Jag har tre stycken kablar som ligger på vinden som jag är lite nyfiken på och skulle vilja identifiera. Alla tips mottages tacksamt.
Den första kabeln tror jag att jag har koll på, det är en antennkabel från en gammal parabol genom en ventilationskanal till vardagsrummet.
Kabel 2 kommer också från taket. Kanske från en antenn som inte finns längre? Men har någon en idé om hur jag ska hitta var den tar vägen när den försvinner ner i bjälklaget?
Kabel 3 är ett större mysterium, den kommer från gaveln, i närheten av imkanalen och försvinner i närheten av några ventilationskanaler mitt i huset. Kan det vara en fuldragen elkabel? Ska se om jag känner nån som kan identifiera den.

Men alltså, hur vet jag vad det är för kablar och har någon en idé hur jag ska kunna hitta var de tar vägen? Ser inga märkningar alls på dem.
 
tommib
Lite bilder hjälper ju....

Du tar reda på vart de går genom att följa dem, svårare än så är det inte. Inte lättare heller för den delen...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Två halvtaskiga bilder. Kabel 1 och 2 i luften och 3 ligger på golvet. Har följt dem så gott det går men de försvinner ner i huset. Hade hoppats på ett lite lättare sätt att hitta eller gissa var de tar vägen.

Kabelrör och kabel hänger ovanför isolering i ett husvindsutrymme, med öppen murtegelvägg och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindutrymme med synliga träbjälkar, två kablar hängande och en liggande på isolerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Telefon, nätverk eller tv skulle jag tippa på.
 
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Telefon, nätverk eller tv skulle jag tippa på.
Sitter där inte antenn/parabola?
 
Jo, kabel nr 1 går från parabol till vardagsrummet. Det är den enda jag har lyckats följa. De andra två är ett mysterium.
 
Kabel 3 gissar jag är en koaxialkabel från första till andra tv-uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.