Hej
Har fått någon typ av ogräs i gräsmattan. Det verkar sprida sig fort med långa rötter.
Bladen är cirka 1,5-2 centimeter långa.
Någon som vet vad det kan vara, eller hur man lämpligast får bort det. Ogräs med små gröna blad bland gräsmatta, synlig spridning med långa rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fått precis samma ogräs och det sprider sig, vet inte hur man får bort det.
 
  • Ogräsväxter mitt i gräsmatta, indikerar behov av ogräsbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tättväxande grönt ogräs bland grässtrån på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
G grogräset skrev:
Hej
Har fått någon typ av ogräs i gräsmattan. Det verkar sprida sig fort med långa rötter.
Bladen är cirka 1,5-2 centimeter långa.
Någon som vet vad det kan vara, eller hur man lämpligast får bort det.[bild]
Välkommen till forumet!

Tyvärr är bilden så liten och jag lyckas inte förstora den så det är svårt att se vad det är.

A AndreasCC skrev:
Jag har fått precis samma ogräs och det sprider sig, vet inte hur man får bort det.
Vet inte vad det heter men jag hade något sånt i min gräsmatta något år eller två också.
Kratta/Räfsa så att utlöparna släpper från jorden, kör gräsklipparen två gånger i veckan eller gräv upp plantorna. Se absolut till att de inte kan bilda frön.
 
Närbild
 
  • Närbild på gröna kvistar och löv bredvid en linjal för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma ogräs i min gräsmatta. Såg det först förra året 2020. Repade upp alla utlöpare och krattade. I år är det tillbaka igen med små 5-6 mm vita blommor.
Tips på hur man får bort ogräset, någon?
 
  • Ogräs i gräsmatta med små vita blommor och gröna blad och utlöpare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Ogräset heter Våtarv https://sv.wikipedia.org/wiki/Våtarv gödsla gräsmattan bättre så får det inte fäste. Å andra sidan är det inget som kommer att förstöra din gräsmatta, dessutom är det ätbart.
 
Nja, det är väl hönsarv på bilden i #5.
 
Efter lite googlande kom jag fram till att det måste vara Mouseer Chickweed. Hittade ingen svensk översättning. Blir lite konstigt namn om man översätter rakt av.
Nån som har någon idé om detta?
 
Knipparv.
 
Hönsarv är lätt att repa upp med hjälp av en grov kam som lyfter upp revorna ovan gräset. Då ser man ”stammen” och kan få loss allt i ett ryck.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.