Hej!

Vi har funderingar på att bygga upp en lite större anläggning med massagebadkar modell 8 personer, bastu, omklädningsrum med 2-3 duschar, en relaxhörna och ett lite mindre rum för diverse behandlingar. Detta ska vi kunna hyra ut till sällskap på upp till ca 10 personer, upp till två sällskap per dag.

Fast vi ska självklart njuta själva också :)

Tanken just nu är att köpa en halvfärdig stuga (typ HälsingeStugor eller liknande), och inreda hälften som gäststuga, och andra hälften som spa.

Jag funderar nu på om man kan bygga spa-delen som ett vanligt våtrum med träreglar, gips alt. masterboard eller liknande, ett rollat tätskickt och kakel och klinkers, eller om man behöver tänka annorlunda pga den intensivare användningen? (dvs måste man undvika _allt_ organiskt material)?

Om någon har andra synpunkter är de också välkomna, ex-vis tips på bra bubbelbad med tillräcklig kvalitet och rening, eller annat ni kan komma på :)

/Fredrik
 
I offentliga miljöer använder man i regel ett cementbaserat tätskikt, samma typ som används som tätskikt i simbassänger. Till exempel Schönox 1K-DS. Den typen av tätskikt ska appliceras på murverk, betong, puts eller byggskivor med cementbaserad yta, till exempel Masterboard. Det kan vara en god idé om det blir jättehög belastning.
 
Tack för ett bra svar!

Det betyder att vi kan titta vidare på trästugor, men väljer bort gipsskivor och ersätter med något cementbaserat. Kanon!

En följdfråga - om man bygger innerväggar mellan två våtrum (ex-vis dush och bastu) tänker man likadant då (träreglar, masterboard, Shönox 1K-DS, kakel) eller ska man satsa på något annat. Alu-reglar eller något murat?

/Fredrik
 
Då måste du ha helt fuktokänsliga material mellan väggarna, och helst ska de ventileras mot ett icke fuktigt utrymme också. Murat är optimalt (då ventilerar man naturligtvis inte).
 
Ett annat alternativ för skiljeväggar kan kanske vara glasväggar, blir luftigt och fuktokänsligt, beror givetvis lite på vilken funktion väggen skall ha men tex som skiljevägg mellan duschar kan det vara en snyggt och praktisk.

Jag tror ditt största problem blir golvet, både mht svikt men även bärighet för ett 8 personers kar, tror inte ens reglar cc300 + spån+gips+flyt är ett alternativ i ditt fall, dels mht vikten och dels för styvheten för plattsättning

Ett gjutet bälklag (platta på mark) är nog att betrakta som ett krav i detta fallet, då har man även möjligheten att mura ev innerväggar om man så önskar, precis som Jon skriver. Tänk även igenom fallplaneringen noga så att man inte får massa åsar på golvet, i ditt fall torde de "nya" brunnarna typ Unidrain vara optimala.
 
Peter, har Unidrain blivit godkända för anslutning till tätskikten? Sist jag kollade var de inte det.

Kloka synpunkter förresten, gjuten platta är nästintill självskriven i det här sammanhanget.
 
Unidrain är en "dallas"historia utan dess like, sammanfattningsvis är den godkänd av SP "Unidrain golvavloppssystem är typgodkänt enligt SS/EN 1253 och uppfyller kraven i gällande installationsregler", CE-märkt och allt sånt men INTE godkänt enl "NRK 17?" (kommer inte på rak arm ihåg regeln) som i korthet är ett godkännande som de svenska brunnstillverkarna står bakom, det faller på att den inte skall monteras minst 200mm från vägg och inte har klämring vilket är ett gammalt krav från "plastmattetiden" Så om den är godkänd eller ej beror på den som upphandlar, dvs enl vilken kravdokumentation man utgår från.
 
Ah. Men så länge detta inte står helt klart så ställer jag mig lite skeptisk till att installera Unidrain. Har du koll på hur försäkringsbolagen ställer sig till detta? Det är ju i slutändan det som räknas..
 
Om man skall vara riktigt petig, så borde en spa anläggning, som används till uthyrning, inte gå under de våtrumsreglerna som gäller i bostäder.
 
Fn godkänner iallafall LF i skåne dem men inte GABO, dvs de är OK vid renovering men ej nyproduktion. Ändring på detta lär komma.... innan/under sommaren enl "vanligtvis säkra källor"
 
Ardexsmitten, menar du att PER's branschregler och de system och konstruktioner de godkänner inte gäller i den typen av utrymmen? I och för sig är kanske inte brunnarna direkt godkända av BKR, men tätskiktstillverkaren ska väl testa sitt tätskikt med brunnen på något sätt, misstänker jag?
 
Jag har försökt hitta det på text, så jag kan hänvisa till det, men det står inte mycket i branschreglerna. Men i del 2, punkt 1, Reglernas tillämpning, så står det att det inte gäller simbassänger och bassängrum.
 
Jag kikade också på just det stycket innan jag skrev det förra inlägget. Men i vilket fall, kraven borde om något vara högre i offentliga miljöer.

Kolla dessutom i andra stycket under 5.1, där anger de ju ett högre krav på väggar i offentliga lokaler. Vilket ju då innebär att jag tar tillbaka mina råd till trådskaparen och påstår motsatsen (även om det säkert skulle funka med minerit och bra tätskikt). Sorry, en miss av mig. Nanne, mura dina väggar.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.