H
Diskuterade detta med en vän häromdagen och undrar hur det egentligen ligger till.

Vid byggnation av ett nytt badrum så har du anlitat två företag, ett VVS företag (Säker vatten) som ska dra avlopp och vatten + ett annat företag som ska bygga badrummet (BKR).

Rörmokaren har fri tillgång till badrummet och har i uppgift att montera en traditionell golvbrunn. Rörmokaren monterar den dock för nära vägg enligt säker vatten (mindre än 20 cm)

Firman (BKR som ska bygga badrum kommer och lägger golvvärme och flyter golvet utan att uppmärksamma golvbrunnens felaktiga placering.

Efter flytning utförts så uppmärksammar husägaren att golvbrunnens placering är för nära vägg.

Vem är det som bär ansvaret för att golvbrunnen placerats fel och ska stå för kostnaderna för extra arbete + material?
 
Hemmakatten
Att en golvbrunn ligger ett par cm för nära väggen har ingen betydelse.
 
Claes Sörmland
Har man avtalat om att Säker vatten ska följas med rörmokaren så ska ju denne följa den standarden (Obs, jag har ej kollat Säker vattens skrivningar utan utgår från att infon i tråstart är korrekt). I övrigt måste varje företagare inklusive rörmokaren utföra arbetet fackmässigt, det är ett minimikrav enligt konsumenttjänstlagen. Så rörmokarens installation är felaktig och när det reklameras av konsument så ska felet avhjälpas utan kostnad för konsument. D v s rörmokaren ska installera om brunnen. Rörmokaren har också skadeståndskyldighet för skada som orsakas av förseningen.

BKR-företaget då? Ja de ska följa sina regler i BBV. Jag hittar inget krav på att golvbrunn ska placeras minst 20 cm från vägg i dessa regler (men det är ett långt dokument så jag kanske har missat det). Så de verkar inte ha gjort något fel. De måste också följa tätskiktstillverkarens krav på placering av golvbrunn. Om någon av dess regler kräver 20 cm från vägg för golvbrunnen så har de gjort ett fel som kan reklameras av konsument och de ska kostnadsfritt avhjälpa felet. Om det inte finnas en sådan tydlig regel så får de helt enkelt göra om sin del av arbetet och fakturera konsumenten för det. Konsument kan sedan ställa krav på rörmokaren i form av ett skadestånd för den ekonomiska skadan (=den ökade kostnaden för att lägga om golvvärmen och flyta om golvet).
 
BKR reglerna säger 20 cm. Det framgår även av monteringsanvisningarna för många tätskikt. Så placeringen verkar solklart felaktig. Om man nu mätt korrekt nu.
Har man mindre avstånd får plattsättaren skriva en avvikelse. Som kan ge problem med förs. bolaget om det någonsin blir en vattenskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.