Ska dessa springor alltid lappas igen? Tänkte lappa igen med silikon, dra igenom ett rör av slag och fylla resten av hålrummet med fogskum, detta är i köket för att få bort vattenånga med en badrumsfläkt ca 10min åt gången.
 
  • Ventilationshål i vägg med springor och synlig isolering i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha en fläkt på insidan som trycker ut fuktig luft så måste det vara tätt mellan fläkt/kanal/galler-på-utsidan annars så kommer du att trycka in fuktig luft i väggen.

Så om du kommer att dra en ny kanal i kvadratiska hålet så behöver inte det kvadratiska hålet vara tätt.
 
Låter konstigt att ha en fläkt i köket om du redan har en köksfläkt? Går köksfläktens kanal ut genom yttervägg ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter konstigt att ha en fläkt i köket om du redan har en köksfläkt? Går köksfläktens kanal ut genom yttervägg ?
Har ingen köksfläkt, det är vad detta hål ska användas för.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska du ha en fläkt på insidan som trycker ut fuktig luft så måste det vara tätt mellan fläkt/kanal/galler-på-utsidan annars så kommer du att trycka in fuktig luft i väggen.

Så om du kommer att dra en ny kanal i kvadratiska hålet så behöver inte det kvadratiska hålet vara tätt.

Demmpa Demmpa skrev:
Ska du ha en fläkt på insidan som trycker ut fuktig luft så måste det vara tätt mellan fläkt/kanal/galler-på-utsidan annars så kommer du att trycka in fuktig luft i väggen.

Så om du kommer att dra en ny kanal i kvadratiska hålet så behöver inte det kvadratiska hålet vara tätt.
Gäller samma princip på passiva ventilationsgenomföringar?
 
Eftersom den ska fungera som imkanal så ska hela kanalen vara tät samt brandisolerad. Det ska även vara brandskyddat ute på fasaden och eventuellt även takfoten.

En imkanal kan vara både med och utan fläkt.

https://imkanal.se/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom den ska fungera som imkanal så ska hela kanalen vara tät samt brandisolerad. Det ska även vara brandskyddat ute på fasaden och eventuellt även takfoten.

En imkanal kan vara både med och utan fläkt.

[länk]
Finns tyvärr inte en chans jag köper varumärkes/patenterad teknik för något så i grund simpelt, min fråga var mer generell, innehar passiva ventiler i huset i överlag, bör dessa tätas även fast dem under de gånger jag drar ut luft agerar som insug?

Systemet som nu är totalt passivt, med luft/luft samt kamin.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har du aktiva fläktar i badrum/tvättstuga ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du aktiva fläktar i badrum/tvättstuga ?
Har ej badrum eller tvättstuga, ska i framtiden konvertera ett rum till våtrum, köket är i nuläget den största fuktbildaren.

Svar nej, har inga aktiva utsug, i huvudtaget.
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Reglerna angående imkanal återfinns i PBLen och BBRen, det har ingenting med varumärken eller patent att göra, utan det är lagar och regler som alla ska följa, likt trafikregler & trafikförordningen.

[länk]

[länk]

[länk] (brandskydd börjar på sida 38)
Jag efterfrågar inte vad som är lagligt eller olagligt, utan vad som fungerar, antar detta är ett forum av personer med djup kunskap inom allt som berör tomtens hörn.

You are dismissed.
 
  • Wow
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag efterfrågar inte vad som är lagligt eller olagligt, utan vad som fungerar, antar detta är ett forum av personer med djup kunskap inom allt som berör tomtens hörn.

You are dismissed.
o äntligen en ödmjuk medlem på byggahus det är ovanligt. :thinking:
 
J jesper--- skrev:
Finns tyvärr inte en chans jag köper varumärkes/patenterad teknik för något så i grund simpelt, min fråga var mer generell, innehar passiva ventiler i huset i överlag, bör dessa tätas även fast dem under de gånger jag drar ut luft agerar som insug? Nej, tilluftsventilerna behöver du inte röra. Det kan ju vara kul att få ett nytt hus om du orsakar brand i köksfläkten om du isolerar rätt, men är det en temporär installation har det liten betydelse.

Systemet som nu är totalt passivt, med luft/luft samt kamin.
 
Jag tänker inte leva mitt liv i rädsla.
 
J jesper--- skrev:
Jag tänker inte leva mitt liv i rädsla.
Då är det väl lämpligt att göra enligt rekommendationerna som finns av en anledning. :thinking::rolleyes:
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.