hej

Jag undrar om det är någon bra ide att sätta klinker i köket(med golvvärme) om man har en torpargrund?

/jn
 
Ja.. Det är väl varken bättre eller sämre än att ha det om man har någon annan typ av grund. Men som vanligt måste ju underarbetet utföras rätt, och det är lite mer jobb att förbereda ett träbjälklag (som ni väl har?) för plattsättning än om man har platta på mark.
 
jon_h skrev:
Ja.. Det är väl varken bättre eller sämre än att ha det om man har någon annan typ av grund. Men som vanligt måste ju underarbetet utföras rätt, och det är lite mer jobb att förbereda ett träbjälklag (som ni väl har?) för plattsättning än om man har platta på mark.
ja det finns träbjälklag, men måste man minska cc avståndet mellan bjälkarna eller vad bör man tänka extra noga för(vad gäller bjälklagen)?
 
man79 skrev:
hej

Jag undrar om det är någon bra ide att sätta klinker i köket(med golvvärme) om man har en torpargrund?

/jn
Vi har torpargrund under köket. Där har vi lagt cementplattor och för att golvet inte ska svikta (och knäcka plattorna)är det 30 cc som gäller. Vi har golvspån med golvvärmen, golvgips för att säkerställa styvheten, sedan sattes plattorna med fix.

Varför skulle det inte vara någon bra idé, vad är du orolig för?

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Vi har torpargrund under köket. Där har vi lagt cementplattor och för att golvet inte ska svikta (och knäcka plattorna)är det 30 cc som gäller. Vi har golvspån med golvvärmen, golvgips för att säkerställa styvheten, sedan sattes plattorna med fix.

Varför skulle det inte vara någon bra idé, vad är du orolig för?

// Snäckan
Hej

Tänkte bara om inte det blir lite för tätt ner till grunden(iof så är det bara en liten del av huset som har klinker) men i alla fall , har jag förstått Er rätt nu så har ni (underifrån sett) bjälklag(med isolering m m),golvspån, golvgips och cementplattor(med fix).Är cementplattor starkare eller styvare än klinkers?

//jn
 
Styvare, nej, starkare, kanske. Fast det har ju ingen som helst betydelse i praktiken, eller hur tänker du?
 
man79 skrev:
Hej

Tänkte bara om inte det blir lite för tätt ner till grunden

Är cementplattor starkare eller styvare än klinkers?

//jn

För tätt för vadå? Torpargrunden ska på intet sätt ventileras UPP i huset!
Förklara hur du menar.

Cementplattor är betydligt mer porösa (känsliga) än klinkers. klinkers är högbränt stengods, där du har små stenpartiklar som fungerar som armering och har smält samman.

Cement är endast ett hydrauliskt bindemedel som hårdnar genom reaktion med vatten.


(Betong är ballast (gruspartiklar) "ihopklistrade" med cement...)

// Snäckan
 
Snäckan, har du någon bild på ert golv? Är lite nyfiken på hur det ser ut.

Edit: Sorry, missade hemsidan, där hittade jag en bild. Hur funkar de där, är de genomfärgade eller har de ett ytskikt?
 
jon_h skrev:
Styvare, nej, starkare, kanske. Fast det har ju ingen som helst betydelse i praktiken, eller hur tänker du?
jag tänkte nog lite fel med att fråga om cementplattorna är mer styvare än klinkers:D ....måste erkänna att jag är en väldig glad amatör i detta område...men jag lär mig lite varje dag om golv....nåja men varför har det ingen betydelse om man väljer cement- eller vanlig klinkerplattor?
 
Varför skulle det ha betydelse hur styva de är? De kommer ju inte belastas med knäckande krafter överhuvudtaget.

Sen kan plattvalet ju ha betydelse ur andra avseenden än styvheten, till exempel spilltåligheten och sånt, men jag kan ingenting om cementplattor.
 
snackan68 skrev:
För tätt för vadå? Torpargrunden ska på intet sätt ventileras UPP i huset!
Förklara hur du menar.

Cementplattor är betydligt mer porösa (känsliga) än klinkers. klinkers är högbränt stengods, där du har små stenpartiklar som fungerar som armering och har smält samman.

Cement är endast ett hydrauliskt bindemedel som hårdnar genom reaktion med vatten.


(Betong är ballast (gruspartiklar) "ihopklistrade" med cement...)

// Snäckan
ok, tack för upplysningen. Men ska inte ett hus med torpargrund ha en viss självdrag...eller gäller det inte grunden.....
 
Visst måste grunden ventileras, men som Snäckan säger, det sker ju inte alls genom bjälklaget. Ventilationen till grunden sker i regel mot uteluften (och i vissa konstruktioner blåser man ut husets frånluft genom grunden).
 
Ok, men vad ska man speciellt tänka på om man väljer klinker som golv med torpargrund?
 
man79 skrev:
ok, tack för upplysningen. Men ska inte ett hus med torpargrund ha en viss självdrag...eller gäller det inte grunden.....
Du tänker nog på en traditionell torpargrund - en som man byggde förr i tiden! :)

Då började murstocken redan i torpargrunden och tack vare den termiska drivkraften (värme stiger) så "sögs" den fuktiga luften i grunden ut genom skorstenen!

( Problem i dessa torpargrunder uppstår när man inte längre använder de öppna spisarna)

Så bygger man inte idag - utan torpargrunden ventileras direkt till uteluften genom muren.

Så! Detta kommer inte att påverka ditt materialval vad gäller golvet i ditt kök. Däremot bör du lägga ett bjälklag med 300 mm c/c

// Snäckan
 
jon_h skrev:
spilltåligheten och sånt, men jag kan ingenting om cementplattor.
hahhahah! "Spilltåligheten" är nästan obefintlig på cementplattor - som sagt - det är ett poröst material.

// Snäckan

ps. vivalde det för att det är snyggt (och handmålat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.