Någon som varit med om att köparens försäljning av tidigare bostads dragit ut på tiden och de viljat hoppa av alternativt skjuta fram tillträdet? Hur har detta lösts ? Skulle vara intressant om någon vill dela erfarenheter inte spekulationer..
 
Vad står det i kontraktet? Oavsett hur andra löst detta så är det ju upptill er då ni båda är bundna av kontraktet.
 
J Johan456 skrev:
Vad står det i kontraktet? Oavsett hur andra löst detta så är det ju upptill er då ni båda är bundna av kontraktet.
Det står att de inte kan bryta kontraktet utan skadestånd. Är därför intresserad av andras erfarenheter
 
M MiaSthlm skrev:
Det står att de inte kan bryta kontraktet utan skadestånd. Är därför intresserad av andras erfarenheter
Då är det det som gäller. Prata med mäklaren om vad som händer om inte köparen får sin nuvarande bostad såld före tillträdesdagen. Mäklaren har förmodligen varit med om såna situationer tidigare.
Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns en försäljningsklausul i kontraktet, det brukar vara det när köparen inte kan tillträda förrän nuvarande bostad är såld. Mäklaren borde ha frågat köparen om det fanns några villkor från bankens sida för att bevilja lån. Eller ljög köparen?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det det som gäller. Prata med mäklaren om vad som händer om inte köparen får sin nuvarande bostad såld före tillträdesdagen. Mäklaren har förmodligen varit med om såna situationer tidigare.
Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns en försäljningsklausul i kontraktet, det brukar vara det när köparen inte kan tillträda förrän nuvarande bostad är såld. Mäklaren borde ha frågat köparen om det fanns några villkor från bankens sida för att bevilja lån. Eller ljög köparen?
Jag talade om för mäklaren att jag som säljare inte godkände något i stilen med att om bostaden inte säljs. Ser ju att köparens lägenhet finns kvar på nätet.
 
R
M MiaSthlm skrev:
Ser ju att köparens lägenhet finns kvar på nätet.
Den kan vara såld likafullt. Jag vet att det finns mäklarfirmor som har problem med sina rutiner att uppdatera hemsidan. Man behöver kolla med mäklaren för att vara säker.
 
Brukar gå att lösa genom att din köpare får betala dina merkostnader så som drift/avgift, räntor på bolån och ev. brygglån du själv väntar på att lösa. Ni får helt enkelt skriva ett tilläggsavtal. Alternativt häver du kontraktet och stämmer köparen..
 
Köparen får väl gå ner i pris och sälja sin lägenhet. Eller får han lösa det med sin bank, något slags kreditiv.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Jag talade om för mäklaren att jag som säljare inte godkände något i stilen med att om bostaden inte säljs. Ser ju att köparens lägenhet finns kvar på nätet.
Nu förstår jag inte riktigt. Var det du som vägrade köparen en försäljningsklausul när ni skrev kontraktet?
Eller har du pratat med mäklaren nyligen och sagt att du inte godtar ett försenat tillträde om köparen inte lyckas sälja sin nuvarande bostad?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Var det du som vägrade köparen en försäljningsklausul när ni skrev kontraktet?
Eller har du pratat med mäklaren nyligen och sagt att du inte godtar ett försenat tillträde om köparen inte lyckas sälja sin nuvarande bostad?
frågade mäklaren om man hade sådan klausul i kontraktet och han svarade nej.
kan godta mot bra ersättning försenad inflyttning
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Fairlane
Har köparen hört av sig med en fråga om att senarelägga tillträdet?

Ni har vad jag förstår inget avtal där köpet är villkorat med att köparen får sin förra bostad såld till ett visst pris, så jag anser att det är köparens problem att lösa.

Har de inte hört av sig så kan det ju vara för att de kan lösa det även om de inte får lägenheten såld till det pris de tänkt sig.

Att deras lägenhet ligger kvar på Hemnet eller liknande skulle jag inte oroa mig förrän köparen hör av sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Lite uppdatering fick idag samtalet från mäklaren att köparen inte får sin lägenhet såld utan vill ha uppskov med en månad. Ersättningen skulle vara att de betalade avgiften för den månaden.
 
Fairlane
Avgifter, då är det en bostadsrätt du säljer antar jag?!

Jag tycker det är snålt. Du har en kostnad för el etc också, samt att du kanske vill ha dina pengar för att betala ditt nya boende, dvs onödiga ränteutgifter.

Det är de som klantat sig, det ska inte gå ut över dig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Avgifter, då är det en bostadsrätt du säljer antar jag?!

Jag tycker det är snålt. Du har en kostnad för el etc också, samt att du kanske vill ha dina pengar för att betala ditt nya boende, dvs onödiga ränteutgifter.

Det är de som klantat sig, det ska inte gå ut över dig.

Tycker att de skall erbjuda sig betala en rejäl summa som kompensation oberoende vilka utgifter som säljaren har. Köparen frågade så sent som i förra veckan om de kunde komma över med några kartonger innan tillträde
, jag sa nej
 
Fairlane
Ja jag tycker också att de ska erbjuda sig att betala en rejäl ersättning. Absolut minimum är ju att säljaren inte förlorar pengar och att bara betala månadsavgiften är en förlustaffär för säljaren.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.