Hej

jag har fått en tomt som är relativt liten, 20 meter bred och 25 meter djup. Alltså 500 m2.

detaljplanen säger att man får bygga 2 våningar med Max byggyta på 140 m2.

huset skall stå 3 m från gatan och man får även bygga 3 m från grannfastigheten.

man får även bygga komplementbyggnad på 40 m2.

Nu till min fundering

Hur ska man tänka här?

gavelstält hus?
Icke gavelatällt?
Är det ovärt att bygga nytt hus på så liten tomt?
tips på bra hus? (Nyckelfärdigt 2 plan är det som gäller för min del. Ca 160-170 m2)

kom gärna med förslag och synpunkter
 
Kanske ett kvadratiskt hus? Alla sidor lika långa och med valmat tak som har fall mot alla fyra sidorna. Och huset placerat mitt på tomten så du har ungefär lika långt till tomtgränsen på alla sidor runt huset.
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Kanske ett kvadratiskt hus? Alla sidor lika långa och med valmat tak som har fall mot alla fyra sidorna. Och huset placerat mitt på tomten så du har ungefär lika långt till tomtgränsen på alla sidor runt huset.

Huset måste placeras 3 meter från gatan. Men hus som är lika brett som djupt är ju ett alternativ. Har inte hittat nån husmodell som är sån dock
 
Missade det där med tre meter till gatan. Jag tror Eksjöhus har ett kvadratiskt hus.

Har du garage/carport/bilplats med i planeringen? Kanske går att ha det tre meter från gatan och huset lite bakom. Så du slipper kliva ut i gatan från ytterdörren, menar jag. Tre meter är ju ganska nära.
 
M MÅ85 skrev:
Huset måste placeras 3 meter från gatan. Men hus som är lika brett som djupt är ju ett alternativ. Har inte hittat nån husmodell som är sån dock
Hur är väderstrecken? Och hur nära ligger husen på granntomterna?
 
1 16386 skrev:
Hur är väderstrecken? Och hur nära ligger husen på granntomterna?
man har baksidan åt väst, så man har ju sol från säkert förmiddagen och framåt.
Grannarna är det åt alla alla håll tyvärr.
 
Keiller Keiller skrev:
Missade det där med tre meter till gatan. Jag tror Eksjöhus har ett kvadratiskt hus.

Har du garage/carport/bilplats med i planeringen? Kanske går att ha det tre meter från gatan och huset lite bakom. Så du slipper kliva ut i gatan från ytterdörren, menar jag. Tre meter är ju ganska nära.
Visst känns 3 meter från gatan väldigt nära?
 
Vårt hus är ca 9,5x9,5m. BYA 91m2. BOA 182. Det är en ombearbetad variant av Eksjö Rönnäs som vi byggde i Isotimber.

Vet dock inte om de säljer det fortfarande, det försvann ur katalogen 2016.
 
Personligen hade jag velat maxa ytan, så 140 kvm per plan, plus källare

Jag hade också försökt hitta en lösning så det finns plats kvar att bygga attefallshus på tomten senare utan att kräva ok från granne.

Därmed tänker jag ett 14x10 m hus, placerat 3 meter från de tre närmsta gränserna, vilket ger 12 m till den fjärde gränsen. Sen kanske man ska klura ut på placeringen av det där garaget, men det lämnar jag som en uppgift åt läsaren
 
M MÅ85 skrev:
man har baksidan åt väst, så man har ju sol från säkert förmiddagen och framåt.
Grannarna är det åt alla alla håll tyvärr.
Jag skulle försöka hitta ett kvadratiskt hus eller ett med gavel om ca 8-9 meter och ett par meter djupare. Sedan skulle jag lägga det så nära gränsen i norr som funkar med hur du vill ordna bilplatsen, så att du maximerar trädgårdsytan i söder- och västerläge. Kök mot framsidan, i hörnet öster/söder, och matplats och vardagsrum in mot trädgården. Entré och duschrum åt framsidan, trappa och möjligt sovrum bakom.
 
A ajn82 skrev:
Personligen hade jag velat maxa ytan, så 140 kvm per plan, plus källare

Jag hade också försökt hitta en lösning så det finns plats kvar att bygga attefallshus på tomten senare utan att kräva ok från granne.

Därmed tänker jag ett 14x10 m hus, placerat 3 meter från de tre närmsta gränserna, vilket ger 12 m till den fjärde gränsen. Sen kanske man ska klura ut på placeringen av det där garaget, men det lämnar jag som en uppgift åt läsaren
jag är faktiskt inne på att inte gavelställa huset utan köra som du säger. Huset på bredden så man har så mycket baksida som möjligt.
Det blir 3 meter framsida, 10 meter hus.. alltså 12 meter baksida.

Är det tillräckligt med 12x20 meter tomt på baksida?
 
KristinaRT
M MÅ85 skrev:
Visst känns 3 meter från gatan väldigt nära?
Vi har ungefär 3 m till gatan, det är helt OK. Enda ”problemet” är så klart att det är svårt att göra något vettigt av ytan, men beroende på vad man gillar och behöver, kan man ha cykeluppställning, en liten uteplats, rabatt, plats för soptunnor eller bara stensätta ytan för att hålla den lättskött.

Glömde säga, vårt hus är 10x10m, 1,5 plan men vanligt tak så den delen som är mot gatan är gavel. Jag tycker det är rymligt och fullt tillräckligt med 140 kvm och vi har garage bredvid. Man behöver inte ha ett hus på 280 kvm bara för att man får det. Bredden på tomten är ca 25 m. Vet inte hur lång den är men total är tomten strax under 700 kvm.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har ungefär 3 m till gatan, det är helt OK. Enda ”problemet” är så klart att det är svårt att göra något vettigt av ytan, men beroende på vad man gillar och behöver, kan man ha cykeluppställning, en liten uteplats, rabatt, plats för soptunnor eller bara stensätta ytan för att hålla den lättskött.

Glömde säga, vårt hus är 10x10m, 1,5 plan men vanligt tak så den delen som är mot gatan är gavel. Jag tycker det är rymligt och fullt tillräckligt med 140 kvm och vi har garage bredvid. Man behöver inte ha ett hus på 280 kvm bara för att man får det. Bredden på tomten är ca 25 m. Vet inte hur lång den är men total är tomten strax under 700 kvm.
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har ungefär 3 m till gatan, det är helt OK. Enda ”problemet” är så klart att det är svårt att göra något vettigt av ytan, men beroende på vad man gillar och behöver, kan man ha cykeluppställning, en liten uteplats, rabatt, plats för soptunnor eller bara stensätta ytan för att hålla den lättskött.

Glömde säga, vårt hus är 10x10m, 1,5 plan men vanligt tak så den delen som är mot gatan är gavel. Jag tycker det är rymligt och fullt tillräckligt med 140 kvm och vi har garage bredvid. Man behöver inte ha ett hus på 280 kvm bara för att man får det. Bredden på tomten är ca 25 m. Vet inte hur lång den är men total är tomten strax under 700 kvm.
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har ungefär 3 m till gatan, det är helt OK. Enda ”problemet” är så klart att det är svårt att göra något vettigt av ytan, men beroende på vad man gillar och behöver, kan man ha cykeluppställning, en liten uteplats, rabatt, plats för soptunnor eller bara stensätta ytan för att hålla den lättskött.

Glömde säga, vårt hus är 10x10m, 1,5 plan men vanligt tak så den delen som är mot gatan är gavel. Jag tycker det är rymligt och fullt tillräckligt med 140 kvm och vi har garage bredvid. Man behöver inte ha ett hus på 280 kvm bara för att man får det. Bredden på tomten är ca 25 m. Vet inte hur lång den är men total är tomten strax under 700 kvm.
1 16386 skrev:
Jag skulle försöka hitta ett kvadratiskt hus eller ett med gavel om ca 8-9 meter och ett par meter djupare. Sedan skulle jag lägga det så nära gränsen i norr som funkar med hur du vill ordna bilplatsen, så att du maximerar trädgårdsytan i söder- och västerläge. Kök mot framsidan, i hörnet öster/söder, och matplats och vardagsrum in mot trädgården. Entré och duschrum åt framsidan, trappa och möjligt sovrum bakom.
Vi har idag 12 meter ”framsida” och det är absolut ingen vi behöver. Har ju mycket hellre mer baksida då det är där solen är.
Men jag va mest rädd att det blir så mycket insyn när huset ligger så nära gatan? Men det kanske inte du upplever?
 
KristinaRT
M MÅ85 skrev:
Vi har idag 12 meter ”framsida” och det är absolut ingen vi behöver. Har ju mycket hellre mer baksida då det är där solen är.
Men jag va mest rädd att det blir så mycket insyn när huset ligger så nära gatan? Men det kanske inte du upplever?
Det beror på vilken typ av gata det är, skulle jag säga. Jag upplever inte att insyn är ett problem. Vi har kök och arbetsrum mot gatan, samt sovrum på ovanvåningen. Vi bor på en återvändsgata, hade det varit en genomfartsled hade det kanske varit annorlunda.
Men vi har en häck mot gatan, den går upp en bit i fönsterhöjd och ”döljer” kanske 1/3 av fönstret om man går förbi. Helt öppet hade jag nog inte velat ha det, men det räcker med några buskar eller träd så blir det genast mindre insyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.