
 
T
Japp, såga underifrån så blir det inga flisor om det är en sticksåg. Vanlig såg kör man uppifrån.
 
Cirkelsåg från undersidan och börja såga i framkanten så går det bra, tejpa snittet också.

Kan du inte kapa skivan i rätt längder och använda "fabrikskanterna" in mot spisen?
 
T
Jesca_j skrev:
Kan du inte kapa skivan i rätt längder och använda "fabrikskanterna" in mot spisen?
Exakt.......................
 
Jesca_j skrev:
Cirkelsåg från undersidan och börja såga i framkanten så går det bra, tejpa snittet också.

Kan du inte kapa skivan i rätt längder och använda "fabrikskanterna" in mot spisen?
Ja det går ju såklart bra, bara att sätta "vänster" del på höger sida av spisen och tvärtom, ibland tänker man inte det där extra steget... Nu skall det ju ändå kapas snyggt då ena väggen bara är ca 40 djup så där har jag ingen fog att dölja snittet bakom. Kör med cirkelsåg från baksidan, tejpar framsidan och börjar i framkant, eventuellt uppfläkning i slutet kommer då också att kunna döljas. Tackar
 
bör inte vara några problem med en cirkelsåg så länge som klingan inte är slö. tejpa och såga från framkant till bakkant från ovansidan.
 
Sågat och klart, de raka snitten blev bra, hade lite problem med framkanten (rundad), oavsett om jag började fram eller bakifrån så slets lite av laminatet bort, det som jag kom på i efterhand som antagligen blivit bättre hade nog varit att sågat den sista biten med fogsvans med lamintatet uppåt, då hade man kunnat "följa" kurvningen och sluppit detta. Men nu är det en mörgrå, nära på svart "spräcklig" skiva så lite svart fogmassa vid kantbandet döljer det skavda laminatet bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.