Hej.
Jag blev lite konfunderad på vad ska jag lägga för väggar. En tillbyggnad som ska vara ett kök. På reglarna satte jag vindskydd sedan spikläkt sen fjällpanel. På insidan har jag isoleringen sen vet jag inte hur ska jag gå tillväga. Ska jag sätta plastfolie på isoleringen eller inte. Sen ska jag sätta direkt gips på eller måste jag ha plywood först och det ska inte vara någon värme alls under vintern. Hoppas nån kan hjälpa mig
 
Ej plast om den inte värms upp året om. Alltid bra med tex osb eller plyfa innan gips för att kunna fästa saker enklare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ej plast om den inte värms upp året om. Alltid bra med tex osb eller plyfa innan gips för att kunna fästa saker enklare.
Tack men när det gäller fukt det kvittar om du har du osb eller ply den skyddar ingenting eller?
 
N naouriz skrev:
Tack men när det gäller fukt det kvittar om du har du osb eller ply den skyddar ingenting eller?

Det finns inget att skydda mot, plastens syfte är att förhindra att varm och fuktig inomhusluft vandrar ut i stommen, eftersom stugan är kallställd och obebodd finns det ingen värme som kan trycka in fukt i stommen.
 
  • Gilla
naouriz
  • Laddar…
En fråga i sammanhanget är hur tjock isoleringen är. Det är främst när isoleringen är tjock som det riskerar att bli problem med fukt. Och skall det inte vara uppvärmt kanske du inte kostar på så tjock isolering. Plywood eller OSB bakom gipset är som sagt bara för att göra det lite starkare och lättare att skruva upp saker på väggarna. Det har ingenting med fukt att göra. Däremot bör du se till att alla skarvar och hörn är täta.
 
  • Gilla
naouriz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.