Hej alla,

jag har tröttnat på att klippa gräset men har en lite lurig tomt (tror jag) när det kommer till robotgräsklippare så nu ber jag er om lite tips och råd.

Jag har försökt läsa på en del senaste veckan men det finns verkligen en djungel av klippare och alternativ.

Vår tomt är totalt 2500m2 men jag uppskattar att den yta jag vill klippa är mellan 1200-1500 ungefär och utspritt på alla sidor om huset. Tomten har en stor slänt på mellan 8-32% (5-18 grader) och två brantare slänt/terrasseringar som lutar ca 60% (30 grader). En stor yta är avdelad utav en grusbelagd uppfart från gatan upp till huset.

Jag har gjort en skiss med gardenas Garden Planner där jag har märkt ut dom mått jag tror är mest relevanta. Den blåa linjen är ungefär hur jag tänker mig begränsningskabel till att börja med. Bifogar några bilder också för att ge en lite bättre överblick.

Vad jag förstår är det bra för laddstationen att vara i norrläge så jag tänkte att bäst är på någon av dom två gröna ringarna jag har ritat ut i nordvästra hörnet på huset. Där är den också bäst insynsskyddad. Den placeringen känns lite komplicerad för roboten dock. Det andra alternativet jag kan tänka på som inte kräver nya eluttag är den gröna ringen söder om huset vilket känns mer centralt på klippytan men tydligt synlig för förbipasserande.

Jag skulle helst komma undan med en lösning för 10-15 tusen men vet inte om det är görbart?

Saker jag är osäker på är vilken klippare, placering av laddstation, hur man gör med övergången över uppfarten och ifall guideslinga behövs? Och säkert massa andra saker som jag inte vet om än :)

Tanken är att inkludera studsmattan etc men vägen dit är full med stubbar och gropar som jag håller på och fixar i ordning först.

Översikt:
Skiss över en tomt med markerad gräns för robotgräsklippning, inklusive hus, uppfart och varierad terräng med lutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nordvästra hörnet, slänten bak och vägen in:
Trädgård med ojämn slänt och grön gräsmatta intill vit husvägg med fönster och källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med stenmur, gräs och trädäck, tillfälligt staket och utemöbler, problematisk för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsytor i öster med uppfart mellan sig:
En ojämn trädgård med gräsmatta och buskage vid sidan av en grusbelagd uppfart, potentiell yta för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med slänt nära hus och grusuppfart, bil parkerad, träd och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för hjälpen alla!

Vänliga hälsningar,
Joel
 
  • Trädgårdstomt med ojämnt gräs och slänter nära husets vägg, potentiell utmaning för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med slänt och stenar framför en vit byggnad; kläder hänger på en torklina i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdstomt med gräsmatta, stenparti och växthus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta ut en representant från någon få för att titta på tomten så du får förslag på klippare och installation. Har själv en lite komplicerad tomt där jag trodde en robot skulle ha problem. Jag pratade med en HQ få och dom kom ut o tittade. Köpte både klipparen och installation av dom så dom fräste ner kabeln. Blev riktigt bra, kabeln är inte synlig någonstans och en med kompetens som gjort dragningen så den blev också perfekt.
 
15 tkr tror jag blir svårt. Husqvarna 315 är det minsta jag skulle gå på (kanske rent av 420 för att få dubbla guider, men det behövs nog inte, men kanske sen om du ska klippa mer av tomten) och då tror jag att du får räkna med 20 tkr inkl. installationsmaterial.

Jag skulle inte sätta laddaren längst in i en tarm sådär, utan på en större öppen yta. Jag gissar att du kan få fram lite el på andra sidan huset med, så föreslår exempelvis i skugga av trädet där. Det viktiga är att det inte är direkt solljus vid laddningen, men det går ju att lösa med ett hus också.

Guiden skulle jag dra typ enligt bilden nedan, med kanske än mjukare svängar.
Illustration av en trädgårdsplan med markerade klippområden och guidelinjer för robotgräsklippare, föreslagen laddningsstation under skuggan av ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.