Min fråga har inte med hus att göra men har fått väldigt många bra svar på andra frågor här så jag gör ett försöka. Hoppas det är ok.

För ca 1 år sen hade jag min bil på verkstad och efter felsökning kom vi fram till att det inte var någon idé att laga bilen utan vi valde att skrota den.

Detta sköttes av bilfirman och skroten kom och hämtade bilen. Efter ett par veckor såg jag att drt hade dragits för bil försäkringen som går på autogiro.

Ringde försäkringsbolaget och förklarade att bilen var skrotad och att jag inte ville betala. Vi satte då bilen som avställd och behöver bara betala 400-500kr per år.

Ringde bilfirman och kollade hur det gått med skrotningen, de viste inte viken skrotfirma som hämtade bilen men sa att det kunde ta flera veckor innan systemet var uppdaterat.

Har ringt några gånger till med inte fått några vettiga svar och efter ett tag glömde jag bort bilen. Nu va ett år senare ser jag att bilen fortfarande står som anställd på mig.

Är jäkligt trött på detta men vad gör jag nu?
 
A
P Parkeringsvakten skrev:
Min fråga har inte med hus att göra men har fått väldigt många bra svar på andra frågor här så jag gör ett försöka. Hoppas det är ok.

För ca 1 år sen hade jag min bil på verkstad och efter felsökning kom vi fram till att det inte var någon idé att laga bilen utan vi valde att skrota den.

Detta sköttes av bilfirman och skroten kom och hämtade bilen. Efter ett par veckor såg jag att drt hade dragits för bil försäkringen som går på autogiro.

Ringde försäkringsbolaget och förklarade att bilen var skrotad och att jag inte ville betala. Vi satte då bilen som avställd och behöver bara betala 400-500kr per år.

Ringde bilfirman och kollade hur det gått med skrotningen, de viste inte viken skrotfirma som hämtade bilen men sa att det kunde ta flera veckor innan systemet var uppdaterat.

Har ringt några gånger till med inte fått några vettiga svar och efter ett tag glömde jag bort bilen. Nu va ett år senare ser jag att bilen fortfarande står som anställd på mig.

Är jäkligt trött på detta men vad gör jag nu?
Jag har samma problem med en bil som jag skrotat..
Där bilskroten inte skickat in plåtarna ännu.. trots att det gått 5 år..
65 kr per år kostar det mig...
 
  • Gilla
BTR
  • Laddar…
K
Vad händer om man anmäler den som stulen? Då borde man slippa betala
 
RoTe
Svårlöst problem det där faktiskt. Det finns dock folk som låter en ställa bilen på dom för en engångssumma, har jag hört...
 
H
Jag hade samma.
Men efter 5 år kunde jag skicka in papper till transportstyrelsen att bilen har blivit skrotad men skroten har inte gjort sitt jobb.
De avregistrerade den från mig.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Mikael_L
P Parkeringsvakten skrev:
Ringde försäkringsbolaget och förklarade att bilen var skrotad och att jag inte ville betala. Vi satte då bilen som avställd och behöver bara betala 400-500kr per år.
Vad för nonsens ...
Inte behöver du betala något alls för en avställd bil, förutom registerhållningsavgiften på 65:-/år
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad för nonsens ...
Inte behöver du betala något alls för en avställd bil, förutom registerhållningsavgiften på 65:-/år
Exakt, jag har en gammal avställd hoj fortfarande registrerad i mitt namn, 65:-/år i registerhållningsavgift....

Vad är det för nonsens med att det skulle kosta 400-500:- per år för ett avställt fordon?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
RoTe
Krilleman Krilleman skrev:
Exakt, jag har en gammal avställd hoj fortfarande registrerad i mitt namn, 65:-/år i registerhållningsavgift....

Vad är det för nonsens med att det skulle kosta 400-500:- per år för ett avställt fordon?
Vissa försäkringsbolag försöker lura en att man inte kan avsäga sig "garageförsäkringen"
 
  • Arg
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag bytte försäkringsbolag just när jag ställde på bilen efter avställning. Det visade sig sedan att garageförsäkringen i det tidigare bolaget fortsatte kosta pengar tills jag upptäckte det och sa upp den.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
B
För några år sedan behövde jag ha reda på ödet för en skrotfärdig bil, den var inte värd att laga ansåg verkstaden som fått in den efter en kollision. Ägaren beställde transport för skrotning men vem som utförde transporten och vart bilen tog vägen var det ingen som visste. Ägaren var avliden och det fanns inga efterlämnade noteringar om bilens öde.

Jag tog kontakt med Transportstyrelsen och förklarade läget och efter viss skriftlig korrespondens registrerades bilen som skrotad. Det kanske skulle kunna vara en framkomlig väg för TS också - att kontakta Transportstyrelsen och förklara läget. Jag fick uppfattningen att mitt ärende inte var det första i liknande situation.
 
Problemet är väl antagligen att företaget ifråga inte har skickat den till nån auktoriserad skrot, de avregistrerar en bil på nån dag bara. Antagligen har de väl sålt den till nån som exporterar till afrika eller nåt och då skiter de i resten.Har verkstan nån egen kontakt som mer än gärna betalar bonus till allt som hittas så kanske de är väldigt medgörliga på att döma ut bilar också........
Såna här fall är svåra att lösa. Det kan gå att skriva till bilregistret och förklara läget men hamnar det i fel händer så kan det lika gärna bli nobben och då är det snudd på omöjligt för då ligger det i rullorna att en part har begärt kompletterande bevis. Då ligger det på bilägaren att bevisa att bilen är skrotad eller exporterad och ja det kan ju bli svårt.........Enda chansen är väl de som på typ facebook annonserar om att de löser saken för en slant. Vet dock inte hur de gör men de har väl nån kompis på en skrot eller liknande antar jag som inte bryr sig så mycket. Antagligen är väl inte kontrollerna så stora antar jag.............Tidigare har det ju varit så att de när som helst ska kunna komma och de som nyligen är skrotade ska gå att hitta på skrotgården. Det är därför de numreras med spray oftast.
 
Maskintok skrev:
Jag har samma problem med en bil som jag skrotat..
Där bilskroten inte skickat in plåtarna ännu.. trots att det gått 5 år..
65 kr per år kostar det mig...
Är det inte lite riskfyllt, du har väl fullt ansvar för bilen, kanske polisanmäla att den försvunnit? Fick en hög med parkeringsböter när min bil blev stulen för några år sedan, men eftersom jag polisanmält blev det ingen diskusion.
 
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Är det inte lite riskfyllt, du har väl fullt ansvar för bilen, kanske polisanmäla att den försvunnit? Fick en hög med parkeringsböter när min bil blev stulen för några år sedan, men eftersom jag polisanmält blev det ingen diskusion.
känner Karln sedan 15 år som äger skroten.
Norrlands största bildemontering..
Så jag vet vart den står..
Men ändå så blir man trött på att de inte skickade in plåtarna direkt...
 
Maskintok skrev:
känner Karln sedan 15 år som äger skroten.
Norrlands största bildemontering..
Så jag vet vart den står..
Men ändå så blir man trött på att de inte skickade in plåtarna direkt...
Skicka in plåtarna har man inte gjort sen sekelskiftet tror jag...........Idag är det bara en knapptryckning att skrota en bil och inget behövs skickas in. Ansvaret ligger ju på bildemonteringen att det går rätt till. Är det en auktoriserad skrot och bilen står kvar så är det väl bara knalla dit och begära att de skrotar den. Eller så ta det högre och klaga hos de som håller i auktorisationerna vilka de nu är. Finns säkert nån myndighet för det också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Skicka in plåtarna har man inte gjort sen sekelskiftet tror jag...........Idag är det bara en knapptryckning att skrota en bil och inget behövs skickas in. Ansvaret ligger ju på bildemonteringen att det går rätt till. Är det en auktoriserad skrot och bilen står kvar så är det väl bara knalla dit och begära att de skrotar den. Eller så ta det högre och klaga hos de som håller i auktorisationerna vilka de nu är. Finns säkert nån myndighet för det också.
Jo men jag har inte haft lust att bråka... Men börjar tycka det tar lång tid... Ska begära att de betalar för avgiften iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.