Sitter och letar kraftiga gångjärn på nätet men hittar inget intressant. Stora starka som står mot rost. Det är utanpå liggande modell som ska hålla portarna i ett uthus jag söker..
Tacksam för tips...
 
A
Det passar inte med hakgångjärn av något slag?
 
Handyman 1 skrev:
Det passar inte med hakgångjärn av något slag?
Jo bara jag hittar nåt som faller mig i smaken och det har jag inte lyckats med ännu...
Ska vara kraftigt, tänker skruva fast det med genomgående bult. Korrisions beständigt, galvat?
 
Beror ju på vad det ska vara för stil på det, tittar man hos Lantmännen och snarlika ställen är det inga problem att hitta något kraftigt.
 
Här finn något och sätt 3 st på varje del , 20 cm från nere och 20 cm från uppe + 1 st ca 50 cm nedanför det övre. Det som är svårt och viktigt är att få porten att inte hänga sig i sin egen konstruktion, vill gärna hänga ner sig på låssidan. Men kan göras rätt bra med en vajer i liv med översta gångjärnet och ner diagonalt till nedre hörnet och ha en vantskruv som kan justeras efter hand om det behövs. Att bara försöka att nara snett med virke är dömt att misslyckas utan vajer. Bäst är med en svetsad ram och en vajer.

https://www.byggmax.se/hakgångjärn-...qsEAaN0Hiil-NArfKIPh9RoCNvEQAvD_BwE#973=47775
 
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finn något och sätt 3 st på varje del , 20 cm från nere och 20 cm från uppe + 1 st ca 50 cm nedanför det övre. Det som är svårt och viktigt är att få porten att inte hänga sig i sin egen konstruktion, vill gärna hänga ner sig på låssidan. Men kan göras rätt bra med en vajer i liv med översta gångjärnet och ner diagonalt till nedre hörnet och ha en vantskruv som kan justeras efter hand om det behövs. Att bara försöka att nara snett med virke är dömt att misslyckas utan vajer. Bäst är med en svetsad ram och en vajer.

[länk]
Börjar bli aktuellt för mig nu, att ordna en justering med vajer och vantskruv.
Tror jag förstår hur du menar..TROR..
Du har ingen bild på en vajer och vantskruv installation?
 
Med en större dörr och hakgångjärn så kommer den alltid den att sjunka av egen tyngd, oavsett naren som ska stadga den, en nar ska gå från nedre gångjärnet diagonalt upp till övre hörnet. Det brukar inte bli bra ändå, så en vajer med vantskruv som dras diagonalt med infästning vid översta gångjärnet och ner är ett sätt att hålla igen krafterna som blir, det gäller då att vajerns infästning är riktigt bar så inte dessa bockas eller går ur, s.k ögelbult ( svetsad ögla ) med stora brickor och mutter på båda sidor brukar hålla. Det kan vara bra att dra till någon extra cm på vajern i början så dörren liksom vill tippa upp och justera mer exakt senare. Ögelbult som den här men svetsad ögla, i övrigt en enkel skiss, ska sätta vajer på mina dörrar, dom 2,5 höga och 2 breda och vill hänga lite nu.
 
  • Ögelbult i metall för användning i dörrkonstruktioner för att förhindra att dörren hänger.
  • Skiss som visar förstärkning av en dörr med röd vajer och blå nar för att förhindra att den sjunker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.