Hallå! Jag har ett Schneider Exxact https://www.elbutik.se/product.html...JikXfHn6KXkguXylC1ueSUkTE2LLiMDBoCflkQAvD_BwE i hallen och i andra änden av kabeln nere i källaren vill jag sätta en vanlig RJ45. Den ska in i routern och jag vill ha 1000 mbit mellan routern och switchen här uppe.

Hur ska jag sätta kablarna i dom respektive ändarna, i vilken ordning ska paren in? Blir bara förvirrad av alla standarder. Ska bägge ändarna sättas enligt T568B-standard?
 

Bästa svaret

Totte_S
Bägge ändar enligt B. Tvinna upp minimalt, max 5 mm.

Om du dragit en längre installationskabel och gjort det ganska permanent så föreslår jag att du sätter ett uttag även vid routern, eller ännu hellre en liten patchpanel.
Det vanligaste är att man terminerar en installationskabel i en patchpanel så att du har "honor" i båda ändar. Sedan ansluter du utrustning i ena änden med en patchkabel, och en annan patchkabel i andra änden mellan din router/switch och "honan".
 
Redigerat:
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Som totte hintade, viktigt med rätt kabel till rätt kontaktdon. Installationskabel med solida ledare till uttag med krone-plintar. Mjuk, flerkardelig patchkabel till rj45.

Själv har jag dragit ömsom patchkabel och ömsom Installationskabel genom väggarna beroende på vad som finns i andra ändan. Men man får se till att de termineras på båda ändar med kontaktdon som sitter ordentligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Bägge ändar enligt B. Tvinna upp minimalt, max 5 mm.

Om du dragit en längre installationskabel och gjort det ganska permanent så föreslår jag att du sätter ett uttag även vid routern, eller ännu hellre en liten patchpanel.
Det vanligaste är att man terminerar en installationskabel i en patchpanel så att du har "honor" i båda ändar. Sedan ansluter du utrustning i ena änden med en patchkabel, och en annan patchkabel i andra änden mellan din router/switch och "honan".
Ja det är en kabel med solida ledare dragen där den gamla telekabeln gick förut. Är med på resonemanget, sätter ett uttag även vid routern. Har lös patchkabel och RJ45-or hemma så jag gör en kort kabel mellan uttag och router där nere :D
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Som totte hintade, viktigt med rätt kabel till rätt kontaktdon. Installationskabel med solida ledare till uttag med krone-plintar. Mjuk, flerkardelig patchkabel till rj45.

Själv har jag dragit ömsom patchkabel och ömsom Installationskabel genom väggarna beroende på vad som finns i andra ändan. Men man får se till att de termineras på båda ändar med kontaktdon som sitter ordentligt.
Vad händer om man sätter RJ45 på solid kabel?
 
Totte_S
A Anders_Nilsson skrev:
Vad händer om man sätter RJ45 på solid kabel?
Risken att det skall bli sämre kontakt är större med solid än med flerkardelig. Men det är ännu värre med flerkardelig i Slitsplint, då är det i princip glappgaranti.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Lite småtips.
Installationskabel ska helst ligga stilla men mjuk patchkabel kan man greja lite mer med.

I källaren har jag använt uttagsboxar för keystone.
Vid routern i pannrummet känns det klumpigt med ”riktiga” uttag jag ville ha ut kabeln parallellt med väggen.
https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/keystone/keystone-uttagsbox-1-port-p95435

Har även använt en uttagsbox med 6 portar för ev framtida patchning där 2 kablar går mellan våningsplanen. Man får anpassa sig lite efter huset möjligheter. Borra in infällt i betongväggen kändes inte aktuellt.
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/keystone/keystone-uttagsbox-6-portar-p95438

I den ”riktiga” patchpanelen har jag använt ett Keystone-panelskarvdon för Cat6
https://www.kjell.com/se/produkter/...tone/keystone-panelskarvdon-cat.-6-ftp-p68999
då det kommer in en mjuk kabel som går en liten bit längs en list, men patchas till switchen som alla andra fast och dolt installerade kablar. :p

P.S. Det kan funka lika bra med enkeltrådig kabel i Rj45 kontakter, men den dagen nätverket krånglar kan det kännas skönt att ha byggt med rätt grejer, by the book.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.