Vi skissar på en planlösning och vill ha lite hjälp med lösningar för badrum och tvättstuga. Vi har möjlighet att ändra mått och flytta väggar om det behövs. Vi vill ha en rymlig tvättstuga med både bänkyta och möjlighet att hänga kläder utan att det blir svårt att komma förbi. Vi vill ha en rymlig dusch, gärna dubbeldusch och ett större handfat. Hur hade ni gjort? Ritning som visar planlösningen med badrum, tvättstuga, sovrum och entré, inklusive mått och väggpositionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag skulle ha TM och TT närmare innerdörren och tvätthon längre bort i stället eftersom det är praktiskt att ha det man använder mest närmast. Annars tycker jag du hade fått fram bra lösningar själv.

Det är ju svårt att se på bilden men det behöver vara minst 50 cm från mitten av toaletten till kommodens sida om det ska vara tillgänglighetsanpassat. Glöm inte att planera in plats för toarulle och handdukar också.

Är det inte bättre om bastudörren är hängd på andra sidan så att det blir lätt att gå från bastun till duschen?
 
Varför är det ”modernt” att ha badrum mm innanför master bedroom? Om föräldrarna inte har samma morgon och kvällsrutiner så skulle jag uppleva det väldigt störigt med spring fram å tillbaka! Detta är nog en fluga som kommer försvinna om sisådär 10-20 år;)
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket Birgit för kloka tankar.
Vi ska absolut ändra bastudörren och kika på hur vi bäst placerar handdukar och toalettrulle samt flytta TT och TM.
 
Jonatan79, det kan man undra:thinking: Vi har fler badrum i huset och om någon annan nyttjar det så blir det utifrån.
 
BirgitS
Nu såg jag att det är en skjutdörr inritad som sovrumsdörr. Tänk på att sådana inte dämpar ljud lika bra, vilket kan vara en nackdel när det gäller sovrum oavsett om det gäller aktiviteter inne i rummet som att bli störd av äldre barn som kommer hem sent.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu såg jag att det är en skjutdörr inritad som sovrumsdörr. Tänk på att sådana inte dämpar ljud lika bra, vilket kan vara en nackdel när det gäller sovrum oavsett om det gäller aktiviteter inne i rummet som att bli störd av äldre barn som kommer hem sent.
Om det är så så håller jag med dig. Då är det ju bättre med en vanlig dörr. Tack!

Badrummets bredd är förresten 2,5 m, kom på att jag glömde skriva det innan.
 
D Dahlskogs skrev:
Om det är så så håller jag med dig. Då är det ju bättre med en vanlig dörr. Tack!

Badrummets bredd är förresten 2,5 m, kom på att jag glömde skriva det innan.[/QUOTE
 
BirgitS
Har du tagit fram något nytt förslag?
 
Hej Birgit!
Ja, vi har ändrat på det men inte fått den nya ritningen än. Nu verkar det vara bekymmer med vissa delar av tomten så vi får eventuellt tänka om angående vår planlösning...
BirgitS BirgitS skrev:
Har du tagit fram något nytt förslag?
 
Hemmakatten
En tung massiv skjutdörr är definitivt bättre än de tunna, lätta, luftfyllda dörrar som finns i 98 av 100 hus idag.

Har haft skjutdörrar i 15 år till bl.a. sovrummet och de är utmärkta. Man måste tänka på att jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med päron.
 
Hemmakatten
D Dahlskogs skrev:
Om det är så så håller jag med dig. Då är det ju bättre med en vanlig dörr. Tack!

Badrummets bredd är förresten 2,5 m, kom på att jag glömde skriva det innan.
Håller inte med Birgit om hennes negativa syn på skjutdörrar. Vi har haft och har det i över 20 år i fyra olika hus och det är utmärkt. Vad är din egna praktiska erfarenhet, Birgit?

Vad man ska tänka på är att man har en tung, massiv skjutdörr.

De flesta vanliga innerdörrar i nybyggda hus är lätta, ihåliga/luftfyllda dörrar och de isolerar verkligen inte mycket = inget. Och lika lite isolerar en sådan skjutdörr, det är i princip en likadan dörr som en innerdörr.

Att tänka på, för att få ned ljudet är att, oavsett dörr, så bör man ha isolerade innerväggar, vilket inte är standard hos många husföretag. Utan isolerade innerväggar så har en massiv eller ihålig dörr liten inverkan på ljudet.

En vägg för en skjutdörr är tjockare, måste vara det. Och med isolering i väggen så är en skjutdörr ett fullgott alternativ till en innerdörr.
 
Redigerat:
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller inte med Birgit om hennes negativa syn på skjutdörrar. Vi har haft och har det i över 20 år i fyra olika hus och det är utmärkt. Vad är din egna praktiska erfarenhet, Birgit?
Det fanns två stycket i lägenheten när vi flyttade in och vi tyckte att de var otympliga att använda jämfört med vanliga dörrar och ljudisolerade sämre än innerdörrarna av samma typ, någon lite lättare typ men inte allra billigaste sorten. Vi fick intrycket av att ljudet framför allt passerade på sidan av dörren alltså via "fickan" i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.