Hej!

Renoverar ett badrum med betonggolv i ett äldre hus. Ska flytta runt avlopp och annat så jag behöver bila upp golvet.
Är inte kunnig i detta så jag har några frågor ..
- Är det lämpligt att bila upp hela golvet eller bila rännor för den nya dragningen.
- Om det blir hela golvet, vad har man för material som kant mellan betong och vägg? Väggarna är vanliga reglade träväggar.
Gpr det med plywood mot betongen eller blir det fuktskador av det.
 
Du måste komma åt att koppla ihop det nya med det gamla som kanske går ner i källare eller grund och beroende på vad det är för rör tidigare, troligtvis gjutjärn.
 
J jonaserik skrev:
Du måste komma åt att koppla ihop det nya med det gamla som kanske går ner i källare eller grund och beroende på vad det är för rör tidigare, troligtvis gjutjärn.
Gjutjärn ovan golv.
Men hur avgränsar jag betongen mot väggen?
Gjutform som ska tas bort eller kan jag lämna den. Blir den inte påverkad av fukten u betongen..?
 
Ska du gjuta nytt golv så är bra att lägga en tunn frigolitskiva 5 mm mot väggen och gjuta mot, ska du flytspackla för att få fall sedan, så är det bara kapa frigoliten och flyta över den. Vad ska du ha mer , värme i golvet eller vad.
 
Bila bort allt. Lägg nytt avlopp. Gjut med EPS betong. Låt torka 1 dag och flytspackla sedan. Smidigt
 
  • Gilla
viccctor och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska du gjuta nytt golv så är bra att lägga en tunn frigolitskiva 5 mm mot väggen och gjuta mot, ska du flytspackla för att få fall sedan, så är det bara kapa frigoliten och flyta över den. Vad ska du ha mer , värme i golvet eller vad.
Tack för svar!
Ja det blir golvvärme, el.
Inne på typen med kabeln fäst på en matta som rullas ut och sen flytspackla.
 
Vad har du under där betongen kommer, stampat jordgolv eller vad, EL-värme, se till att få i isolering under betongen, gärna min 10 cm, om inte så har du nya kompisar i maskarna, värmen går ner och det är nog inte meningen. Och som sägs ut med allt och in med nytt, minsta problemet.
 
  • Gilla
Magnuslarsson72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.